Veridice 720 – Ultimii vs Următorii 20 de ani

Vorbim în spațiul public foarte mult despre impactul noilor tehnologii pentru cei care sunt deja activi în câmpul muncii. Mai rar analizăm nevoia strigentă de reformă și reinventare în sistemul de educație din perspectiva noilor generații.

Acum 20 de ani utilizarea word, excel sau outlook reprezentau atuuri la angajare. Astăzi sunt implicite. Acum 15 ani crearea unei prezentări în power point era un avantaj profesional. Astăzi crearea unei prezentări video cu instrumente avansate de animație este noul standard. Acum 10 ani să ai un website reprezenta un plus competitiv. Astăzi aplicațiile mobile integrate sunt norma. Acum 5 ani comerțul online era excepția. Astăzi este regula.

Trecut vs. Prezent
Ultimii 20 de ani

  • Word, Excel, Outlook
    trecut: atuuri la angajare
    prezent: implicite
  • Power Point = avantaj profesional
    Video, animație = noul standard
  • Website = plus competitiv
    Aplicații mobile integrate = norma
  • Comerțul online
    trecut = excepția
    prezent = regula

Ceea ce în prezent face un telefon mobil în trecut necesita o serie de instrumente separate: aparat foto, ceas, hartă, ruletă, calendar, agendă, dicționar, portofel, computer, radio, televizor, telefon cu fir, acces dial-up la internet. Iar lista este mult mai lungă și complexă cu implicații pe măsură.

Trecut vs. Prezent
Ultimii 20 de ani

  • În trecut =
    aparat foto, ceas, hartă, ruletă
    calendar, agendă, dicționar
    portofel, computer, radio,
    televizor, telefon cu fir, internet dial-up
  • În prezent =
    telefon mobil

Realitatea în care ne trăim viețile și ne desfășurăm activitatea s-a schimbat profund în timp ce educația a rămas în mare parte aceeași. Nu doar ca nivel de curriculum, format sau instrumente. Dar mai ales ca mentalitate, atitudini, obiective. Mereu grăbiți de următorul examen și următoarea diplomă, arareori ne oprim să analizăm care este astăzi rolul educației.

Trecut vs. Prezent
Ultimii 20 de ani

  • Realitatea s-a schimbat profund
  • Educația a rămas neschimbată
    – curriculum, format sau instrumente
    – mentalitate, atitudini, obiective

În primul rând să luăm din nou în serios anii din viața copiilor pe care școala îi consumă. Ceea ce primesc la schimb ar trebui să fie atât de valoros încât să merite timpul petrecut în clasă. O investiție care să genereze dividende pe întreg parcursul vieții – pentru fiecare copil în parte, însă și pentru societatea care susține financiar aceste sisteme.

Schimbări pentru
următorii 20 de ani

  • Valorificarea anilor petrecuți în școală
  • Investiție cu dividende pentru întreaga viață
    (pentru copii + societate)

Obiectivul rămâne dobândirea de cunoștințe, abilități și obiceiuri benefice dezvoltării copiilor în adulți de succes. Cunoștințele disciplinare rămân fundația educației. Însă trebuie să mergem mai departe. Mobilizarea de cunoștințe, abilități, atitudini, principii și valori pentru a răspunde problemelor complexe cu care se vor confrunta. Formarea discernământului, motivației individuale și anduranței de a transforma idei și planuri în realitate. Buna gestionare a eșecului, stresului sau sănătății fizice și emoționale fac și ele parte din ecuația educațională necesară prezentului.

Obiectivele educației
Următorii 20 de ani

  • Dobândirea de cunoștințe, abilități și obiceiuri
    benefice dezvoltării copiilor
  • Cunoștințele disciplinare rămân fundația
  • Următoarele straturi
    – mobilizarea de cunoștințe, abilități,
    atitudini, principii și valori
    – formarea discernământului,
    motivației individuale și anduranței
    – gestionare a eșecului, stresului sau
    sănătății fizice și emoționale

Sunt trei categorii de abilități esențiale viitorului. Cele cognitive precum gândire critică, gândire creativă, învățare cum să înveți și autonomie în crearea progresului individual. Cele sociale și emoționale precum empatie, încredere în forțele proprii și colaborare. Dar și cele practice, precum utilizarea noilor dispozitive tehnologice pentru gestiunea informațiilor și comunicațiilor.

Abilități esențiale
Următorii 20 de ani

  • Cognitive
    > gândire critică, gândire creativă,
    învățare cum să înveți
    autonomie în crearea progresului individual
  • Sociale și emoționale
    > empatie, colaborare
    încredere în forțele proprii
  • Practice
    > utilizarea noilor dispozitive tehnologice

Și sunt trei categorii de competențe esențiale bunăstării noilor generații: crearea de valoare nouă, reconcilierea tensiunilor și dilemelor și asumarea responsabilității. Crearea de valoare este necesară pentru a înlocui modelele care vor deveni depășite. De exemplu, crearea de noi profesii, noi modele de afaceri sau noi produse. Reconcilierea este necesară pentru a crea un mediu bine echilibrat și sustenabil în timp. De exemplu, asigurării unui echilibru între echitate și libertate, individualitate și comunitate, inovație și continuitate sau eficiența în acțiune și conservarea proceselor democratice.

Competențe esențiale
Următorii 20 de ani

  • Crearea de valoare nouă
    > înlocuirea celor depășite
    (profesii, afaceri, produse/servicii)
  • Reconcilierea tensiunilor și dilemelor
    > mediu bine echilibrat și sustenabil
    echitate și libertate
    individualitate și comunitate
    inovație și continuitate
    eficiența în acțiune și conservarea proceselor democratice
  • Asumarea responsabilității

Asumarea responsabilității este fundamentală celorlalte două. Conștientizarea și asumarea consecințelor deciziilor pe care le luăm fiecare și care, indiferent că vrem sau nu, au impact asupra celor din jurul nostru. Cu cât mai puternice sunt instrumentele tehnologice pe care le folosim, cu atât mai mare va fi impactul acțiunilor fiecăruia dintre noi.

Competențe esențiale
Următorii 20 de ani

  • Crearea de valoare nouă
  • Reconcilierea tensiunilor și dilemelor
  • Asumarea responsabilității
    > fundamentelor primelor două
    conștientizarea + asumarea deciziilor

Indiferent că vorbim despre grădiniță, școală generală, liceu, școală profesională sau facultate, acestea sunt bazele reformării fiecărei piese din sistemul educațional. Amânăm de prea mult timp o reformă semnificativă și consecințele sunt deja dramatice. Iar primul pas este reîntoarcerea la meritocrație și competență în sisteme actuale.

Copiii noștri merită o șansă reală la un viitor mai bun. Și totul pleacă de la educație. După mai bine de 30 de ani, poate totuși vom înțelege că nu ne mai permitem noi generații de sacrificiu. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *