Continuăm seria emisiunilor dedicate modificărilor de cod fiscal care vizează impozitul pe proprietate. Astăzi despre soluții reale și eficiente pentru atingerea obiectivului fără aruncarea în haos a contribuabililor și adiministrațiilor locale. Ipoteza de lucru: scopul este creșterea impozitelor pentru 2023. Avem două variante de rezolvare.
VIDEO
Soluția cea mai simplă este ca la acest moment să fie modificate doar cotele de impozitare. Însă prin precizarea de intervale care să permită autorităților locale să selecteze acele valori care sunt adaptate mediului economic local și nevoilor bugetelor locale. De exemplu 0,1% – 0,3% pentru rezidențial și 1% – 3% pentru nerezidențial. Sau să lipsească total limitele de sus.Modificarea impozitării clădirilor 1. Soluția simplă Creșterea cotelor de impozitare Păstrarea intervalelor (adaptarea la realitățile locale) Exemplu: – Rezidențial = 0,1% – 0,3% – Nerezidențial = 1% – 3% Să se păstreze baza impozabilă actuală. Să se mențină propunerea de a avea doar două categorii de bază – rezidențial și nerezidențial. Să se renunțe la precizările distincte din Codul Fiscal cu privire la calitatea proprietarului (PF/PJ). Și astfel nu mai este nevoie de prorogarea primului termen de plată a impozitului de la 31 martie la 30 iunie 2023.Modificarea impozitării clădirilor 1. Soluția simplă Păstrarea formulei existente = baza impozabilă Doar două categorii de bază = rezidențial + nerezidențial Renunțarea la categorii diferite pentru persoane fizice vs. juridice Păstrarea primului termen de plată = 31 martie 2023 Astfel se dă posibilitatea pregătirii terenului pentru modificarea într-o etapă următoare a Codului Fiscal în ceea ce privește valoarea impozabilă ținând seama de: (a) obiectivele asumate prin PNRR, (b) impozitarea proprietății în ansamblu și nu distinct a terenului și clădirilor și (c) să se țină seama de efectele majorării cotelor de impozitare asupra contribuabililor.Modificarea impozitării clădirilor 1. Soluția simplă Pregătire pentru etape ulterioare = valoarea impozabilă în funcție de: a). obiective PNRR asumate b). impozitarea proprietății per ansamblu c). efecte majorări asupra contribuabililor A doua soluție posibilă ar fi pornind de la sistemul actual care poate fi menținut. Deci fără schimbarea totală a sistemului – de la programul informatic al primăriilor și până la implicarea angajaților acestora în a căuta valori prin diverse studii. De fapt forma actuală a ordonanței a presupus că acolo unde nu vor fi valori pot fi menținute cele anterioare. Ajungem așadar tot la soluția conform căreia majoritatea valorilor vor rămâne cele actuale și se vor utiliza cotele pentru majorare pentru creșterea sumelor colectate la Buget.Modificarea impozitării clădirilor 2. Soluția posibilă Pornire de la ce poate fi păstrat Fără schimbări drastice în sistem Adaptări în pași sustenabili Forma actuală prevede: unde nu vor fi valori pot fi menținute cele anterioare => majoritatea valorilor vor rămâne cele actuale se vor utiliza cotele pentru majorare În continuare pașii pot fi următorii. (a) CLĂDIRI : unificarea clădirilor cu terenul aferent acestora pe număr cadastral sau cod poștal. (b) APARTAMENTE : utilizarea actualului sistem de estimare a valorilor impozabile și actualizarea tabelului final privind ajustarea în funcție de rangul localității și zona de amplasare în cadrul localităților.Modificarea impozitării clădirilor 2. Soluția posibilă. Pași realizare a) Case = unificare clădire + teren aferent (număr cadastral / cod poștal) b) Apartamente = păstrare formulă (estimarea valorilor impozabile) ajustarea: rangul localității + zona de amplasare (c) TERENURI : trecerea la același sistem de impozitare (carton 6) cu valoare impozabilă și cota de impozitare. Eventual tot pe un sistem simplificat tabelar al valorilor impozabile în funcție de rangul localității și utilizarea terenului. (d) CLĂDIRI NEREZIDENȚIALE : menținerea sistemului actual cu rapoarte de evaluare dar pe baza unui standard de evaluare care să prevadă evaluarea întregii proprietăți. Ceva similar cu evaluarea pentru garantarea unui împrumut.Modificarea impozitării clădirilor 2. Soluția posibilă. Pași realizare c) Teren = același sistem de impozitare (valoare impozabilă x cotă impozitare) ajustarea: rangul localității + utilizare d) Clădiri nerezidențiale = păstrare formulă (valoare impozabilă = raport de evaluare) Pe baza acestei soluții, care poate fi implementată etapizat, se pot atinge și obiectivele din PNRR. Dar într-o manieră sustenabilă care să conducă la o bază impozabilă solidă și predictibilă.Modificarea impozitării clădirilor 2. Soluția posibilă. Rezultate Implementare etapizată Îndeplinire obiective PNRR Tranziție sustenabilă Bază impozabilă solidă + predictibilă Odată adunate aceste informații se va crea o bază de date cu valorile impozabile ale tuturor proprietăților din România. Moment în care se va ajunge la soluția firească de renunțare la orice grilă notarială și utilizarea de către notari în interesul propriu a acestei baze de date cu valorile impozabile. O soluție corectă pe termen lung și care este chiar opusul variantei pripite și temporare propuse în prezent.Modificarea impozitării clădirilor 2. Soluția posibilă. Rezultate Creare bază de date valori impozabile (ale tuturor proprietăților din RO) => renunțarea la baze de date inadecvate Cam așa ar putea arăta o schimbare a strategiei cu costuri minime și efecte maxime pentru toți cei care au crezut că doar partea lor de elefant contează. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate! — Impozitare Clădiri 2022:Reevaluarea la 5 ani Taxa pe Clădiri PJ Clădiri Mixte PF Clădiri Mixte – Exemplu Calcul PF Clădiri Mixte — Noul An:În linie sau în același loc Personalul Navigant Navigarea Valurilor Început de An Final de An —Lider Autentic :Colegi Toxici Șef Toxic (perspectiva angajatului) Șef Toxic (perspectiva leaderului) Leader vs. Șef Fișa postului (4) Fișa postului (3) Fișa Postului (2) Fișa Postului (1) Decizie și Responsabilitate Focus pe Oameni (2) Focus pe Oameni (1) Lider Autentic Ego Sănătos Piedicile Orgoliului —Noul Leadership :Revoluția Sensului (încheiere sezon 4)Renegocierea Angajamentelor Angajamentul Real Leadershipul Angajamentului Angajamentul Integrității Conflicte Interne Escalidarea Comunicării Aliații Puterii Recâștigarea Puterii Traumele Angajaților Paradoxul Puterii Costul dezamăgirii oamenilor Costul neimplicării oamenilor Noul Tip de Leadership Noul Tip de Leader 2021 Anul Sensului —Cultura Organizațională Victimă sau Jucător Conflictele Asociaților Apărarea culturii Modele de Urmat Misiunea Job-ului Cultura Organizațională Schimbările de Management Sănătatea în Afaceri Cultura Organizațională —Restructurare :Planul de Restructurare (2) Planul de Restructurare Concordatul Preventiv Semnele declinului companiilor Ciclul de viață al companiilor din România Despre restructurarea preventivă Primii pași în restructurarea financiară Cum funcționează restructurarea financiară Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență —Fuziuni și Achiziții: Bune Practici Etape Cumpărare Perspectiva Cumpărătorului Durata Etapelor M&A Etape Proces M&A Pregătirea afacerii pentru exit Decizia exitului din business Soluții pentru salvarea companiilor —!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”) :Android App : https://bit.ly/2Jf9rsLiOS App : https://apple.co/2pNk27j — Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook .Veridice Episodul 5.48 | 19.07.2022 Marți | 19:40 | Digi24 | Sezonul 5 Cu Adrian Vascu , Senior Partner Veridio Partajează asta:Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide în fereastră nouă) Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide în fereastră nouă) Mai mult Apreciază: Încarc… This entry was posted in În Media , Veridice . Bookmark the permalink . Navigare articole← Analiză Veridio: Schimbările Codului Fiscal privind Impozitul pe Clădiri (2022)