Discutam in emisiunea de astazi despre declaratia de impunere care trebuie completata de catre persoanele juridice.
Formularul pe care il vedeti in imagine (carton1) se gaseste la toate autoritatile locale si la fel ca in cazul persoanelor fizice, se refera atat la cladirile rezidentiale cat si la cladirile nerezidentiale si cele mixte (carton 2)
O prima remarca importanta referitoare la acest formular este ca el contine doar informatii privind valorile cladirilor si nu exista rubrica in care sa fie raportata suprafata acestora asa cum este cazul declaratiei persoanelor fizice (carton 3)
Acest lucru a fost preluat din declaratia existenta inainte de aprobarea noului cod fiscal si nu s-a adaptat pentru noile reguli. Astfel, atat contribuabilii persoane juridice cat si reprezentantii autoritatilor locale, au fost pusi in dificultate in cazul utilizarilor mixte in care suprafetele utilizate in scop nerezidential si in scop rezidential nu au putut fi identificate distinct.
In aceste situatii din rapoartele de evaluare realizate conform regulilor in vigoare nu rezulta valorile separate pe cele doua tipuri de utilizari.
Solutia temporara o poate reprezenta prezentarea de catre evaluator in raportul de evaluare a celor doua suprafete, pe responsabilitatea contribuabilului si un calcul matematic de defalcare al valorii pe cele doua utilizari, cu ipotezele limitative de rigoare.
Solutia pe termen lung este ca MDRAP sa actualizeze forumularul astfel incat sa raspunda tutor cerintelor legislative si practice actuale.
Un alt aspect important de precizat este referitor la rubrica „valoarea achizitie” (carton 4) in care, la fel ca in cazul persoanelor fizice, va recomand sa aveti in vedere ca este inclusa doar valoarea cladirii si nu a fost preluata din documentul de achizitie si valoarea terenului.
Formularul mai contine si o rubrica referitoare la calculul taxei pe cladiri (carton 5) care este diferita de impozitul pe cladiri si despre care vom vorbi in emisiunea viitoare.
Toate cele bune!