Veridice 403 – Pregătirea afacerii pentru exitul fondatorilor

Discutam săptămâna trecută despre necesitatea unui plan de exit pentru fondatorii companiilor. Odată luată decizia, primul pas este să analizăm cu atenție 3 zone critice pentru succesul unei tranzacții, indiferent că este de vânzare, fuziune sau divizare.

Aceste trei domenii sunt: structura organizatorică, situațiile financiare și aspectele legale.

Pregătirea exitului | 3 Zone de Analiză:

  1. Structura organizatorică
  2. Situațiile financiare
  3. Aspectele legale

Sursa: Veridio.ro

 

Prima analiză trebuie realizată pentru organigrama și structura organizatorică. Punctele cheie trebuie să evalueze gradul dependenței de implicarea fondatorului, acoperirea rolurilor esențiale din echipa existentă în lipsa acestuia, dar și să creeze un cadru robust pentru autonomia decizională care să integreze cunoștințele și experiența antreprenorului.

 

#1. Analiza structurii organizatorice | Puncte cheie:

  • Dependență de fondator
  • Roluri esențiale
  • Autonomie decizională

Sursa: Veridio.ro

 

Întrebările cu care putem începe această analiză sunt: Cât de mult depinde afacerea de prezența antreprenorului? Care sunt rolurile și punctele pe care le gestionează exclusiv? Există oameni în companie care pot fi pregătiți pentru a le prelua cu succes? Există reguli de funcționare sau fiecare decizie este luată de antreprenor în funcție de caz și dispoziție? Există autonomie decizională pe diverse segmente și paliere? Depinde afacerea de alți membri ai familiei? Sunt alți membri ai familiei angajați, dependenți de afacere? Este aportul lor proporțional cu nivelul câștigului? Ce se va întâmpla cu ei la o eventuală vânzare?

 

#1. Analiza structurii organizatorice | Informații cheie:

  • Dependență prezență fondato
  • Roluri gestionate de fondator
  • Oameni care le pot prelua
  • Autonomie decizională
  • Procese și proceduri
  • Implicare familie

Sursa: Veridio.ro

 

Toate aceste detalii trebuie mai întâi identificate obiectiv și pragmatic. Apoi, dacă procesul este început din timp, să fie reorganizate astfel încât să sprijine strategia de exit a fondatorului.

 

A doua analiză trebuie să vizeze situațiile financiare. Punctele cheie trebuie să evalueze obiectiv segmentele forte, vulnerabilitățile și ambiguitățile care vor avea nevoie de atenție în perioada următoare pentru pregătirea unei eventuale vânzări, fuziuni sau divizari.

#2. Analiza situațiilor financiare | Puncte cheie:

  • Segmente consolidate
  • Vulnerabilități și riscuri
  • Ambiguități

Sursa: Veridio.ro

 

Întrebările cu care putem începe această analiză sunt: Reflectă situațiile financiare cu acuratețe valoarea justă a activelor și pasivelor? Există elemente de active sau de cheltuieli care nu au legătură directă cu afacerea? De exemplu, o casă de vacanță sau un teren pentru dezvoltări viitoare neidentificate. Au fost auditate situațiile financiare? Avem o imagine clară și realistă asupra centrelor de costuri și marjelor de profit?

#2. Analiza situațiilor financiare | Informații cheie:

  • Acuratețe date financiare
  • Valoare justă – active & pasive
  • Claritate active și cheltuieli
    Ex: casă de vacanță
    teren fără destinație
  • Auditare
  • Date clare pentru centre costuri marje profit

Sursa: Veridio.ro

 

Răspunsurile acestor întrebări reprezintă baza unor decizii pe termen scurt pentru a urmări și remedia toate detaliile din situațiile financiare care ar putea reprezenta neclarități pentru un potențial investitor sau cumpărător.

 

A treia analiză se referă la aspectele legale și documentele companiei. Există contracte aflate în vigoare și semnate cu toți clienții, furnizorii, salariații și colaboratorii? Ce alte angajamente nu sunt documentate? Există un index al tuturor contractelor? Toate aceste aspecte trebuie revizuite și puse în ordine pentru că, în cazul unei tranzacții, cu siguranță vor fi analizate cu mare atenție, căci înainte de venituri și cheltuieli, orice companie își derulează activitatea în baza unor acte juridice.

#3. Analiza aspectelor legale | Informații cheie:

  • Contracte semnate + în vigoare
    clienți și furnizori
    salariați și colaboratori
  • Angajamente nedocumentate
  • Indexul contractelor și termenilor

Sursa: Veridio.ro

 

Toate aceste teme de analiză sunt cuprinse în procesul generic de M&A – termen venit din engleză – ”mergers and acquisitions”, fac obiectul activității de “due diligence” care este nelipsită în majoritatea tranzacțiilor.

Analize specifice M&A:

  • ENG: Mergers and Acquisitions
  • RO: Fuziuni și Achiziții

 

  • ENG: Due diligence
  • RO: ~ Auditarea companiei

 

Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu detalii despre fuziuni și achiziții.

 

Soluții Antreprenori:

Restructurarea Preventivă & OG 6/2019:

Citește și:

 

 

 

 

!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):

  • Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
  • iOS App: https://apple.co/2pNk27j

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *