Veridice 722 – Potențialul irosit al facultăților

În episodul precedent am vorbit despre importanța școlilor profesionale. Similar, și studiile universitare ar fi benefic să fie aliniate realităților curente și perspectivelor de viitor. Revenim asupra acestor teme pentru că devine din ce în ce mai strigentă nevoia de reformă și reinventare în toate tipurile de educație.

Așa cum discutam, cheia succesului integrării noilor tehnologii cu abilitățile umane stă într-o dezvoltare complementară a celor două componente. Oamenii deja activi în câmpul muncii știu că profesiile lor se ajustează constant. Noi platforme, noi practici, noi standarde trebuie integrate cu frecvență din ce în ce mai intensă.

Potențialul irosit al facultăților
Provocările viitorului

  • Cheia succesului
    = integrarea noilor tehnologii
    cu abilitățile umane
  • Dezvoltare complementară
    = formare profesională continuă
    noi platforme, noi practici, noi standarde

Prin urmare educația nu se mai limitează la anii de facultate. A devenit deja o uzanță în toate domeniile să continuăm formarea profesională pe întreg parcursul carierei. Însă aceste noi cunoștințe și abilități nu se regăsesc în universități, ci în cursuri și programe dezvoltate independent și personalizate unor obiective concrete.

Potențialul irosit al facultăților
Provocările prezentului

  • Educația nu se limitează la facultate
  • Formare continuă de-a lungul carierei
  • Aceste noi cunoștințe/abilități
    = accesibile în cursuri/programe
    dezvoltate independent
    personalizate unor obiective concrete

Cursurile cu adevărat valoroase sunt organizate de specialiști foarte buni în acea arie de activitate împreună cu formatori care înțeleg foarte bine procesul prin care participanții pot dobândi cunoștințele și abilitățile dorite. Prin urmare avem o colaborare între cei care știu CE trebuie învățat împreună cu cei care știu CUM se învață. De ce nu am aplica aceeași formulă și în universități? De acceptăm în continuare o diplomă ca fiind singurul beneficiu pentru anii pe care tinerii îi pierd în sălile de curs?

Potențialul irosit al facultăților
Educația din afara univesităților

  • (CE) Specialiști foarte buni în domeniu
  • (CUM) Formatori foarte buni în dobândirea
    cunoștințelor și abilităților țintă(?) de ce nu aplicăm aceeași tehnică
    și în sălile de cursuri universitare

Un alt semn de întrebare este de ce toate acestea nu se găsesc în facultățile existente sau nu în majoritatea acestora? Dacă ele sunt necesare celor care lucrează astăzi, cum de nu sunt oferite deja celor care studiază pentru a lucra mâine. Desigur, studenții au nevoie mai întâi să acumuleze o bază teoretică. Însă doar teoria nu este suficientă. Iar privind cu atenție generațiile care au intrat în câmpul muncii recent, nici baza teoretică nu este asigurată.

Potențialul irosit al facultăților
Întrebări importante

  • De ce aceste cursuri nu se regăsesc
    în programa cursurilor universitare?(!) baza teoretică nu este suficientă
    nici baza teoretică nu este acoperită

Relația dintre academici și privați a fost mereu una complicată – indiferent de eră sau țară. Fiecare tabără o privește pe cealaltă prin prisma unui bagaj foarte diferit de experiență și activitate zilnică. Sigur, uneori privații se implică în sistemul academic, alteori academicienii intră în domeniul privat. Însă de obicei este o „mutare” privită cu mult scepticism și chiar aspru judecată.

Potențialul irosit al facultăților
Mediul academic vs. mediul de afaceri

  • Relație marcată de prejudecăți
  • Lipsa unei colaborări strânse
    (excepții izolate)

Însă ar fi cazul să schimbăm asta pentru că tinerii au nevoie de un program educațional foarte diferit de ceea ce funcționa în trecut. De la modul de organizare, regulile impuse, curriculum, obiective de atins și până la atitudini, mentalități și înțelegerea rolului facultății în viața unui student și în societate.

Potențialul irosit al facultăților
Mediul academic vs. mediul de afaceri

  • Este necesară o schimbare profundă
    – mod de organizare
    – reguli impuse
    – curriculum
    – obiective de atins
    – atitudini + mentalități
    – înțelegerea & asumarea rolului

Fiecare facultate ar fi benefic să aibă un forum consultativ cu cei mai buni specialiști din profesiile relevante. Purtând un dialog periodic, pot revizui împreună cursurile fiecărui an, tematicile abordate, abilitățile formate și tipuri de proiecte necesare în dezvoltarea studenților. Privații au tot interesul să se implice pentru a obține tineri mai bine formați. Academicienii au tot interesul să se implice pentru a oferi cele mai bune oportunități educaționale studenților.

Potențialul irosit al facultăților
Idei pentru viitor

  • Forum consultativ = top specialitși
  • Dialog periodic = revizuirea
    cursurilor, tematicilor, abilităților, proiectelor

Similar, fiecare facultate ar fi benefic să aibă un grup de lucru format din reprezentanții celor mai performante companii din domeniul respectiv. Împreună pot organiza sesiuni interactive în care tinerii învață cele mai noi descoperiri, tehnologii și bune practici. De asemenea, se pot dezvolta programe de cercetare și dezvoltare care să pună în valoare cunoștințele teoretice ale profesorilor și studenților.

Potențialul irosit al facultăților
Idei pentru viitor

  • Grup de lucru = top companii
  • Sesiuni interactive periodice
    – noi descoperiri, tehnologii și bune practici
    – programe de cercetare și dezvoltare

Și fiecare facultate ar fi benefic să aibă relații strânse cu alte facultăți similare ca domeniu educațional. Prin dialog și schimb de experiență, ne putem asigura că nu abandonăm studenții unui deficit educațional care îi va trage înapoi tot restul vieții. Și nu doar pe ei, dar și companiile pentru care vor lucra și societatea în care trăiesc. O educație săracă nu-i afectează doar pe copii, ci pe noi toți. Toți pierdem atunci când talentele și abilitățile native ale unui copil sunt irosite în 15-20 ani de școală disfuncțională.

Potențialul irosit al facultăților
Idei pentru viitor

  • Parteneriate academice = top facultăți din domeniu
  • Dialog + schimb de experiență
    – evitarea deficitelor educaționale
    – alinierea la standardele internaționale

Reformarea sistemului educațional nu poate fi făcută de oameni captivi trecutului și nici de excepțiile extraordinare pe care uneori le întâlnim. În primul rând leadership-ul și managementul trebuie să-și revoluționeze propriile mentalități și practici. Abia apoi pot revoluționa și învățământul. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Despre Educație:

Provocările prezentului:

Leadership:

Noul An:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *