Veridice 810 – Cele patru generații active

Vorbim adesea despre conflictul dintre generații, însă arareori încercăm să înțelegem cauzele. Mai ales în cazul locului de muncă, ar fi benefic să înțelegem de unde vin aceste diferențe de opinie și acțiune. Astăzi vorbim despre cele patru generații active în prezent în câmpul muncii.

Să începem cu identificarea lor. Generația post-belică, adică cei născuți între 1946 și 1964. Generația X născută între 1965 și 1980. Generația Y, milenialii, născuți între 1981 și 1996. Și generația Z, cei mai tineri din birou, născuți între 1997 – 2012.

Cele 4 generații active

  • Generația post-belică (1946 > 1964) – Baby Boomers
  • Generația X (1965 > 1980) – Gen X
  • Generația Y (1981 > 1996) – Millennials
  • Generațiza Z (1997 > 2012) – Gen Z

Fiecare generație este marcată de evenimentele, tehnologiile și cultura în care au copilărit. În plus, fiecare regiune are specificul său. După sfârșitul celui de-al 2-lea război mondial Vestul a trecut printr-o dezvoltare accelerată, în timp ce Estul a devenit captiv comunismului. Cu toate acestea, fiecare dintre cele 4 generații întrunește câteva elemente comune.

Cele 4 generații active
Modelarea unei generații

  • Evenimente, tehnologii, cultură
  • Istoria regiunii (regimuri, războaie)
  • Schimbări sistemice (educație, sănătate, infrastructură)

Generația post-belică a contestat regulile sociale, instruirea lor profesională era minimală, dobândeau abilități în cadru organizat, comunicarea era formală și redusă, rezolvarea problemelor se realiza ierarhic, deciziile erau comunicate echipei, leadership-ul era unilateral, primeau feedback eventual o dată pe an și priveau schimbarea cu multă prudență.

Cele 4 generații active
Generația post-belică (1946 > 1964)

  • A contestat regulile sociale
  • Instruire profesională = minimală
  • Dobândire abilităților = cadru organizat
  • Comunicarea = formală, redusă
  • Rezolvarea problemelor = ierarhic
  • Decizii = comunicate echipei
  • Leadership = unilateral
  • Feedback = rar
  • Schimbare = amenințare (prudență)

Generația X a schimbat multe dintre regulile sociale, instruirea profesională era oligatorie, dobândeau abilități pe cont propriu, comunicare avea loc în cadrul ședințelor, rezolvarea problemelor se făcea independent, deciziile luau în calcul și echipa, liderii erau antrenorii organizației, angajații primeau feedback săptămânal sau chiar zilnic și priveau schimbarea ca fiind oportunitate.

Cele 4 generații active
Generația X (1965 > 1980)

  • A schimbat regulile sociale
  • Instruire profesională = obligatorie
  • Dobândire abilităților = pe cont propriu
  • Comunicarea = ședințe
  • Rezolvarea problemelor = independent
  • Decizii = luau în calcul și echipa
  • Leadership = antrenori
  • Feedback = săptămânal/zilnic
  • Schimbare = oportunitate

Milenialii au creat noi reguli sociale, instruirea profesională era continuă, dobândirea abilităților se făcea în cadru colaborativ, comunicarea și rezolvarea de probleme se făcea prin colaborări orizontale și verticale, deciziile erau luate în echipă, liderii erau parteneri în obținerea succesului, deci mentori, angajații cereau feedback atunci când simțeau nevoia iar schimbarea era percepută ca îmbunătățire.

Cele 4 generații active
Generația Y (1981 > 1996)

  • A creat noi reguli sociale
  • Instruire profesională = continuă
  • Dobândire abilităților = cadru colaborativ
  • Comunicarea = colaborări orizontale + verticale
  • Rezolvarea problemelor = independent
  • Decizii = luate în echipă
  • Leadership = parteneri, mentori
  • Feedback = cerut la nevoie
  • Schimbare = îmbunătățire

Gen Z cere reguli personalizate, instruirea profesională este permanentă și de așteptat, dobândesc abilități prin noile tehnologii, cer comunicare individuală, rezolvă probleme în stil antreprenorial, așteaptă ca deciziile luate să convingă echipa la implicare, caută lideri de tipul suporterilor care să le fie și profesori, cer feedback consistent în mod frecvent iar schimbarea este așteptată.

Cele 4 generații active
Generația Z (1997 > 2012)

  • Cere reguli personalizate
  • Instruire profesională = permanentă, așteptată
  • Dobândire abilităților = noi tehnologii
  • Comunicarea = individuală
  • Rezolvarea problemelor = antreprenorial
  • Decizii = convingerea echipei la implicare
  • Leadership = suporteri, profesori
  • Feedback = consistent, frecvent
  • Schimbare = așteptată

Generația post-belică aduce înțelepciune, răbdare și calm, căci a trecut prin multe și încă este în picioare. Generația X este foarte eficientă în a rezolva probleme și a crea business-uri pentru că a copilărit cu multe lipsuri și tranziții bruște. Milenialii înțeleg lumea de dinainte și după internet, calculator sau telefon inteligent, prin urmare sunt cei care mediază diferențele dintre generații. Iar Gen Z sunt cei care vor putea traduce celorlalți o lume condusă de noile tehnologii.

Cele 4 generații active
Atuurile fiecăreia

  • Generația post-belică
    = înțelepciune, răbdare și calm
  • Generația X
    = eficiență, realism, pragmatism
  • Generația Y
    = buni mediatori între generații
  • Generația Z
    = tranziția către o lume dominată de noile tehnologii

În loc să ne tratăm unii pe ceilalți în termeni de „necopți” sau „depășiți”, ne-ar fi de ajutor să înțelegem care sunt punctele forte ale fiecăuria dintre noi. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Recente:

Despre Educație:

Provocările prezentului:

Leadership:

Partajează asta:

Apreciază:

Încarc…This entry was posted in În MediaVeridice. Bookmark the permalink.

Navigare articole

← Veridice 809: Noul Leadership

Veridice 811: Mitul noilor generații →

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *