Veridice 331 – Semaforul Economic – Evoluția Industriei HoReCa

Pentru a veni în ajutorul antreprenorilor și companiilor, am creat Semaforul Economic selectând 60 de tipuri de afaceri din România pentru care am identificat culorile aferente punctului de pornire la apariția crizei și două posibile evoluții pentru anul în curs.

Pe baza acestor scenarii de lucru, am realizat deja 8 fișe de scurtă analiză și câteva recomandări, urmând ca în săptămânile viitoare să abordăm noi domenii de activitate. Astăzi vom discuta despre industria ospitalității.

Hotelurile, pensiunile, restaurantele, cafenele și firmele de catering au fost printre primele companii lovite de efectele COVID-19 în economie. În ciuda intrării masive în șomaj tehnic, angajații acestora sunt într-o situație dificilă pentru că multe locuri de muncă sunt sezoniere, iar veniturile sunt dependente de comisioane și plăți informale. Dat fiind că majoritatea companiilor sunt deținute de mici antreprenori, orice zi de întârziere a reintrării graduale în activitate poate însemna trecerea unui prag fără de întoarcere.

Status HoReCa:

  • Intrare masivă în șomaj (tehnic)
  • Slujbe sezoniere
  • Venituri informale, comisioane vânzări
  • Antreprenori mici, slab capitalizați

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Unele companii HoReCa au reușit să genereze venituri în contextul măsurilor de carantină pentru cei reveniți în țară și pentru personalul medical. Pentru moment a fost o soluție de avarie, însă pe viitor trebuie să ia măsuri pentru a convinge turiștii că pot merge în siguranță în locațiile lor.

Unele restaurante au intensificat sau creat servicii de catering și livrare la domiciliu. Unele pensiuni au decis să gătească tradițional pentru clienții care voiau să reîntâlnească gusturile copilăriei. Însă acestea sunt soluții temporare și insuficiente pentru dimensiunea problemei.

Veniturile la nivel de industrie au scăzut drastic în lipsa vânzărilor generate în mod obișnuit de oameni, companii, organizatori de evenimente și turism.

Probleme HoReCa:

  • Anulări turiști / clienți
  • Anulări evenimente business
  • Anulări evenimente personale

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Însă există și o perspectivă pozitivă – în următorii ani, pe fondul contextului medical, cel mai probabil consumul și turismul local vor câștiga teren. Va fi un moment bun pentru ca piața locală să își construiască fidelitatea în rândul clienților români, iar noi toți să redescoperim ce au de oferit orașul și țara în care locuim.

Avantaje HoReCa:

• Creșterea consumului local
(2020-2022)

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Ce poate face statul? Probabil că prea puțin pentru a susține în mod semnificativ industria pe timpul inactivității totale. Prin urmare, cel mai important lucru este să ia măsuri concrete pentru reluarea activității comerciale, fie și în etape, cu multe reguli și limitări, dar neapărat nu mai târziu de a doua jumătate a lunii mai.

Contribuția statului:

  •  Reluarea activității comerciale
  • Gradual, în etape
  • Reguli și limitări

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Ce pot face companiile? Bineînțeles, va fi necesară renegocierea chiriilor și o revizuire drastică a costurilor fixe.

Contribuția companiilor:

• Renegocierea chiriilor
• Revizuirea costurilor fixe
• Pregătirea spațiilor și oamenilor

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Însă industria ar trebui deja să consulte specialiști în domeniul medical pentru a identifica și propune statului condițiile reluării activității în etape prin protocoale de reorganizare și dezinfectare a spațiilor, circuite de separare sau limitare a contactului între oameni și o atentă monitorizare a stării de sănătate a personalului.

Soluții HoReCa:

  • Protocoale dezinfectare
  • Reorganizare spații
  • Circuite separate
  • Limitare contact oameni
  • Monitorizare sănătate personal

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Activitatea HoReCa va arăta foarte diferit în următorii ani. De exemplu, micul dejun sau cina se vor comanda prin room-service și se vor consuma în cameră. Bufetele all-inclusive probabil vor conține produse porționate și sigilate.

Viitorul HoReCa:

  • Mese luate în cameră
  • Produse sigilate
  • Echipamente protecție
  • Dezinfectare permanentă
  • Igienizarea camerelor

Sursa: Semaforul Economic, Veridio

Clienții și angajații vor purta tot timpul măști în spațiile comune. Programul de curățenie va asigura dezinfectarea permanentă a zonelor cu trafic și igienizarea temeinică a camerelor. Iar lista continuă. Singura opțiune pe care o avem este adaptarea la această nouă normalitate și o atitudine proactivă și direct implicată în reluarea activității în condiții diferite.

Semaforul Economic – Citește Analiza Veridio (Partea I)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *