Veridice 416 – Motivarea Oamenilor – Cheia Succesului

 

În ultima perioadă am vorbit despre noul tip de leadership și cele mai mari provocări pe care liderii trebuie să le depășească pentru a obține în egală măsură performanță și o viață împlinită de sens.

Fie că suntem lideri ai unor mici firme, corporații multinaționale sau instituții publice, oamenii pe care îi conducem au nevoie, astăzi mai mult ca niciodată, ca noi să fim un ghid capabil și de încredere pentru depășirea perioadei grele prin care trecem.

 

Pentru că ne apropiem de noul an, vă propun să regândim mecanismele organizațiile noastre, luând în calcul (carton 1) cei 4 piloni ale motivației intriseci: scopul, principiile, oamenii și autonomia.

#Motivarea Oamenilor

4 Piloni (motivația intrisecă)

  1. Scopul
  2. Principiile
  3. Oamenii
  4. Autonomia

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Scopul conține elemente precum semnificație, sens, impact. Principiile vizează aspectele de integritate, etică, moralitate, bunătate, adevăr, demnitate. Pilonul oamenilor are în vedere elemente precum apartenență, comunitate, recunoaștere, respect, apreciere. Autonomia conține lucruri ca libertate, creativitate, realizare, învățare.

#Motivarea Oamenilor

4 Piloni (motivația intrisecă)

  • Scopul
    – semnificație, sens, impact
  • Principiile
    – integritate, etică, moralitate,
    bunătate, adevăr, demnitate
  • Oamenii
    – apartenență, comunitate,
    recunoaștere, respect, apreciere
  • Autonomia
    – libertate, creativitate, realizare,
    învățare

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Construcția celor 4 piloni ai motivației intriseci începe cu întrebări fundamentale despre ce fel de organizație dorim să fim și cum ne asigurăm că întreaga organizație este aliniată aceleiași misiuni.

 

Pentru definirea pilonului SCOP trebuie să răspundem la următoarele întrebări (carton 3): De ce existăm noi ca organizație? Care este contribuția noastră unică – ce le aducem noi clienților noștri și lumii întregi? De ce ar conta pentru oricine altcineva ca noi să reușim? De ce merită organizația noastră dedicația fiecăruia dintre noi? Înțelege fiecare coleg cum anume contribuie eforturile sale la scopul nostru comun?

#4 Piloni – Motivarea Oamenilor

1). Scopul

  • De ce existăm noi ca organizație?
  • Care este contribuția noastră unică?
  • De ce ar conta pentru oricine altcineva?
  • De ce merită organizația noastră?
  • Înțelege fiecare coleg cum anume contribuie eforturile sale la scopul nostru comun?

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

De exemplu, scopul unei companii de asigurări de viață este acela de a oferi oamenilor încrederea că pot avea grijă de cei dragi dincolo de pragul existenței lor fizice. Astfel, ei pot înfrunta zilnic o lume plină de riscuri și provocări având liniștea că familia lor va fi în siguranță orice s-ar întâmpla.

 

Modelarea pilonului PRINCIPII are nevoie de măcar răspunsurile pentru: Ce valori dorim să exprimăm? Ce comportamente ne vor face să fim mândri, indiferent de rezultatul eforturilor noastre? Exprimăm noi oare adevărul, binele și dreptatea în tot ceea ce facem?

#4 Piloni – Motivarea Oamenilor

2). Principiile

  • Ce valori dorim să exprimăm?
  • Ce comportamente ne vor face să fim mândri?
  • Exprimăm noi oare adevărul, binele și dreptatea în tot ceea ce facem?

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Importanța existenței unor principii clare care ghidează întreaga organizație este de multe ori ignorată. Toate regulile și procedurile din lume nu pot înlocui claritatea și consecvența principiilor trăite în interiorul unei organizații. Așa cum bine spunea Dee Hock: „Principiile și scopurile simple, clare dau naștere comportamentului complex, inteligent. Regulile și reglementările complexe dau naștere unui comportament simplu, prostesc.”.

 

Al treilea pilon este cel al OAMENILOR: Cum creăm un mediu incluziv, la care să simtă că aparțin toți aceia care ne împărtășesc misiunea și valorile? Cum ne asigurăm că toți membrii care aparțin acestei comunități se simt recunoscuți, respectați și apreciați? Cum putem adânci legăturile de încredere și solidaritate dintre noi? Cum ne putem susține mai bine unii pe alții pentru a învăța și evolua?

#4 Piloni – Motivarea Oamenilor

3). Oamenii

  • Cum creăm un mediu incluziv?
  • Cum ne asigurăm că toți membrii se simt recunoscuți, respectați și apreciați?
  • Cum putem adânci legăturile de încredere și solidaritate dintre noi?
  • Cum ne putem susține mai bine unii pe alții pentru a învăța și evolua?

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Bob Chapman, CEO al companiei Barry-Wehmiller, a avut într-o zi o revelație. Ca urmare a schimbărilor implementate compania a crescut în ultimii 20 de ani de la 38 milioane de $ la 2,4 miliarde. Care a fost revelația? „Vom măsura succesul după modul în care influențăm viețile oamenilor. Ale tuturor oamenilor: membri ai echipei noastre, clienții noștri, furnizorii noștri, bancherii noștri. Trebuie să înțelegem impactul fiecăreia dintre acțiunile noastre asupra tuturor oamenilor ale căror vieți le atingem.”

 

Pentru definirea celui de-al 4-lea pilon – AUTONOMIE – avem nevoie măcar de următoarele răspunsuri: Cum putem progresa mereu în ceea ce spunem că într-adevăr contează pentru noi? Ce provocări ne asumăm pentru a ne testa și extinde abilitățile? Ce activități ne pot ajuta, pe fiecare dintre noi și pe toți împreună, să învățăm și să evoluăm? Ce mecanisme de feedback ne pot susține eforturile de creștere și dezvoltare?

#4 Piloni – Motivarea Oamenilor

4). Autonomie

  • Cum putem progresa mereu?
  • Ce provocări ne asumăm pentru a ne testa și extinde abilitățile?
  • Ce activități ne pot ajuta să învățăm și să evoluăm?
  • Ce mecanisme de feedback ne pot susține eforturile de creștere și dezvoltare?

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi informații veridice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *