Bun găsit! Astăzi discutăm despre unele dintre terenurile unor companii de stat. Terenuri care, în baza unor legi mai vechi și probleme juridice mai vechi nerezolvate, ar putea transforma acum statul român în acționar majoritar în cadrul unor companii private.
Pe scurt, la data semnării contractelor de privatizare, acum 10-20 de ani, unele dintre companiile supuse privatizării nu aveau obținute titlurile de proprietate asupra terenurilor. Odată ce terenurile intrau în patrimoniu „cu acte în regulă”, urma să fie majorat capitalul social, în favoarea statului, cu contravaloarea acestora. Apoi, acționarul majoritar privat avea dreptul de preempțiune la achiziția pachetului de acțiuni rezultat.
La data privatizării, statul nu a pus la dispoziția cumpărătorilor privați titlurile de proprietate ale terenurilor, desi, în cele mai multe cazuri, aportul valorii terenului fost luat în calcul în stabilirea prețului tranzacției.
La acel moment acest transfer era o simplă regularizare. Detaliile variază de la caz la caz, trebuie analizat fiecare contract și tranzacție pentru a înțelege care este calea dreaptă de urmat pentru ambele părți – stat și privat. Legea care reglementa estimarea valorii acestor terenuri la un nivel modic a fost abrogată în 2010, însă a rămas în vigoare majorarea capitalului social în favoarea statului. În acest interval de timp, prețurile proprietăților imobiliare au crescut, dar și valoarea de piață aferentă acțiunilor acestor companii. Prin urmare nu este just ca majorarea de capital social să nu ia în calcul ambele chestiuni. Cu alte cuvinte majorarea trebuie sa tina seama de prima de emisiune.
Luăm și un exemplu ipotetic: presupun că vorbim despre un capital social de 100 de lei, adică 100 de acțiuni cu valoare de 1 leu. Dacă ne uităm peste valoarea de piață, o acțiune ar ajunge la 10 lei. Dar, dacă valoarea terenului era evaluată la 200 de lei și se menține valoare acțiunii de 1 leu, înseamnă că statul se alege automat cu 200 de acțiuni.
În acest scenariu, injust de altfel, statul ar deveni automat acționar majoritar, deschizând opțiunea unei naționalizări de facto, lăsând privații păgubiți și chiar falimentari. Ne oprim aici pentru astăzi. Până data viitoare, toate cele bune!
HG 834/1991 abrogată în 2010 – calcul pentru anexa la certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului
• Compania:
o Capital social = 100 lei/100 acțiuni = 1 leu/acțiune
o Capitaluri proprii (profit + active) = 1000 lei /100 acțiuni = 10 lei/acțiune
o Valoarea de piață reală = 10 lei/acțiune
• Majorare Capital – Soluție 1 (injustă):
o Valoare teren (2019) = 200 lei/1 leu => Statul = 200 acțiuni
o Compania = 300 acțiuni (100 + 200)
o Statul deține 200/300 acțiuni = 66,6% din capital social (redevine acționar majoritar)
o Valorificare: 200 de acțiuni x 10 lei = 2000 lei (de 10 ori valoarea terenului)
• Majorare Capital – Soluție 2 (justă):
o Valoare de piață a unei acțiuni = 10 lei
o Valoare teren (2019) = 200 lei/10 lei => Statul = 20 acțiuni
o Compania = 120 acțiuni (100 + 20)
o Statul deține 20/120 acțiuni = 16,6% din capital social (acționar minoritar)