În fiecare zi ne întâlnim cu situații neplăcute care ar fi evitate dacă organizațiile noastre publice și private ar fi conduse de lideri puternici și competenți. Prin urmare formarea acestui tip de lideri ar fi benefic să fie o prioritate pentru noi toți, indiferent că activăm în domeniul public sau cel privat. Până aici, nimic nou, pentru că am mai abordat de multe ori aceste teme veridice.
Leadership-ul este o ecuație delicată. Pe de-o parte trebuie să te naști cu anumite trăsături. Pe de altă parte, dacă nu formezi și antrenezi în timp aceste abilități native, nu vei fi neapărat și un leader bun. Există o știință a formării leadership-ului care capătă o importanță ridicată în aceste vremuri, știință care se numește ”neuroleadership”.
Știința leadership-ului
- Ne naștem cu anumite abilități
- Avem nevoie de
formare + antrenament
Este o abordare bazată pe neuroștiință în dezvoltarea abilităților sociale pentru cei care conduc echipe, departamente și organizații. Altfel spus, șlefuirea unor lideri profesioniști și performanți prin intermediul unei bune înțelegeri a modului în care funcționează creierul uman.
Știința leadership-ului
Neuroleadership
- Dezvoltarea abilităților sociale
”soft skills”
pe baza principiilor neuroștiinței - Șlefuirea unor lideri
profesioniști și performanți
În principiu există patru arii în care neuroleadership-ul poate ajuta: luarea deciziilor și rezolvarea problemelor, reglarea emoțională, colaborarea și influențarea oamenilor și facilitarea schimbării. Acestea sunt valabile indiferent de domeniul de activitate, dimensiunea organizației sau istoricul profesional al liderilor.
Știința leadership-ului
Neuroleadership
- Luare decizii + rezolvare probleme
- Reglare emoțională
- Colaborare + influențare oameni
- Facilitare schimbare
Neuroleadership-ul ne poate ajuta să înțelegem baza comportamentelor umane, precum: înțelegerea reacțiilor de moment, impactul stresului, sursele motivației, frica sau validarea. Odată ce înțelegem aceste mecanisme, putem adapta stilul de conducere pentru a crea strategii mai bune de a conduce cu succes echipe și organizații.
Știința leadership-ului
Buna înțelegere a:
- Reacțiilor de moment
- Impactul stresului
- Sursele motivației
- Frica
- Validarea
Dacă în trecut mulți șefi foloseaua intimidarea și presiunea toxică pentru a obține rezultatele dorite, în prezent nu mai avem nicio scuză pentru a nu construi spații sigure și benefice pentru performanță, inovație și competivitate.
Știința leadership-ului
Despre rezultate – Trecut vs. Viitor:
- Trecut
– intimidare
– presiune toxică - Viitor
– spații sigure și benefice
performanță, inovație și competivitate
Dar și mai important, studiile ne arată că astfel de tehnici perimate și toxice produc rezultate doar pe termen foarte scurt și au un impact îngrozitor asupra oamenilor și organizațiilor. Oamenii își limitează implicarea la minim, evită colaborarea cu ceilalți, atenția le este consumată doar de supraviețuire, se îmbolnăvesc mai des și pleacă cu prima ocazie din companie.
Știința leadership-ului
Modelul vechi
- Rezultate limitate
+ pe termen foarte scurt - Impact negativ
oameni + organizații
Știința ne arată foarte clar că nesiguranța, nedreptatea, stresul, frica sunt elemente care blochează performanța oamenilor. Este la fel de adevărat în societate, acasă sau la serviciu. Prin urmare, dacă ne dorim să construim organizații reziliente, competitive și inovative, leadership-ul trebuie să se ridice la acest urmator nivel.
Știința leadership-ului
Blocarea performanței
- Nesiguranță
- Nedreptate
- Stres
- Frică
Avem nevoie de excelență în leadership pentru a ne asigura că oamenii și organizațiile sunt pe mâini bune, mai ales în aceste vremuri tulburi. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Recente:
- Revizuirea procedurii de expropriere
- Impozitarea clădirilor în 2024
- Promisiunea digitalizării fiscale
—
Despre Educație:
- Educația viitorului
- Educația – marele egalizator de oportunități
- Planificarea inovației din viitor
- Învățăm să învățăm mereu
- Despre o altfel de educație
—
Provocările prezentului:
- Despre a fi autentic
- Antrenamentul perseverenței
- Pericolul recompenselor imediate
- Echilibrul meritocrației
- Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat
- Ecuația meritocrației
- Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul
- Mediu neprietenos antreprenorilor
—
Leadership:
- Omul – ființă socială
- Cea mai bună utilizare a oamenilor
- Majoritatea tăcută
- Împăratul este gol
- Salvarea este în unitate
- Unii și alții. În gardă sau în gard.
- Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit
- Gândirea tribală
- Puterea consensului
- Comparația. Invidie sau Inspirație
- Echilibrul si dezechilibrul
- Clepsidra vieților noastre