Ce se (mai) intampla cu impozitarea proprietatilor?

De la ultimele analize pe aceasta tema, inca nu a aparut o pozitie oficiala privitoare la modalitatea in care se va desfasura in continuare procesul de impozitare a proprietatilor, si daca prevederile OG16/2022 vor suferi vreo modificare de orice fel. Eu raman la opinia ca modul in care este scris in prezent actul normativ, pe aceasta tema, nu poate ramane asa.

Ce informatii, sau discutii, s-au mai iscat intre timp:

1. Unele dintre primarii au pus intrebari Ministerului de Finante privitoare la modul de punere in practica a prevederilor OG 16 si inca nu au primit raspuns. Timpul in care ele trebuie sa transmita deciziile de impunere se scurge repede si e in continuare neclar ce este de facut.

2. Pentru a face totusi ceva, unele dintre primarii, au cerut contribuabililor care detin cladiri nerezidentiale sa le furnizeze informatii pe baza motivarii de mai jos:

Contribuabilii nu au nicio obligatie legala sa furnizeze aceste informatii iar rolul si relevanta lor sunt extrem de neclare.

Foarte probabil, primariile care au trimis acest document au intentionat sa incadreze cumva, cladirile  in studiile de piata ale notarilor, desi doar cunoasterea informatiilor de mai sus nu va fi suficienta. Asa ca e un efort pe care contribuabilii nu ar trebui sa il faca.

3. S-a acreditat ideea ca pentru incadrare se vor utiliza studiile de piata ale notarilor aflate in prezent in utilizare. Cred ca este o intelegere gresita. Aceste studii au fost realizate in anul 2021 cu informatii valabile in anul 2021 pentru a fi utilizate de catre notari in anul 2022.

Conform modului de lucru de pana in prezent, aceste studii se realizeaza in ultima parte a anului in curs si sunt valabile incepand cu anul urmator. Altfel spus, ele urmeaza a fi realizate cu informatiile aferente anului 2022 pentru a fi utilizate in 2023.

Daca nu este asa si se vor utiliza cele existente, fac urmatoarele mentiuni:

a) ele se vor baza in anul 2023 pe informatii din 2021

b) nu exista o asumare prevazuta de lege a valorilor din studii de catre evaluatorii autorizati. Simpla citire a acestora de catre orice doritor,  va edifica faptul ca ele au fost realizate pe baza art 111 din codul fiscal nemodificat in decembrie anul trecut. Asadar daca se vor utiliza, va trebui mai intai, sau concomitent, sa se stie cine are responsabilitatea valorilor: Ministerul de Finante, Notarii Publici? Etc.

4. Studiile de piata pentru anul 2023 vor fi realizate conform legii de catre evaluatorii autorizati. In acest sens, ANEVAR, care are rolul de stabilire a regulilor pe baza carora isi desfasoara activitatea profesionala evaluatorii autorizati, a emis un document care contine regulile de elaborare a studiilor de piata prevazute in art 111 din Codul Fiscal, care se afla pe transparenta decizionala pe siteul www.anevar.ro

Noile reguli, care sunt obligatorii pentru evaluatorii autorizati, prevad ceea ce se poate face, si ceea ce nu se poate face din punct de vedere profesional in aceste studii.

Asadar, recomand celor care cred ca aceste documente vor fi utilizate pentru impozitarea proprietatilor in viitor (eu sper in continuare pentru binele public ca acest lucru nu se va intampla), sa nu faca simulari pe studiile anterioare, pentru ca vor exista modificari semnificative, generate de rigorile profesionale specifice, cuprinse in noul set de reguli.

5. Am primit urmatorul mesaj de la un domn pe care nu il cunosc personal, dar care ca si multi altii este preocupat de modul concret in care vor fi aplicate prevederile OG16. Mesajul este urmatorul:

Buna ziua, Ma numesc ************ si lucrez la o companie de soft. Impreuna cu echipa avem in administrare un soft (varianta web) privind taxele si impozitele locale. Avem clienti primarii din mai multe judete (municipii orase si comune). Nu se poate implementa un sistem unitar parametrizat bazat pe grilele notariale. Acestea difera de la un judet la altul din toate punctele de vedere. Ramane ca primariile sa opereze manual in fiecare an unele date, ceea ce este foarte dificil. Toate primariile sunt depasite de situatie. Incepand cu 01/2023 va fi o degringolada totala. Aveti vreun semnal ca s-ar renunta la acest sistem? Va multumesc!

Ii multumesc si pe aceasta cale expeditorului si sper ca toate aceste mesaje sa ajunga la decidentii de orice fel, care sa aiba o imagine cat mai corecta referitoare la posibilitatea sau imposibilitatea punerii in aplicare a acestor modificari.

6. Intre timp a aparut si Legea 252/2022 care se refera la acelasi sistem de impozitare si care evident ca se contrazice cu OG16/2022. Pare si de neinteles cum a putut aparea aceasta lege, dupa ce OG16 era deja in „plina voga”. O necorelare nefericita care inca exista. Solutia este simpla, abrogarea unuia dintre cele doua acte normative.

7. In 29 august domnul Emil Boc a anuntat in calitate de Presedinte al Asociatiei Municipiilor din Romania, ca are asigurari de la Primul Ministru ca aplicarea prevederilor din OG16/2022 legata de impozitele pe proprietate va fi amanata pentru cel putin un an de zile.

Este o decizie asteptata pe care ne dorim sa o vedem implementata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *