În ultimele emisiuni am discutat CUM ar putea fi aplicată într-o formă rezonabilă propunerea de modificare a sistemului de impozitare al clădirilor cuprinsă în Ordonanța 16/2022 pentru că întregul proces de aprobare a acestui act normativ a fost extrem de accelerat. Astăzi, când suntem în perioada în care orice ajustare a documentului este posibilă în Parlament, vă propun să discutăm DACĂ este oportun ca această modificare să aibă loc acum.
Din perspectivă guvernamentală – atât bugetară cât și a relațiilor cu finanțatorii internaționali – este posibil ca această modificare să fie una obligatorie. Însă din perspectiva contribuabililor și a mediului antreprenorial românesc, modificarea nu și-a ales deloc momentul potrivit.
Creștem impozitele?
1. Perspectiva Guvernului
- Nevoie de bani la buget
- Angajamente finanțatori internaționali
=> creșterea impozitelor este soluția
2. Perspectiva contribuabililor
- Creștere costuri pe toate planurile
=> creșterea impozitelor ne poate falimenta
Care este raționamentul? Sunt consemnate deja mai multe creșteri de costuri inevitabile, deci o presiune foarte mare pe companii. Aceste costuri se vor răsfrânge asupra fiecăruia dintre noi mai devreme sau mai târziu. Prin urmare, ar trebui să evităm sau amânăm creșteri care nu sunt obligatorii, așa cum sunt unele dintre măsurile propuse în modificarea Codului Fiscal.
Creștem impozitele?
3. Realitatea
- Creșteri de costuri inevitabile
=> presiune mare pe companii
>> impact asupra consumatorilor - Amânarea/evitarea creșterilor care
nu sunt obligatorii (Cod Fiscal)
Asupra companiilor acționează în același timp mai multe creșteri de costuri. Avem costurile cu energie – electricitate, gaze naturale și combustibili. Avem costurile de finanțare precum dobânzile. Avem costurile inflației reflectate în materiile prime și materiale. Și avem costurile cu resursele umane aflate într-o continuă creștere în ultimii ani.
Creștem impozitele?
Creșterea costurilor pentru companii
- Energie – electricitate, gaze, combustibili
- Finanțare – dobânzi
- Inflație – materii prime, materiale
- Resurse umane – salarii
În același timp companiile românești încă se confruntă cu efectele pandemiei, dar și cu impactul războiului de la granițe, transformarea economiei și lipsa resursei umane calificate corespunzător noului spectru de competențe. Traversăm vremuri cum nu am mai întâlnit. Aceste creșteri de costuri sunt certe. Ele nu se regăsesc de cele mai multe ori și în creșteri de venituri.
Creștem impozitele?
Creșterea costurilor pentru companii
- Efectele pandemiei
- Impactul războiului
- Transformarea economiei
- Penuria resursei umane calificate(!) dar fără creșterea de venituri
măcinate de inflație, impozitare
O creștere așteptată de oameni în mediul privat este cea a salariilor. Măcar pentru acoperirea devalorizării și scăderii puterii de cumparare – care se resimt din plin în această perioadă. Desigur că acest lucru se poate obține dacă vor reuși companiile să își găsească noul echilibru necesar pentru a susține această creștere.
Vă amintiți instrucțiunile din avion? Pentru a-i ajuta pe ceilalți trebuie să îți pui mai întâi propria mască de oxigen. Sperăm că firmele vor reuși să găsească soluții – atât pentru supraviețuirea lor cât și bunăstarea angajaților. Mai multe despre ce pot face firmele în episoadele următoare.
Însă în acest context statul trebuie să sprijine antreprenoriatul românesc pentru că în primul rând acesta, prin valoarea adăugată pe care o generează, poate recupera valoarea monedei românești. Ce fel de sprijin? Scheme de ajutor de stat acolo unde există proiecte și este posibil. Atragerea masivă de fonduri europene care pot da de lucru companiilor românești crescând în același timp competivitatea economică a României. Dar și prin înțelegerea domeniilor economice strategice și existența unor politici de facilitare a unor activități economice care să își poată continua activitatea.
Creștem impozitele?
Sprijinirea antreprenoriatului românesc
- Ajutoare de stat
- Fonduri europene
- Susținerea domeniilor economice strategice
+ politici facilitare activități economice
Angajații de la privat depind de supraviețuirea companiilor în care lucrează. Înțeleg riscurile curente și nu au de ales decât să se adapteze. Însă angajații de la buget nu cred că resimt la fel aceste riscuri.
Diferența angajat privat vs. buget
Privat:
- Dependenți de supraviețuirea companiilor
- Înțeleg riscurile / greutățile
- Se adaptează
+pun umărul la depășirea obstacolelor
Chiar dacă arareori s-a ținut cont de această realitate, salariile celor de la buget depind 100% de mediul privat. Sigur, voința politică semnează decizia. Însă noi toți alimentăm cu banii noștri bugetul de stat.
Diferența angajat privat vs. buget
Buget:
- Dependenți de Bugetul de Stat (+voința politică)
=> depedenți de contribuțiile privaților (PF/PJ) - Nu resimt riscurile / greutățile
- Nu par să înțeleagă dependența de
starea mediului privat românesc
Toți cetățenii ar trebui să înțelegem la fel momentul prin care trecem. Iar dacă mediul privat face sacrificii de ani de zile fiind obligat să ia decizii deloc ușoare, poate ar fi momentul ca și cei de la stat să analizeze ce valoare aduc în societate pentru banii cheltuiți și unde pot optimiza propriile costuri de funcționare. Nu așteptăm minuni de la stat. Dar ne dorim foarte mult, dacă nu reușește să ne ajute, măcar să nu ne încurce.
Creștem impozitele?
Așteptările privaților de la bugetari
- Înțelegerea obstacolelor pe care
noi toți le avem ca societate/țară - Analiza valorii aduse în societate
prin banii cheltuiți - Optimizarea propriilor costuri
=> decizii grele și complicate
(așa cum fac și privații)
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Impozitare Clădiri 2022:
- Reevaluarea la 5 ani
- Taxa pe Clădiri
- PJ Clădiri Mixte
- PF Clădiri Mixte – Exemplu Calcul
- PF Clădiri Mixte
—
Noul An:
—
Lider Autentic :
- Colegi Toxici
- Șef Toxic (perspectiva angajatului)
- Șef Toxic (perspectiva leaderului)
- Leader vs. Șef
- Fișa postului (4)
- Fișa postului (3)
- Fișa Postului (2)
- Fișa Postului (1)
- Decizie și Responsabilitate
- Focus pe Oameni (2)
- Focus pe Oameni (1)
- Lider Autentic
- Ego Sănătos
- Piedicile Orgoliului
—
Noul Leadership:
- Revoluția Sensului (încheiere sezon 4)
- Renegocierea Angajamentelor
- Angajamentul Real
- Leadershipul Angajamentului
- Angajamentul Integrității
- Conflicte Interne
- Escalidarea Comunicării
- Aliații Puterii
- Recâștigarea Puterii
- Traumele Angajaților
- Paradoxul Puterii
- Costul dezamăgirii oamenilor
- Costul neimplicării oamenilor
- Noul Tip de Leadership
- Noul Tip de Leader
- 2021 Anul Sensului
- Victimă sau Jucător
- Conflictele Asociaților
- Apărarea culturii
- Modele de Urmat
- Misiunea Job-ului
- Cultura Organizațională
- Schimbările de Management
- Sănătatea în Afaceri
- Cultura Organizațională
- Planul de Restructurare (2)
- Planul de Restructurare
- Concordatul Preventiv
- Semnele declinului companiilor
- Ciclul de viață al companiilor din România
- Despre restructurarea preventivă
- Primii pași în restructurarea financiară
- Cum funcționează restructurarea financiară
- Peste 2600 de companii pasibile de iminența intrării în insolvență
- Bune Practici
- Etape Cumpărare
- Perspectiva Cumpărătorului
- Durata Etapelor M&A
- Etape Proces M&A
- Pregătirea afacerii pentru exit
- Decizia exitului din business
- Soluții pentru salvarea companiilor
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j