Vorbim despre birocrație de vreo 30 de ani și progrese reale nu s-au făcut sau au fost foarte timide. Trăim în era noilor tehnologii, însă birocrația rămâne încă la putere în România. Deși auzim tot mai frecvent noțiuni precum eFactura, eTransport și mai nou eTVA, ele se dovedesc a fi birocrații digitale, nicidecum „digitalizare”.
În primul rând este o problemă de mentalitate. Premiza birocrației este că ești vinovat până la proba contrarie. O irosire colosală de resurse care, statistic, n-a diminuat nici evaziunea fiscală, nici infracțiunile de vreun fel sau alte probleme invocate la fiecare complicare suplimentară a sistemelor pe care le suportăm.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 1 = Mentalitate
- Premiza: contribuabilul = vinovat
până la proba contrarie - Consecință: irosire resurse
fără a rezolva nicio problemă
În al doilea rând este o problemă de competență. Oameni lipsiți de pregătire și experiență profesională care nu înțeleg sistemele pe care le gestionează pot să ia decizii greșite. Dacă făcătorii de legi și reguli precum și funcționarii ANAF ar fi contabili competenți veniți din economia reală, probabil că problemele ar începe să fie rezolvate.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 2 = Competența
- Factori decizionali
lipsiți de pregătire profesională
+ experiență practică în economia reală
=> decizii greșite
În al treilea rând este o problemă de tehnologie. Orice instituție centrală sau locală ar trebui să aibă o echipă tehnică care să folosească noile tehnologii pentru a digitaliza toate datele, procesele și procedurile. Digitalizarea te obligă să faci ordine în fiecare colț din activitatea organizației. Clarificări, simplificări și eliminări de redundanțe și alte blocaje de tot felul. Asta ar fi benefic să se întâmple și la stat.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 3 = Tehnologie
- Echipă tehnică
utilizare noi tehnologii
digitalizare date, procese, proceduri
=> clarificări, simplificări, eliminare redundanțe/blocaje
În al patrulea rând este o problemă de analiză. Orice entitate care operează cu volume mari de date, are nevoie de analiști și instrumente de analiză performante. Continuăm să luăm decizii peste noapte după toanele fiecăruia în timp ce ignorăm tone de date care zac prin holuri și subsoluri din toată țara.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 4 = Analiză
- Volumul de date
necesită analiști
+ instrumente de analiză performante
=> decizii pe baza datelor
În al cincilea rând este o problemă de asumare a responsabilității. La orice demers se cer zeci de hârtii și declarații pe propria răspundere pentru informații care deja există în posesia statului. Evident, ar ajuta dacă ar fi digitalizate și integrate cu funcții performante de analiză. Există această fobie a statului de a-și asuma orice. Prin urmare încă cere teancuri de documente prin care alții își asumă tot. Însă, ocupați cu toate aceste birocrații, nimeni nu verifică nimic.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 5 = Asumarea responsabilității
- Orice demers
zeci de hârtii și declarații
pentru informații deja aflate
în bazele de date ale statului
la final, nimic nu se verifică
În al șaselea rând este o problemă de perspectivă. Birocrația este susținută și extinsă de oameni care au trăit toată viața în aceste sisteme anacronice. Pentru că așa s-a făcut mereu. Numai că astăzi trăim într-o realitate foarte diferită. Schimbarea radicală poate nu este la îndemâna celor din sistem, dar este obligatorie pentru noi ca țară.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 6 = Perspectivă
- Oameni din sistem
adaptați la birocrație
nu-și pot imagina altceva decât…
mai multă birocrație
=>blocarea reformelor necesare
Și nu în ultimul rând, e o problemă de viziune. Deciziile și comportamentul statului demonstrează că percepe contribuabilii ca fiind „supușii” săi. În realitate, statul este în slujba contribuabililor, adică celor care îl finanțează din munca și performanța lor, ca să le rezolve anumite probleme.
Digitalizare vs. Birocratizare (digitală)
Problema 7 = Viziune
- Preconcepție: Statul vede contribuabilii ca „supușii” săi
- Realitate: Statul este în slujba contribuabililor
adică cei care îl finanțează
din munca și performanța lor
pentru a le rezolva anumite probleme
Iar într-o lume în care fiecare resursă este mai scumpă ca oricând, birocrația este un consumator pe care nu-l mai putem tolera. Ar fi ideal să înțeleagă și autoritățile acest lucru. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Recente:
- Revizuirea procedurii de expropriere
- Impozitarea clădirilor în 2024
- Promisiunea digitalizării fiscale
—
Despre Educație:
- Educația viitorului
- Educația – marele egalizator de oportunități
- Planificarea inovației din viitor
- Învățăm să învățăm mereu
- Despre o altfel de educație
—
Provocările prezentului:
- Despre a fi autentic
- Antrenamentul perseverenței
- Pericolul recompenselor imediate
- Echilibrul meritocrației
- Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat
- Ecuația meritocrației
- Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul
- Mediu neprietenos antreprenorilor
—
Leadership:
- Omul – ființă socială
- Cea mai bună utilizare a oamenilor
- Majoritatea tăcută
- Împăratul este gol
- Salvarea este în unitate
- Unii și alții. În gardă sau în gard.
- Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit
- Gândirea tribală
- Puterea consensului
- Comparația. Invidie sau Inspirație
- Echilibrul si dezechilibrul
- Clepsidra vieților noastre