Veridice 601 – Schimbarea sistemului de impozitare a clădirilor (5)

Continuăm seria emisiunilor dedicate modificărilor de cod fiscal care vizează impozitul pe proprietate. Astăzi despre soluții reale și eficiente pentru atingerea obiectivului fără aruncarea în haos a contribuabililor și adiministrațiilor locale. Ipoteza de lucru: scopul este creșterea impozitelor pentru 2023. Avem două variante de rezolvare.

Soluția cea mai simplă este ca la acest moment să fie modificate doar cotele de impozitare. Însă prin precizarea de intervale care să permită autorităților locale să selecteze acele valori care sunt adaptate mediului economic local și nevoilor bugetelor locale. De exemplu 0,1% – 0,3% pentru rezidențial și 1% – 3% pentru nerezidențial. Sau să lipsească total limitele de sus.
Modificarea impozitării clădirilor
1. Soluția simplă
Creșterea cotelor de impozitare
Păstrarea intervalelor
(adaptarea la realitățile locale)
Exemplu:
– Rezidențial = 0,1% – 0,3%
– Nerezidențial = 1% – 3%
 
Să se păstreze baza impozabilă actuală. Să se mențină propunerea de a avea doar două categorii de bază – rezidențial și nerezidențial. Să se renunțe la precizările distincte din Codul Fiscal cu privire la calitatea proprietarului (PF/PJ). Și astfel nu mai este nevoie de prorogarea primului termen de plată a impozitului de la 31 martie la 30 iunie 2023.
Modificarea impozitării clădirilor
1. Soluția simplă
Păstrarea formulei existente
= baza impozabilă
Doar două categorii de bază
= rezidențial + nerezidențial
Renunțarea la categorii diferite pentru
persoane fizice vs. juridice
Păstrarea primului termen de plată
= 31 martie 2023
 
Astfel se dă posibilitatea pregătirii terenului pentru modificarea într-o etapă următoare a Codului Fiscal în ceea ce privește valoarea impozabilă ținând seama de: (a) obiectivele asumate prin PNRR, (b) impozitarea proprietății în ansamblu și nu distinct a terenului și clădirilor și (c) să se țină seama de efectele majorării cotelor de impozitare asupra contribuabililor.
Modificarea impozitării clădirilor
1. Soluția simplă
Pregătire pentru etape ulterioare
= valoarea impozabilă în funcție de:
a). obiective PNRR asumate
b). impozitarea proprietății per ansamblu
c). efecte majorări asupra contribuabililor
 
A doua soluție posibilă ar fi pornind de la sistemul actual care poate fi menținut. Deci fără schimbarea totală a sistemului – de la programul informatic al primăriilor și până la implicarea angajaților acestora în a căuta valori prin diverse studii. De fapt forma actuală a ordonanței a presupus că acolo unde nu vor fi valori pot fi menținute cele anterioare. Ajungem așadar tot la soluția conform căreia majoritatea valorilor vor rămâne cele actuale și se vor utiliza cotele pentru majorare pentru creșterea sumelor colectate la Buget.
Modificarea impozitării clădirilor
2. Soluția posibilă
Pornire de la ce poate fi păstrat
Fără schimbări drastice în sistem
Adaptări în pași sustenabili
Forma actuală prevede:
unde nu vor fi valori
pot fi menținute cele anterioare
=> majoritatea valorilor vor rămâne cele actuale
se vor utiliza cotele pentru majorare
 
În continuare pașii pot fi următorii. (a) CLĂDIRI: unificarea clădirilor cu terenul aferent acestora pe număr cadastral sau cod poștal. (b) APARTAMENTE: utilizarea actualului sistem de estimare a valorilor impozabile și actualizarea tabelului final privind ajustarea în funcție de rangul localității și zona de amplasare în cadrul localităților.
Modificarea impozitării clădirilor
2. Soluția posibilă. Pași realizare
a) Case = unificare clădire + teren aferent
(număr cadastral / cod poștal)
b) Apartamente = păstrare formulă
(estimarea valorilor impozabile)
ajustarea: rangul localității + zona de amplasare
 
