Veridice 602: Schimbarea sistemului de impozitare a clădirilor (6)

În ultimele emisiuni am discutat despre modificarea sistemului de impozitare a clădirilor cuprinsă în Ordonanța 16/2022. Aceasta a fost, de la aprobare și până în prezent, subiectul multor discuții provenite atât din zona autorităților locale cât și din zona notarilor publici care, printr-un comunicat de presă, s-au delimitat de responsabilitatea valorilor din studiile pe care le utilizează.

Recapitulăm principalele informații din ultimele săptămâni. Ordonanța face trimitere la studiile de piață utilizate de notari deși s-a evidențiat în spațiul public că este o solutie dificil – să nu spun imposibil de aplicat – și care va conduce cu siguranță la inechități. FMI a publicat raportul privind taxele locale în România și, diferit față de cum se vehicula în spațiul public românesc, FMI NU a recomandat utilizarea acestor studii de piață.

PROBLEME. Modificarea impozitării clădirilor
1. Sursa valorilor impozabile

  • Studiile de piață utilizate de notari
    – dificil de aplicat
    – vor conduce la inechități
    – NU au fost recomandate de FMI

Trece deja perioada prevăzută în ordonanța în care autoritățile locale ar trebui să facă ceva ce nu le este clar. Este benefic pentru toate părțile implicate ca până la 31 decembrie 2022 aspectele legislative în discuție să fie ajustate sau eliminate.

PROBLEME. Modificarea impozitării clădirilor
2. Termen de remediere

  • Trece perioada de 30 de zile
    – lipsește reacția autorităților locale
    – neclaritate cu privire la impact / alternative
    – important de remediat legislația înainte de 31.12.2022

Cum pot fi remediate? Vă reamintesc principalele soluții posibile. „Unificarea” terenului cu construcțiile aferente.

SOLUȚII. Modificarea impozitării clădirilor
1. Valoare clădire+teren

  • Unificarea terenului + construcții aferente
    în stabilirea valorii unei proprietăți

Ajustarea algoritmului prevăzut la articolul 457 din Codul Fiscal pentru proprietățile rezidențiale înainte de apariția ordonanței. Astfel, rezultatul obținut va conduce spre intervalul de piață în care se pot situa valorile acestor proprietăți.

SOLUȚII. Modificarea impozitării clădirilor
2. Algoritm proprietăți rezidențiale

  • Ajustarea algoritmului (art. 457, Cod Fiscal)
    => apropierea de intervalul valorii de piață

Prin această modalitate se va rezolva problema a peste 9 miloane de proprietăți din perspectiva autorităților locale fără modificări semnificative de soft și fără necesitatea resurselor suplimentare. Pentru contribuabili va însemna o creștere de 2,5 ori a valorilor impozabile deci de minim 2,5 ori a impozitului. Tehnic, cel mai simplu mod de actualizare a legii este schimbarea bazei de 1000 lei/mp prevăzută în prezent cu 2500 lei/mp, mai apropiat de realitatea curentă.

SOLUȚII. Modificarea impozitării clădirilor
2. Algoritm proprietăți rezidențiale

  • Impact: +9 mil. proprietăți
    creștere valoare impozabilă x 2,5
  • Evitare modificări soft
    resurse suplimentare
  • Soluție: schimbarea bazei
    de la 1000 lei/mp
    la 2500 lei/mp

Schimbarea de către ANEVAR a standardului de evaluare GEV 500 până la 31 12.2022 și evaluarea pe baza acestuia a tuturor proprietăților nerezidențiale la începutul anului viitor. Prin acest demers, toate proprietățile imobiliare din România vor avea o bază impozabilă solidă și bazată pe considerente de piață. Și în acest caz, este de așteptat o creștere a valorii impozabile a acestor proprietăți.

SOLUȚII. Modificarea impozitării clădirilor
3. Schimbare standard evaluare

  • ANEVAR: adoptat GEV 500 până la 31.12.2022
    = evaluarea tuturor proprietăților nerezidențiale din 2023
    => bază impozabilă solidă + bazată pe considerente de piață
    >> creșterea valorilor impozabile

Terenul să fie impozitat pe același principiu, valoare impozabilă și cotă de impozitare.

SOLUȚII. Modificarea impozitării clădirilor
4. Impozitare teren

  • Aplicat același principiu
    = valoare impozabilă x cotă de impozitare

Odată implementate aceste măsuri, pentru anul 2024 de exemplu, valorile impozabile vor putea fi obținute prin actualizarea cu indicele de inflație. Iar acolo unde valorile sunt semnificativ diferite de valorile de piață, contribuabilii să aibă posibilitatea realizării unui raport de evaluare.

REZULTATE. Modificarea impozitării clădirilor
Valori impozabile 2024

  • Obținute prin actualizarea cu indicele de inflație
  • Dacă valorile sunt semnificativ vs. piață
    => raport de evaluare

În acest mod s-ar trece la un sistem care asigură continuitate și predictibilitate. Totodată ar fi benefic ca aceste valori impozabile să fie înregistrare și de către ANCPI în partea economică a cadastrului. Astfel se va atinge și obiectivul existenței acestor înregistrări și, pe de altă parte, autoritățile statului sau chiar notarii publici pot utiliza acele valori în scopuri punctuale.

REZULTATE. Modificarea impozitării clădirilor
Beneficii

  • Continuitate și predictibilitate
  • Posibilitate înregistrare cadastru (ANCPI)
    => utilizarea acestor valori de către
    autorități & notari în scopuri punctuale

Nu în ultimul rând, dacă se aplică ideile de mai sus, legiuitorul ar putea reanaliza cotele minime de impozitare astfel încât dacă valorile impozabile vor crește de minim 2,5 ori să poată fi stabilit impozitul în funcție de realitatea concretă de la nivelul UAT-urilor. În acest sens nu e lipsit de interes a se avea în vedere reducere nivelului minim actual al cotelor de la 0,1% la 0,05% de exemplu la proprietățile rezidentiale.

REZULTATE. Modificarea impozitării clădirilor
Beneficii

  • Legiuitorul poate reanaliza cotele minime de impozitare
    dacă valorile impozabile vor crește de minim 2,5 ori
    stabilit impozitul pe baza realității din UAT-uri
  • Exemplu proprietăți rezidențiale
    reducere nivelului minim al cotelor de la 0,1% la 0,05%

Cele de mai sus reprezintă o cale fezabilă dacă tot se are în vedere schimbarea sistemului actual. Poate nu lipsit de interes în condițiile accesării fondurilor structurale este că această modalitate este și în concordanță cu ce ne-am asumat prin PNRR și în linie cu recomandările FMI. Chiar este posibil. Sper să se întâmple ceva astfel încât blocajul iminent să fie evitat.

Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Impozitare Clădiri 2022:

Noul An:

Lider Autentic :

Noul Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.