O alta tema ridicata de unii dintre functionarii primariilor este legata de frecventa cu care pot fi realizate rapoartele de evaluare. Astfel, unor contribuabili li s-a transmis ca daca si-au realizat un raport de evaluare in anul 2016 trebuie sa mai astepte trei ani pentru a transmite un nou raport.
Afirmatia este incorecta.
Sa ne reamintim:
- Una dintre variantele din care poate rezulta valoarea impozabila este cea rezultata dintr-un raport de evaluare realizat de catre un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare in vigoare. Nu exista nici o precizare legata de frecventa evaluarilor.
- Referitor la cei 3 ani se spune ca daca nu s-a realizat o noua evaluare cota impozabila va creste.
- Rezultatele evaluarii nu se mai inregistreaza in situatiile financiare. Astfel, nu mai exista restrictia, provenita de regulile contabile, de a fi evaluata intreaga clasa de active.
- Decizia de a reevalua periodic, ce se evalueaza, si dupa cat timp, este a contribuabilului si cred ca acesta ar avea argumente justificate sa faca acest lucru.
- Daca fata de evaluarea anterioara, corect intocmita, nu s-a intamplat nimic special in cazul cladirii respective, nu vad nici un motiv care sa vina in sprijinul contribuabilului pentru a realiza o alta evaluare. Oricare ar fi decizia acestuia, autoritatile locale nu au nici un temei legal sa se opuna. Daca insa are motive temeinice este dreptul contribuabilului sa o faca.
Afirm ca de fiecare data ca nu generalizez aspectele in neregula de mai sus. Multe primarii, poate chiar majoritatea, au procedat corect. Daca totusi exista una care a procedat ca mai sus este grav. Nu cred ca fiecare primarie ar trebui sa aiba legea ei. Iar interpretarea diferita a legii nu este o justificare in a aplica tratamente inegale pentru acelasi tip de speta doar pentru ca un functionar interpreteaza in stilul propriu o reglementare.