(c) TERENURI: trecerea la același sistem de impozitare (carton 6) cu valoare impozabilă și cota de impozitare. Eventual tot pe un sistem simplificat tabelar al valorilor impozabile în funcție de rangul localității și utilizarea terenului. (d) CLĂDIRI NEREZIDENȚIALE: menținerea sistemului actual cu rapoarte de evaluare dar pe baza unui standard de evaluare care să prevadă evaluarea întregii proprietăți. Ceva similar cu evaluarea pentru garantarea unui împrumut.
Modificarea impozitării clădirilor
2. Soluția posibilă. Pași realizare
c) Teren = același sistem de impozitare
(valoare impozabilă x cotă impozitare)
ajustarea: rangul localității + utilizare
d) Clădiri nerezidențiale = păstrare formulă
(valoare impozabilă = raport de evaluare)
 
Pe baza acestei soluții, care poate fi implementată etapizat, se pot atinge și obiectivele din PNRR. Dar într-o manieră sustenabilă care să conducă la o bază impozabilă solidă și predictibilă.
Modificarea impozitării clădirilor
2. Soluția posibilă. Rezultate
Implementare etapizată
Îndeplinire obiective PNRR
Tranziție sustenabilă
Bază impozabilă solidă + predictibilă
 
Odată adunate aceste informații se va crea o bază de date cu valorile impozabile ale tuturor proprietăților din România. Moment în care se va ajunge la soluția firească de renunțare la orice grilă notarială și utilizarea de către notari în interesul propriu a acestei baze de date cu valorile impozabile. O soluție corectă pe termen lung și care este chiar opusul variantei pripite și temporare propuse în prezent.
Modificarea impozitării clădirilor
2. Soluția posibilă. Rezultate
Creare bază de date valori impozabile
(ale tuturor proprietăților din RO)
=> renunțarea la baze de date inadecvate
 
Cam așa ar putea arăta o schimbare a strategiei cu costuri minime și efecte maxime pentru toți cei care au crezut că doar partea lor de elefant contează.
 
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
 

Impozitare Clădiri 2022:
Reevaluarea la 5 ani
Taxa pe Clădiri
PJ Clădiri Mixte
PF Clădiri Mixte – Exemplu Calcul
PF Clădiri Mixte

Noul An:
În linie sau în același loc
Personalul Navigant
Navigarea Valurilor
Început de An
Final de An

Lider Autentic :
Colegi Toxici
Șef Toxic (perspectiva angajatului)
Șef Toxic (perspectiva leaderului)
Leader vs. Șef
Fișa postului (4)
Fișa postului (3) 
Fișa Postului (2)
Fișa Postului (1)
Decizie și Responsabilitate
Focus pe Oameni (2)
Focus pe Oameni (1)
Lider Autentic
Ego Sănătos
Piedicile Orgoliului

Noul Leadership:
Revoluția Sensului (încheiere sezon 4)
Renegocierea Angajamentelor
Angajamentul Real
Leadershipul Angajamentului
Angajamentul Integrității
Conflicte Interne
Escalidarea Comunicării
Aliații Puterii
Recâștigarea Puterii
Traumele Angajaților
Paradoxul Puterii
Costul dezamăgirii oamenilor
Costul neimplicării oamenilor
Noul Tip de Leadership
Noul Tip de Leader
2021 Anul Sensului

Cultura Organizațională
Victimă sau Jucător
Conflictele Asociaților
Apărarea culturii
Modele de Urmat
Misiunea Job-ului
Cultura Organizațională
Schimbările de Management
Sănătatea în Afaceri
Cultura Organizațională

Restructurare:
Planul de Restructurare (2)
Planul de Restructurare
Concordatul Preventiv
Semnele declinului companiilor
Ciclul de viață al companiilor din România
Despre restructurarea preventivă
Primii pași în restructurarea financiară
Cum funcționează restructurarea financiară
Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență

Fuziuni și Achiziții:
Bune Practici
Etape Cumpărare
Perspectiva Cumpărătorului
Durata Etapelor M&A
Etape Proces M&A
Pregătirea afacerii pentru exit
Decizia exitului din business
Soluții pentru salvarea companiilor

!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
iOS App: https://apple.co/2pNk27j

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.
Veridice Episodul 5.48 | 19.07.2022
Marți | 19:40 | Digi24 | Sezonul 5
Cu Adrian Vascu, Senior Partner Veridio
Partajează asta:
Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide în fereastră nouă)
Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide în fereastră nouă)
Mai mult


Apreciază:
Încarc…

This entry was posted in În MediaVeridice. Bookmark the permalink.
Navigare articole
← Analiză Veridio: Schimbările Codului Fiscal privind Impozitul pe Clădiri (2022)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.