O cale de reașezare, reorganizare sau restructurare a companiilor este aceea de a face lucrurile diferit față de cum le făceam anterior pandemiei. De exemplu, un nou tip de leadership care mai întâi se concentrează pe oameni și abia apoi pe indicatorii financiari precum cifra de afaceri sau marja de profit.
Provocarea schimbării actualului tip de leadership are și un argument suplimentar foarte actual: deși mulți și-au pierdut locul de muncă… sunt și multe companii care nu își găsesc oamenii de care au nevoie.
Paradox:
- Mulți oameni și-au pierdut slujba
- Multe companii nu-și găsesc angajații
Sursa: Veridio.ro
Pandemia ne-a limitat contactele și deplasările cu care eram obișnuiți, schimbând profund ritmul și obiceiurile noastre. Astfel ne-a oferit oportunitatea de a ne întoarce către noi înșine.
#Pandemia
Context:
- Limitare contacte, deplasări
- Schimbare ritm, obiceiuri
>> întoarcere către sine
Sursa: Veridio.ro
Mulți dintre noi ne-am reevaluat prioritățile, valorile, nevoile. Aceste noi concluzii ne pot ajuta să modelăm o nouă paradigmă de gândire și acțiune în care oamenii sunt în centrul preocupărilor noastre și cel al organizațiilor din care facem parte.
#Pandemia
Oportunitate:
- Reevaluare priorități, valori, nevoi
>> noi concluzii
>> nouă paradigmă
gândire + acțiune - Oamenii în centrul organizațiilor
Sursa: Veridio.ro
Indiferent pe ce palier ierarhic ne găsim, indiferent că lucrăm în mediul privat sau în sectorul public, într-o corporație multinațională sau o mică firmă, a pune oamenii pe primul loc se va dovedi o strategie profitabilă.
#Pandemia
Nouă Paradigmă:
- Oamenii pe primul loc
– junior / senior, executant / coordonator
– sectorul public / privat
– mici firme / corporații multinaționale
Sursa: Veridio.ro
În cartea sa, Revoluția Sensului, Fred Kofman dezvoltă conceptul noului tip de lider care este o sursă de inspirație în jurul unui scop comun pentru o comunitate de oameni care rezonează cu liderul, având un ansamblu coerent de principii etice și un sentiment de responsabilizare necondiționată pentru îndeplinirea obiectivelor.
#Noua Paradigmă
Liderul:
- Sursă de inspirație
- Scop comun
- Comunitate de oameni
- Rezonează cu liderul
- Principii etice
- Responsabilizare individuală
- Îndeplinere obiective
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
Acest nou tip de lider depune eforturi pentru a integra scopurile principale ale oamenilor cu care lucrează într-un scop colectiv mai vast prin atingerea căruia crește anvergura fiecăruia dintre noi. Un astfel de lider înțelege că trebuie să inspire oamenii din jurul său pentru a genera responsabilitate, cooperare și încredere.
#Noua Paradigmă
Liderul:
- Focus pe oameni
- Integrare scopuri individuale
într-un scop colectiv amplu
>> creșterea fiecăruia - Inspiră oamenii pentru
– responsabilitate
– cooperare
– încredere
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
De asemenea, trebuie creată o anumită cultură a recrutării, introducerii și retenției în organizație care să valideze și întărească acest scop colectiv, care depășește detaliile de zi cu zi ce trebuie rezolvate și dă o direcție clară și unitară tuturor, indiferent de provocările momentului.
#Noua Paradigmă
Ledership:
- Nouă cultură organizațională
– recrutare
– introducere
– retenție>> întărirea scopului colectiv
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
Noul tip de leadership nu se bazează pe tactica „bici și zăhărel”, respectiv pe teama permanentă de a pierde, din varii motive – mai obiective sau mai subiective, o poziție bună sau un pachet salarial atractiv, cu bonusuri și alte avantaje materiale care pot fi puse în pericol prin tăieri salariale, retrogradare sau chiar concediere.
#Vechea Paradigmă
Ledership „bici și zăhărel”:
- Teama de a pierde
– poziție bună
– salariu atractiv
– bonusuri
– alte beneficii
- Pericol permanent
– tăieri salariale
– retrogradare
– concediere
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
Dimpotrivă, noul tip de leadership face apel la convingerea oamenilor că și-au investit energia, capacitatea și timpul făcând ceva bun pentru lumea în care trăiesc. Că viața lor are un sens, că munca lor are o valoare dincolo de plata facturilor lunare. Iar acest sens al vieții, pe care noi toți îl căutăm – fie că ne dăm seama sau nu, se bazează pe formarea unei identități personale și acționarea în baza unor principii de viață și pentru atingerea unui scop înalt care merită atenție și dedicație.
#Noua Paradigmă
Noul Ledership:
- Apel la convingerea oamenilor
– investire energie, capacitate, timp
– pentru o lume mai bună
– o viață trăită cu sens
– o muncă de valoare
- Sensul vieții
– formarea identității persinale
– pe baza principiilor de viață
– atingerea unui scop înalt
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
Salariul, beneficiile, poziția – toate acestea reprezintă doar partea văzută a unui iceberg. Ele nu pot asigura nici măcar o fracțiune din motivația de care suntem capabili. Peste 85% din motivele pentru care noi oamenii ne implicăm în ce facem sunt în partea nevăzută a ghețarului. Acestea includ respectul, grija, integritatea, un anumit sentiment de apartenență, de împlinire, atingerea unui scop nobil sau respectarea principiilor etice.
#Noua Paradigmă
Motivația:
- Vârful icebergului
>> 15% din motivație
salariu, beneficii, poziție
- Restul icebergului
>> 85% din motivație
respect, grijă, integritate, apartenență, împlinire, principii, atingerea unui scop nobil
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
Piramida lui Maslow explică foarte clar: odată ce ne-am satisfăcut nevoile imediate de supraviețuire și securitate, cum sunt hrana și adăpostul, dorința noastră cea mai de preț este să simțim că viața noastră contează, că putem aduce o schimbare, că putem contribui la construirea unei lumi mai bune pentru noi, pentru cei din jurul nostru și pentru cei care vor veni după noi.
#Noua Paradigmă
Sensul Vieții:
- Satisfarea nevoilor imediate
(supraviețuire, securitate) - Crearea sensului vieții
– viața noastră contează
– putem produce schimbare
– contribuim la o lume mai bună
Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)
Acestea ar trebui sa fie ideile de bază pe care liderii le au în vedere în munca lor și în felul în care își conduc echipele, companiile, organizațiile sau chiar națiunile. Cu atât mai mult avem nevoie de acest nou tip de leadership într-o perioadă în care teama și veștile rele ocupă cea mai mare parte din spațiul în care trăim.
Însă toate aceste elemente pot genera efecte pozitive doar dacă principiile sunt trăite zilnic de lideri, nu doar în discursuri și prezentări. Schimbarea se poate produce doar dacă începem cu noi și de la noi, în mod real, profund și permanent.
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi informații despre noul tip de leadership.
—