Limitati sau opriti scoala exclusiv on line

Am inceput sa utilizam Zoom, Skype si alte platforme pentru comunicare la distanta. Functioneaza pentru intalniri de birou sau pentru interventii la televiziuni.

Utilizarea insa in invatamant ar trebui limitata sau oprita cat mai curand. Este strict necesara o pregatire prealabila atat a elevilor cat si a profesorilor plus asigurarea mijloacelor tehnice necesara.

Am tinut un curs cu studentii de la un master. Este un mare compromis. Si neeficient pe termen lung. O solutie temporara care nu cred ca ajuta cu adevarat studentii sau elevii si nici profesorii. Acopera doar formal incheierea anului universitar/scolar si am bifat ca ne-am facut orele. Pentru ca:

  • Procesul de invatare nu inseamna doar rulare de slideuri si transmitere de informatii pe si prin ecranul unui computer. Mai degraba predarea ar fi inregistrata profesionist anterior, cu profesorul vorbind, iar in timpul dedicat orelor atat profesorul cat si elevii sa urmareasca filmul, sa il intrerupa oricand e nevoie, si sa se raspunda la intrebari.
  • Cu toate acestea nici conexiunea la internet nu este acceasi pentru toata lumea deci calitatea tramsmisiei este diferita.
  • Lipseste categoric contactul vizual. Daca vrei sa vezi ecranul cu imaginile urmaritorilor, sa ii privesti in ochi, ei vad ca privirea ta nu este indreptata inspre ei. Daca vrei sa te priveasca in ochi, tu de fapt nu te uiti la ei ci la o mica gaura neagra situata in computer, deasupra sau in lateralul acestuia. Lipseste deci unul din elementele esentiale ale comunicarii reale.
  • Atentia copiilor/studentilor este dificil de mentinut. Totul este la fel pentru ei. Toate ecranele la care se uita arata la fel. La toate cursurile. Transmit aceeasi emotie zero. Unii apar cu imaginea, ceilalti cu camera oprita. Ce fac ei in acest timp? Cum te simti cand vorbesti la niste ferestre care fac altceva prin casa? Si pe buna dreptate.
  • In sala de clasa poti simti auditoriul si modul lor de implicare, eventuala oboseala, sau cand subiectul trebuie schimbat pentru a dinamiza procesul de invatare. Invatatul de acasa nu permite acest lucru.
  • Pentru copiii de gradinita sau de clasele primare, dincolo de distractia pe moment, este un chin si pentru profesori si pentru parinti si pentru copii.
  • Copiii de la sate nu au toti acces la aceste cursuri, deci acolo nu se fac. Nu putem aplica politica strutului sa ne facem ca facem doar pentru unii.

Este pandemie. Masurile de distantare sociala sunt necesare si am inteles cu totii acest lucru. Dar educarea pe termen lung nu poate fi facuta prin ecran.

Sa cautam solutii ca pana in toamna sa continue educatia asa cum trebuie. E o investitie importanta in care concentrarea trebuie sa fie pe ele, generatiile urmatoare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *