Veridice 639 – Echilibrul meritocrației

În episoadele precedente am vorbit despre importanța meritocrației pentru o societate prosperă și progresul umanității. Ca orice model, are susținători și opozanți, avantaje și dezavantaje, dar și o dependență esențială de echilibru între toate componentele sale.

Ierarhiile sociale explică modul în care sunt accesate sau distribuite resursele într-o comunitate – venituri, putere, avuție, oportunitate, onoare și recunoaștere socială. Meritocrația, înțeleasă corect, pare să fie cea mai bună șansă a oamenilor la un mâine mai bun. Iar în contextul revoluțiilor tehnologice, semnificația meritocrației este din ce în ce mai nuanțată și fin ajustată realităților cu care ne confruntăm și celor care se prefigurează la orizont.
Echilibrul meritocrației
Ierarhiile sociale:
Explică modul în care sunt
accesate + distribuite
resursele comunității(venituri, putere, avuție,
oportunitate, onoare,
recunoaștere socială)
 
Așa cum precizam în edițiile trecute, echilibrul meritocrației cere competență, inovație, performanță și etică. Fără oricare dintre aceste elemente, ierarhia poate înceta a mai fi benefică oamenilor. Meritele oamenilor în mod implicit sunt evaluate în funcție de impact.
Echilibrul meritocrației
Componente:
Competență
Inovație
Performanță
Etică
 
Altfel spus, meritocrația este o ierarhie profund empatică pentru că judecă rezultatele pe baza influenței acțiunilor individuale exercitată asupra celor din jur. Nu este suficient să faci ceva foarte bine. Este la fel de important ca acel ceva să aducă bine în viețile cât mai multor oameni.
Echilibrul meritocrației
Model empatic de ierarhie:
Merite evaluate
în funcție de impact
Rezultate judecate
în funcție de influența
acțiunilor individuale
exercitată asupra celor din jur
 
Competența ne asigură că produsele și serviciile sunt oferite de oameni care își cunosc foarte bine meseria. Este în interesul consumatorilor sau beneficiarilor ca cei mai pregătiți oameni să fie în cele mai relevante poziții. În caz contrar, pot apărea probleme – de la cele simple, precum o mâncare mediocră într-un restaurant, și până la cele extrem de grave, precum un tratament medical nepotrivit.
Echilibrul meritocrației
Competența:
Asigură calitatea
produselor și serviciilor
Apără drepturile
consumatorilor / beneficiarilor
Lipsa competenței
=> consecințe negative
 
Desigur, dobândirea competenței necesită efort, disciplină, acces la informație și formare profesională. Și pentru că este spre binele tuturor ca cei mai competenți oameni să urce în ierarhie, ar fi benefic ca cei care sunt la început de drum să nu fie opriți înainte de a-și împlini potențialul până la punctul maxim posibil.
Echilibrul meritocrației
Dobândirea competenței:
Eforturi
Disciplină
Acces la informație
Formare profesională
Oportunități dezvoltare
 
Educația școlară și formare profesională sunt esențiale pentru a nu pierde talentul din lipsa oportunităților. Iar dacă înțelegem greutate acestor elemente în starea societății, aceste sisteme au nevoie de o reformă profundă centrată exclusiv în jurul identificării inclinațiilor native și dezvoltării lor maximale în moduri care rezolvă problemele cu care ne confruntăm în viața reală și care le asigură un trai decent odată ajunși la maturitate.
Echilibrul meritocrației
Educația & competența:
Educația școlară
+ formarea profesională
= esențiale cultivării talentului
= oportunități necesare dezvoltării
 
Inovația la rândul său are nevoie de a fi găzduită și încurajată. Ea nu poate exista în orice fel de mediu. Economiile lumii se schimbă într-un ritm fără precedent. Domenii întregi devin gradual depășite, lăsând multe meserii în afara activităților care pot genera venituri în următorii ani. Nu este neapărat un lucru rău. Poate oferi oportunități mult superioare celor existente. Însă solicită din partea umanității un plan amplu de reconversie economică și profesională.
Echilibrul meritocrației
Inovația:
Necesar a fi găzduită & încurajată
Creat un mediu benefic inovației
Esențială pentru
reconversie economică și profesională
 
Pentru extinderea inovației avem nevoie de mult mai mulți inovatori, mult mai bine pregătiți și cu o viziune mult mai largă a lumii. Avem nevoie de mai multe oportunități și prioritizarea inovației. Dar mai ales, avem nevoie să nu mai pierdem inovatori unor sisteme învechite care sunt captive memorării și docilității.
Echilibrul meritocrației
Extinderea inovației:
Mult mai mulți inovatori
Mult mai bine pregătiți
Cu o viziune largă a lumii
Oportunități
Prioritizare
 
Performanța și etica ar fi benefic să fie strâns correlate atunci când construim o ierarhie meritocratică. Succesul unora nu poate fi bazat pe pierderea altora.
Echilibrul meritocrației
Performanța & Etica:
Succesul unora
nu poate fi bazat
pe pierderea altora.
 
Performanța presupune a face bine celor din jur cu o marjă de profit sănătoasă. Sau a oferi beneficii net superioare în valoare pentru resursele utilizate. Însă niciodată nu putem accepta ca fiind performantă o acțiune care aduce rău celor din jurul nostru.
 
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
 

Provocările prezentului:
Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat
Ecuația meritocrației
Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul
Mediu neprietenos antreprenorilor

Leadership:
Omul – ființă socială
Cea mai bună utilizare a oamenilor
Majoritatea tăcută
Împăratul este gol
Salvarea este în unitate
Unii și alții. În gardă sau în gard. 
Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit
Gândirea tribală
Puterea consensului
Comparația. Invidie sau Inspirație
Echilibrul si dezechilibrul
Clepsidra vieților noastre

Noul An:
250 x pastile de adevăr economic
Cu ce intenții începem 2023?
Cum închidem balanța în 2022
Partajează asta:
Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide în fereastră nouă)
Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide în fereastră nouă)
Mai mult


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *