Pe măsură ce am creat noi fișe de analiză în cadrul Semaforului Economic, tema comunicării la distanță s-a regăsit în toate domeniile.
În această perioadă și eu am folosit Zoom, Skype, Teams și alte platfome similare pentru întâlniri de afaceri sau cu colegii, pentru intervenții televizate și în conferințe de business dar și pentru predarea unor cursuri la facultate.
Deși acest model de comunicare a fost opțiunea rapidă disponibilă la debutul pandemiei, practica ne-a dovedit că nu poate suplini toate mecanismele comunicării față în față.
Pentru conferințe și intervenții televizate comunicarea la distanță a fost acceptabilă, depinzând mai mult de calitatea conexiunii la internet. Pentru că în aceste cazuri feedback-ul audienței nu face parte din interacțiunea imediată, diferențele calitative nu au fost majore.
#1. Comunicare Online – Conferințe/ TV:
- Internet bun
- Lumină naturală
- Decor plăcut
- Ambient bine organizat
- Funcțională, dar lipsește interacțiunea directă
Sursa: Veridio.ro
Dialogul digital purtat cu colegii sau clienții existenți a fost mai dificil. Totuși, legătura creată în ani de lucru împreună, a contribuit la o funcționare relativ bună a schimbului de informații la distanță.
În egală măsură, această situație ne-a determinat pe toți să apreciem mai mult importanța interacțiunii de la birou. Deși probabil se vor adopta metode mai flexibile de lucru și pe termen lung, tocmai această perioadă ne-a învățat care este valoarea întâlnirilor la birou în care soluțiile la problemele neprevăzute apar mai repede decât în cazul întâlnirilor virtuale.
#2. Comunicare Online – Colegi/Clienți (existenți):
- Schimb de informații și documente
- Clarificări telefonice
- Menținerea relațiilor existente
- Funcțională, dar lipsește interacțiunea directă
- Revalorificarea lucratului împreună (prezență fizică)
Sursa: Veridio.ro
Această manieră de lucru impersonală a fost acceptabilă pentru schimbul de informații cu persoanele cunoscute, dar s-a dovedit că nu este mijlocul cel mai propice pentru a stabili relații de încredere cu noi parteneri de afaceri. Prin urmare, pe termen lung, aceste instrumente de lucru nu vor putea oferi afacerilor oportunități pentru dezvoltare, contactul personal rămânând principala opțiune.
#3. Comunicare Online – Noi Clienți/Parteneri:
- Schimb limitat de informații
- Lipsa legăturii de încredere
- Imposibilitatea dezvoltării afacerii
Sursa: Veridio.ro
Deși contextul ne-a obigat să adoptăm cursurile online pentru studenții și elevii noștri, practica ne-a demonstrat că lucrurile nu au funcționat prea bine, mai ales pentru că nu eram pregătiți. Deși nu cred că vom putea obține aceleași beneficii oferite de modelul tradițional, cu siguranță în timp putem și trebuie să îmbunătățim metodele educaționale la distanță și să folosim noi tehnologii pentru a crește eficiența formării online.
O soluție posibilă, folosită de exemplu în universitățile olandeze, este crearea în prealabil a unui video profesionist realizat pentru partea teoretică și folosirea acestuia în timpul orei pentru a-l urmări împreună cu studenții într-o manieră interactivă cu întrebări și răspunsuri.
#4. Comunicare Online – Școli/Universități:
- Material video – parte teoretică
- Vizionare interactivă cu elevii
- Provocări individuale/de echipă
Sursa: Veridio.ro
O altă problemă este imposibilitatea contactului vizual între profesor și elevi. Când elevii se uită la profesor, pe ecran apare ca și cum ei s-ar uita în altă parte. Când profesorul se uită direct în cameră, nu își mai poate privi elevii. Soluția nu este ușoară, căci presupune ca producătorii de hardware să reinventeze integrarea camerei video în calculatoare și telefoane, astfel încât focus-ul să fie în același loc ca și imaginea la care te uiți.
#4. Comunicare Online – Școli / Universități:
- Imposibilitatea contactului vizual
- Schimbări în design-ul de hardware
- Momentan rămâne problematic
Sursa: Veridio.ro
Atenția elevilor și studenților este dificil de menținut chiar și în clasă, la distanță devine aproape imposibil. Toate orele sunt monotone în lipsa emoției pe care profesorii o transmit în persoană, elevii stând acum fiecare în camera și confortul lui.
Prima soluție este ca toți cei prezenți să folosească camera video pentru că lipsa prezenței lor vizuale distrage atenția celorlalți, iar profesorul este lipsit de feedback-ul vizual care îl ajută să-și adapteze modul în care desfășoară cursul.
#4. Comunicare Online – Școli / Universități:
- Menținerea atenției și implicării
- Folosirea unanimă a camerei video
- Lipsa distrage atenția participanților
- Feedback vizual pentru profesor
Sursa: Veridio.ro
A doua soluție este aceea de a crea sau adopta noi modalități, extrem de interactive, de a transmite și dezvolta informații împreună cu elevii și studenții. Însă pentru a face asta avem nevoie de timp pentru că presupune o reinventare a practicilor existente, noi cunoștințe tehnice pentru profesori și suport specializat din partea instituțiilor de învățământ.
#4. Comunicare Online – Școli / Universități:
- Menținerea atenției și implicării
- Metode interactive
- Noi tehnologii
- Adaptarea profesorilor
- Suportul școlilor / directorilor
Sursa: Veridio.ro
Comunicarea online nu va putea înlocui contactul personal, însă utilizarea celor două modele în paralel este cu siguranță benefică. Trebuie să învățăm în această perioadă lecțiile oferite de restricțiile cu care trăim, făcând clar diferența între activitățile sau componentele care pot funcționa online și cele care necesită prezența și contactul uman pentru că cer întregul spectru de semnale implicate în procesele complexe de comunicare.
!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):
- Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
- iOS App: https://apple.co/2pNk27j
—
Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe facebook.