Bun găsit,
Sunt Adrian Vascu și săptămânal, aici, la Digi24, vă voi prezenta o pastilă de „adevăr economic” cu teme legate atât de operațiuni care ne privesc pe fiecare dintre noi (cum sunt impozitele pe clădiri sau tranzacțiile imobiliare) cât și teme referitoare la evoluția unei afaceri. Nu în ultimul rând vom atrage atenția autorităților pe diverse teme de interes din mediul economic.
Vă propun să începem, vorbind despre cât de transparentă este piața imobiliară din România, sau mai precis, despre cât este de netransparentă.
Achiziția unei locuințe este un deziderat pentru majoritatea românilor iar aceasta operatiune nu are loc „în fiecare zi”. Se ridică atunci o întrebare firească: de unde se pot informa cumpărătorii despre prețurile cu care s-au tranzacționat recent proprietăți similare?
Realitatea este, că în România nu există platforme care să aducă la cunoștința publicului larg informațiile despre prețurile din contractele de vânzare cumpărare. Achiziția se realizează practic pe „bâjbâite”.
Haideți să ne imaginăm că piața imobiliară a României este o hală care acoperă întreg teritoriul țării și care este foarte puțin și neuniform iluminată. Comparați vă rog această imagine cu o hală agroalimentară de unde ne aprovizionăm cu fructe și legume.
Vă puteți imagina că faceți achiziția fructelor și legumelor dintr-o hală fără lumină? Că selectați ceea ce cumpărați fără a avea toate informațiile la dispoziție?
Prin comparație, pe piața imobiliară, așa se desfășoară, de fapt, tranzacțiile.
Soluțiile pe care le consider cele mai accesibile sunt doua:
- preluarea informațiilor de la autoritățile locale. Toate primăriile dețin copii după contractele de vânzare cumpărare ale imobilelor realizate pe parcursul unui an
- utilizarea platformei de inregistrare a tranzactiilor detinuta de catre ANCPI (Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara)
Găsirea un mecanism, care să sprijine aceste autoritati in prezentarea in interes public a informațiilor pe care le dețin, va determina ca în scurt timp, să „aprindem lumina” in piata imobiliara romaneasca, și actorii acestei piete să fie mult mai informați, deci mult mai puternici.