Veridice 825 – Recâștigarea încrederii

Vorbeam în episodul precedent despre nevoia de reformare în instituțiile centrale și locale. Poate acum mai mult ca niciodată vedem cât de important este ca autoritățile să aibă încrederea cetățenilor săi. Problema credibilității este că se pierde ușor și se recâștigă foarte greu. Dar de undeva munca trebuie începută.

Pentru că e dificil să vorbim despre toate problemele unei țări întregi, vă invit la un exercițiu mai simplu. Să presupunem că o firmă intră într-un impas major. Vina aparține pe bucăți mai multor departamente care nu și-au făcut treaba bine de-a lungul anilor. Angajații sunt neîncrezători pentru că leadership-ul i-a dezamăgit. Finanțarea ei începe să fie problematică. Partenerii devin îngrijorați și ei. Cum procedăm?

Recâștigarea încrederii
Exercițiu: țara = companie

  • Impas major
  • Vină împărțită între departamente
  • Probleme adunate în ani de zile
  • Neîncredere în leadership
  • Finanțare problematică
  • Parteneri îngrijorați

Primul pas ar fi recunoașterea problemelor. Căci deja ele sunt vizibile tuturor și încercarea de a le ascunde nu face altceva decât să crească tensiunile din interior și să umfle bârfele de pe la colțuri. Este mai sănătos pentru firmă să discute pe față ce și cum s-a întâmplat și ce-i de rezolvat, oricât de complicată ar fi situația.

Recâștigarea încrederii
Pas 1: Recunoașterea problemelor

  • Discuții oneste și directe
  • Ce și cum s-a întâmplat (cauze)
  • Ce trebuie de rezolvat (probleme)
  • Cum începem remedierea (soluții)

Al doilea pas ar fi asumarea responsabilității – și față de ce n-a funcționat, și față de trebuie făcut în continuare. Doar o analiză onestă și cuprinzătoare ne poate da șanse de izbândă. Dacă doar căutăm țapi ispășitori, nu vom rezolva nimic, compania va intra în faliment. Dimpotrivă, avem nevoie de cei mai buni specialiști la posturi.

Recâștigarea încrederii
Pas 2: Asumarea responsabilității

  • Decizii cu efecte negative
  • Decizii pentru soluții eficiente
  • NU țapi ispășitori
  • Cei mai buni la posturile de luptă

Al treilea pas ar fi stabilirea unui plan de acțiune cu obiective clare, pași rezonabili și un calendar pragmatic. Fiecare departament își va asuma partea sa de contribuție în remedierea problemei. Toate echipele știu direcția în care se îndreaptă corabia și, prin diferite abilități, vor colabora pentru a depăși împreună criza. Cine nu contribuie la soluție, pleacă acasă pentru a nu demotiva oamenii valoroși.

Recâștigarea încrederii
Pas 3: Planul de acțiune

  • Obiective clare
  • Pași rezonabili
  • Calendar pragmatic
  • Contribuții per departament
  • Colaborări între departamente
  • Comunicare clară cu toată lumea
  • Cine nu contribuie = pleacă acasă
    (incompetență, rea-voință, irelevanță)

Al patrulea pas ar fi comunicarea cu partenerii, fie că sunt furnizori, clienți sau finanțatori. Situația de criză deja s-a aflat. Cu cât comunicăm mai repede, mai clar și mai realist, cu atât avem șanse mai bune de a ne păstra afacerea.

Recâștigarea încrederii
Pas 4: Comunicare externă

  • Parteneri, furnizori, finanțatori, clienți
  • Comunicare rapidă, clară, realist
  • Confirmarea mesajelor cu acțiuni
  • Actualizări recurente ale procesului

Al cincilea pas ar fi implementarea. Diferite soluții vor fi testate până când se vor obține rezultatele necesare. Se comunică intern permanent ca toată lumea astfel încât să înțeleagă progresul și distanța rămasă a fi parcursă până la termenul limită. Toți sunt concentrați pe sarcinile lor punctuale și atingerea obiectivului comun final.

Recâștigarea încrederii
Pas 5: Implementare

  • Testarea soluțiilor
  • Adaptare pentru obținerea rezultatelor
  • Comunicare internă permanent
  • Actualizări recurente de status
  • Focus pe sarcini punctuale
    cu accent pe atingerea obiectivelor

Bineînțeles că există diferențe între o situație de criză a unei companii și recâștigarea încrederii cetățenilor de către autorități. Însă prin acest exercițiu putem vedea câteva elemente esențiale de care avem nevoie în ambele situații. Firmele nu renunță la greu pentru că nu-și permit să piardă. Ele sunt obligate de perspectiva falimentului să rezolve problemele și să meargă înainte. Statul ar fi bine să adopte o atitudine similară față de complexitățile momentului.

Recâștigarea încrederii
Important de reținut

  • Onestitate în identificarea problemelor
  • Crearea unui plan de acțiune corect
  • Mobilizare de competențe + colaborări
  • Comunicare rapidă cu toate părțile implicate
  • Focus pe soluții + rezultate

Crizele ne pot paraliza sau ne pot face mai puternici. Noi decidem ce variantă alegem. Esențial este să ne recâștigăm încredere în noi și în proiectul nostru comun – România. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *