Veridice 401 – Soluții pentru salvarea companiilor

 

Mulți dintre antreprenori caută în această perioadă cele mai bune soluții pentru a “naviga” cu succes printre valurile tot mai tumultoase ale mediului economic pe timp de pandemie.

Pentru evitarea spectrului falimentului, trebuie să adoptăm la timp soluții pentru optimizarea managementului, reducerea fiscalității sau separarea părților din afacere afectate de cele sănătoase care pot prospera.

Soluții pentru:

  • Optimizarea managementului
  • Reducerea fiscalității
  • Separarea părților sănătoase

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Cele mai frecvent căutate soluții pentru aceste obiective sunt fuziunea cu alte companii, divizarea companiei, vânzarea unor active sau a unei activități în ansamblul ei.

Implementare soluții:

  • Fuziune
  • Divizare
  • Vânzare active / activități
    (vânzare în “going concern”)

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Nu există o soluție unică perfectă, ci doar cea mai bună opțiune pentru fiecare afacere în parte. Pentru a identifica cea mai bună soluție, antreprenorii mai întâi trebuie să știe CE vor să obțină. Abia apoi va deveni clar și CUM poate fi cel mai bine implementată acea soluție.

Cea mai bună soluție:

  1. CE dorim să obținem
  2. CUM putem implementa

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Astfel, primul pas este identificarea obiectivelor. De exemplu: îmbunătățirea indicatorilor financiari pentru acces la finanțare. În contextul pandemiei, indicatorii firmei per total au de suferit, devenind improbabilă calificarea pentru noi finanțări bancare. Separarea unor activități viabile comercial ar putea reprezenta soluția potrivită.

Exemplu

  • Obiectiv: accesare finanțare
  • Problemă: îmbunătățire indicatori
  • Soluție: separare activități viabile

Sursa: Analiza Veridio.ro

Una dintre modalitățile de a implementa această soluție este divizarea, prin care o activitate este mutată pe o nouă firmă sau una existentă. De exemplu: activitatea de mentenanță ar putea oferi servicii și către compania-mamă și către terți. Acest lucru implică transferarea activelor și pasivelor bilanțiere, angajaților și contractelor în derulare, dar și cliențior și furnizorilor aferenți acelei activități.

Variante Implementare

#1. Divizare

Transfer:

  • Active și pasive
  • Salariați
  • Contracte în derulare
  • Clienți
  • Furnizori

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Procedura trebuie să urmeze termenele și etapele prevăzute de lege. Din experiență am văzut că o procedură de divizare durează între 6 și 12 luni.

Variante Implementare

#1. Divizare

Condiții:

  • Termene și etape
    (prevederi legale)
  • Durată: 6-12 luni

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

O altă cale de implementare posibilă, mai rapidă, este ca transferul să aibă loc ca o activitate în desfășurare, operațiune regăsită în legislație ca “transfer de activitate”. Ca și în cazul divizării, activitatea trebuie identificată și definită corespunzător, să fie identificate activele, pasivele, salariații și contractele care urmează a fi transferate. Diferit de soluția divizării, în acest caz trebuie plătit un preț.

Variante Implementare

#2. Transfer Activitate în Desfășurare

Transfer:

  • Active și pasive
  • Salariați
  • Contracte în derulare
  • Clienți
  • Furnizori
  • +Plata unui preț
    (diferit vs. divizare)

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Prețul se stabilește în felul următor: se evaluează ansamblul de active și pasive care se tranferă, ca un business în derulare, în funcție de potențialul acestui ansamblu de a genera profit, din care se scade suma aferentă datoriilor în derulare care vor fi preluate de noua entitate.

Variante Implementare

#2. Transfer Activitate în Desfășurare

Preț – Evaluare:

  • Ansamblu active și pasive
  • Potențial generare profit
    (Entreprise Value)
  • Minus datorii preluate

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Contractul de transfer conține toate operațiunile, prețul, descrierea activității și anexele privind activele și pasivele transferate.

Variante Implementare

#2. Transfer Activitate în Desfășurare

Contract de transfer:

  • Operațiuni
  • Preț
  • Descriere activitate
  • Active și pasive (anexe)

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Principalele avantaje ale acestei soluții sunt durata de timp mai scurtă și, de regulă, scutirea plății de TVA pentru această operațiune. Important este ca activitatea de transferat să fie clar definită.

Variante Implementare

#2. Transfer Activitate în Desfășurare

Avantaje:

  • Durata de timp
  • Scutire TVA

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

O altă variantă de implementare este transferul unor active pe o altă firmă pentru a desfășura o nouă activitate. Aceasta nu atrage după sine mutarea de contracte sau salariați. Dar implică un preț și eventual o plată de TVA. În cazul unor finanțări aflate în derulare, probabil că vor fi necesare și aprobările creditorilor în funcție de prevederile contractelor.

Variante Implementare

#3. Transfer Active

Transfer:

  • Fără contracte
  • Fără salariați
  • + Preț
  • + Plată TVA
  • +/- Acord creditori

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Și fuziunea este o soluție pentru consolidarea afacerii. Fie cu o altă companie sau chiar mai multe firme pentru a beneficia de eventuale sinergii comerciale și de un sprijin reciproc direct. După cum spuneam, nu există un panaceu. Există însă soluții atunci când identificăm mai întâi exact ceea ce dorim să obținem.

Variante Implementare

#3. Fuziune

Avantaje:

  • Sinergii comerciale
  • Sprijin reciproc

Sursa: Analiza Veridio.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *