Continuăm seria de emisiuni dedicate modificărilor de Cod Fiscal în ce privește impozitul pe proprietate cu o nouă etapă – cea în care a fost publicat proiectul de ordonanță de modificare a Codului Fiscal pe siteul Ministerul Finanțelor la transparență decizională.
Pentru cei mai puțin familiarizați cu parcursul legislativ, urmează ca, pe baza observațiilor transmise de către orice persoană interesată, inițiatorul – adică Ministerul Finanțelor – să ajusteze sau nu documentul propus. Apoi să îl înainteze Guvernului pentru aprobare. Odată aprobată, ordonanța va produce efecte de la publicarea în Monitorul Oficial. Urmează ca forma finală să fie dată, într-un interval oarecare de timp, de către Parlament prin legea de aprobare.
Modificarea impozitării clădirilor
Procedură modificare Cod Fiscal:
- Publicare proiect de ordonanță
(transparență decizională) - Ajustare/nu a documentului
(feedback primit) - MF trimite spre aprobare Guvernului
- Odată aprobată, ordonanța produce efecte
(publicare în Monitorul Oficial) - Parlamentul dă forma finală adoptată ca lege
Sursa: Analiza Veridio
În esență, avem 6 modificări importante. (1) Cotele de impozitare minime s-au modificat după cum urmează: de la 0,08% la 0,1% pentru clădiri rezidențiale și de la 0,2% la 1% pentru cele nerezidențiale. (2) Valoarea impozabilă cu care se înmulțesc aceste cote pentru a rezulta impozitul va fi preluată din studiile de piață administrate de notari.
Modificarea impozitării clădirilor
6 Importante:
1. Modificare cote minime
– rezidențial: de la 0,08% la 0,1%
– nerezidențial: 0,2% la 1%
2. Valoarea impozabilă preluată din
studiile de piață administrate de notari
Sursa: Analiza Veridio
(3) Primăriile vor completa câte o notificare pentru fiecare contribuabil din România, în care vor introduce valoarea impozabilă și impozitul. Cine nu reacționează este de acord tacit. Cine va reacționa nu se știe încă ce se va întâmpla. (4) S-a eliminat posibilitatea să existe cote de impozitare diferite pentru același tip de utilizare – rezidențială sau nerezidențială – în funcție de cine este proprietarul – persoană fizică sau juridică.
Modificarea impozitării clădirilor
6 Importante:
3. Primăria completează notificări
= valoarea impozabilă + impozitul
(!) acord tacit
4. Eliminarea cotelor diferențiate în funcție
de tipul proprietarului = PF/PJ
Sursa: Analiza Veridio
(5) În cazul utilizării mixte cu peste 50% din suprafața spațiului se va considera clădirea ori rezidențială ori nerezidențială – în funcție de dovezile aduse de contribuabil. (6) Primul termen de plată a impozitului pentru anul 2023 s-a mutat de la 31 martie la 30 iunie.
Modificarea impozitării clădirilor
6 Importante:
5. Clădiri cu utilizare mixtă
cu peste 50% din suprafață
= ori rezidențială / ori nerezidențială
(!) dovezi aduse de contribuabil
6. Primul termen de plată în 2023
= 30 iunie (amânat de la 31 martie)
Sursa: Analiza Veridio
Vă amintiți pilda cu elefantul în care un împărat a cerut unor orbi să pipăie un elefant? În urma răspunsurile primite, împăratul a concluzionat că fiecare are dreptate când descrie partea pe care a pipăit-o și toți se înșeală când cred că întregul elefant arată precum acea parte.
În aceeași situație ne afăm acum. Entități diferite se uită la acest document – politicieni, reprezentanți ai Ministerului de Finanțe, primari, notari, evaluatori, contribuabili. Și fiecare vede doar partea lui. Însă lipsește cu desăvârșire privirea de ansamblu. Și din acest motiv actul în discuție suscită dezbateri aprinse.
Dacă încercăm să privim ansamblul, prima întrebare este: care ar fi motivul pentru care Guvernul dorește acum o schimbare în impozitul pe proprietate? Pot fi aici câteva răspunsuri. Conformarea cu planul asumat prin PNRR de trecere a bazei impozabile spre valoarea de piață. Sau creșterea impozitelor. Sau echitatea cumva pentru că valorile actuale sunt prea mici.
Modificarea impozitării clădirilor
De ce se dorește schimbarea:
- Conformarea cu planul asumat prin PNRR
= trecere a bazei impozabile spre valoarea de piață - Creșterea impozitelor – încasări mai mari la Buget
- Reglarea echității impozitelor
Sursa: Analiza Veridio
După cum arată textul scris, primul obiectiv legat de conformare și cel de echitate nu pot fi atinse pentru că lipsește un element esențial. Înainte de orice ajustare este obligatorie trecerea de la impozitarea separată a clădirilor și terenurilor la impozitarea lor ca ansamblu funcțional. Adică clădiri plus terenul aferent – conform numărului cadastral sau a numărului poștal. Doar în acest caz putem vorbi de valoarea de piață.
Modificarea impozitării clădirilor
Conformarea PNRR sau Echitatea?
- Lipsește element esențial
– renunțarea la impozitarea separată
a clădirilor și terenurilor aferente - Presupunere impozitarea ansamblului
clădire & teren (cf. nr. cadastral / nr. poștal)
=> valoarea de piață a proprietății per total
Sursa: Analiza Veridio
Cum acest lucru nu s-a întâmplat, obiectivul principal al modificării pare să fie creșterea impozitelor pe clădiri. Dacă sunt mici sau mari și dacă acum este oportună modificarea acestora este o altă discuție despre care am amintit în ultimele două episoade. Pun accent pe identificarea obiectivului principal real pentru că acesta ne duce către soluții foarte diferite. Dacă suntem onești despre ce vrem să obținem, sunt convins că putem formula și soluțiile adecvate pentru că ele există. Altfel vom crea o nouă struțocămilă care va crea balamuc în administrațiile locale și multe dureri de cap pentru contribuabili.
Modificarea impozitării clădirilor
Creșterea bugetelor locale?
- Pare singura explicație logică
- Presupunere stabilirea obiectivului real
=> există formule + soluții adecvate
pentru atingerea acestui scop
Sursa: Analiza Veridio
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi detalii despre modificarea impozitului pe clădiri. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Impozitare Clădiri 2022:
- Reevaluarea la 5 ani
- Taxa pe Clădiri
- PJ Clădiri Mixte
- PF Clădiri Mixte – Exemplu Calcul
- PF Clădiri Mixte
—
Noul An:
—
Lider Autentic :
- Colegi Toxici
- Șef Toxic (perspectiva angajatului)
- Șef Toxic (perspectiva leaderului)
- Leader vs. Șef
- Fișa postului (4)
- Fișa postului (3)
- Fișa Postului (2)
- Fișa Postului (1)
- Decizie și Responsabilitate
- Focus pe Oameni (2)
- Focus pe Oameni (1)
- Lider Autentic
- Ego Sănătos
- Piedicile Orgoliului
—
Noul Leadership:
- Revoluția Sensului (încheiere sezon 4)
- Renegocierea Angajamentelor
- Angajamentul Real
- Leadershipul Angajamentului
- Angajamentul Integrității
- Conflicte Interne
- Escalidarea Comunicării
- Aliații Puterii
- Recâștigarea Puterii
- Traumele Angajaților
- Paradoxul Puterii
- Costul dezamăgirii oamenilor
- Costul neimplicării oamenilor
- Noul Tip de Leadership
- Noul Tip de Leader
- 2021 Anul Sensului
- Victimă sau Jucător
- Conflictele Asociaților
- Apărarea culturii
- Modele de Urmat
- Misiunea Job-ului
- Cultura Organizațională
- Schimbările de Management
- Sănătatea în Afaceri
- Cultura Organizațională
- Planul de Restructurare (2)
- Planul de Restructurare
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
- Bune Practici
- Etape Cumpărare
- Perspectiva Cumpărătorului
- Durata Etapelor M&A
- Etape Proces M&A
- Pregătirea afacerii pentru exit
- Decizia exitului din business
- Soluții pentru salvarea companiilor
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j