Veridice 414 – Costul Dezamăgirii Oamenilor

Bine v-am regăsit! În săptămânile trecute am discutat despre noul tip de leadership și cele 4 mari provocări ale sale: dezangajarea, dezorganizarea, dezinformarea și deziluzia.

Episodul trecut a detaliat costul neimplicării oamenilor și puteți afla mai multe despre toate cele 4 provocări în cartea Revoluția Sensului a lui Fred Kofman.

Astăzi vorbim în mod deosebit despre costul suportat de companii și organizații atunci când liderii își dezamăgesc angajații. Nu putem vorbi despre noul tip de leadership dacă nu rezonăm profund cu principiile sale, dacă nu suntem complet convinși că vrem să trăim conform acestor valori în fiecare zi, indiferent dacă sunt martori lângă noi sau nu.

#Noul Tip de Leadership

Cheia

  • Rezonăm cu principiile
  • Trăim valorile
  • Suntem un exemplu viu al ideilor prezentate altora

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Tipul tradițional de leadership cere oamenilor doar conformare, este o tranzacție materială – muncă pentru salariu, o alegere rațională agreată de ambele părți care o consideră profitabilă la acel moment. Când nu mai este avantajoasă măcar pentru una dintre părți, se schimbă alegerea și se trece la o nouă tranzacție materială.

#Vechiul Tip de Leadership

  • Cere oamenilor CONFORMARE
  • Tranzacție materială (muncă – salariu)
  • Alegere rațională (angajare – demisie)

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Însă noul tip de leadership cere oamenilor angajament, nu doar conformare – o alegere emoțională, o semnătură în alb dată leaderului. În momentul în care oamenii percep că încrederea le-a fost trădată, fie că așa s-a întâmplat sau nu, apar resentimente extrem de puternice, tocmai pentru că a fost încălcat un pact emoțional. Iar distanța de la susținător la adversar într-un cadru emoțional este foarte, foarte mică.

#Noul Tip de Leadership

  • Cere oamenilor ANGAJAMENT
  • Tranzacție imaterială (efort – încredere)
  • Pact emoțional (atașament – resentiment)

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Prin urmare, dacă dorim să începem un proces de reformare și reinventare a organizațiilor pe care le conducem folosind acest nou tip de leadership să fim conștienți că este un proces continuu, nu se întâmplă nici ușor, nici peste noapte și nici nu e lipsit de provocări zilnice. Dacă nu simțim, atunci mai bine să nu începem ceva ce poate deziluziona întreaga comunitate pe care o conducem.

Noul Tip de Leadership

  • Proces continuu
  • Proces complex
  • Proces de durată
  • Provocări zilnice

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Noul tip de leadership începe cu analiza, transformarea și reinstruirea liderilor. Doar când aceștia sunt pregătiți în mod real pot începe să transformarea treptată și solidă a echipei de management. Când aceasta este gata, fiecare executiv trece prin același proces cu supervizorii și coordonatorii pe care îi are în subordine. Și tot așa până la baza piramidei ierarhice.

#Noul Tip de Leadership

  • Începe cu reinstruirea și transformarea liderilor
  • Continuă cu reinstruirea și transformarea managerilor
  • Apoi cu reinstruirea și transformarea supervizorilor / coordonatorilor
  • … până la baza piramide ierarhice.

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Care ar putea fi piedicile? Propriul orgoliu care ne face îngăduitori cu noi înșine și exigenți cu ceilalți, entuziaști față de ideile noastre și foarte critici față de propunerile celorlalți.

Noul Tip de Leadership

#Piedici

  • Orgoliul liderului
    – Îngăduitor cu sine
    – Exigent cu ceilalți
    – Entuziast – propriile idei
    – Critic – propunerile celorlalți

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Carențe de comunicare – fie pentru că oamenii evită să ne spună în față părerea lor, fie pentru că nu explicăm deciziile pe care le luăm deși contrazic, puțin sau doar aparent, logica, principiile sau regulile impuse celorlalți.

Noul Tip de Leadership

#Piedici

  • Orgoliul liderului
  • Carențe de comunicare
    – Oamenii evită feedback-ul onest
    – Liderul omite să-și explice deciziile
    (!) contrazic, puțin/doar aparent,
    logică, principii, reguli impuse celorlalți

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Iar probabil cea mai periculoasă piedică – paradoxul puterii. Așa cum bine spunea Lordul Acton: „Puterea are tendința de a corupe; puterea absolută corupe absolut.” Niciun leader nu este imun schimbărilor care se petrec pe nesimțite sub influența deținerii puterii. Tocmai de aceea liderii trebuie să lucreze mereu cu onestitate, respect, cinste, deschidere, modestie și empatie.

Noul Tip de Leadership

#Piedici

  • Orgoliul liderului
  • Carențe de comunicare
  • Paradoxul puterii„Puterea are tendința de a corupe;
    puterea absolută corupe absolut.”
    (Lord Acton)

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

De asemenea, este foarte important să înțelegem că personalul organizației pe care o conducem reflectă calitatea leadership-ului nostru. Într-o formă sau alta, liderii decid sistemele, strategiile și procesele companiei., inclusiv metodele de recrutare, selecție și angajare a oamenilor, modurile de introducere, instruire și interacțiune, dar și sistemul de recompense și sancțiuni – care modelează chipul și comportamentul companiei.

Noul Tip de Leadership

#Personalul este oglinda liderului

  • Liderii decid
    Sistemele, strategiile, și procesele
    Metodele de recrutare, selecție și angajare
    Modurile de introducere, instruire și interacțiune
    Sistemul de recompense și sancțiuni.

Sursa: Fred Kofman, Revoluția Sensului (2018, Ed. Spandugino)

 

Fiecare componentă care are aprobarea liderilor transmite un semnal clar și puternic către toți ceilalți oameni – despre valorile și principiile leadership-ului aflat la putere. Iar în funcție de aceste mesaje, fiecare membru își construiește propria strategie de supraviețuire. Va fi aceasta una bazată pe încredere, solidaritate și colaborare? Sau va fi bazată pe teamă, izolare și rezultate individuale?

Așa cum precizam și în episoadele anterioare, restructurarea sau reașezarea unei companii prin aportul noului tip de leadership este o provocare majoră, mai ales în timpul pandemiei începute în pragul unei reașezări a economiei globale. Nu se potrivește tuturor companiilor în funcție de stadiul și punctul în care se găsesc. Noul tip de leadership începe cu angajamentul emoțional al liderului care crede și trăiește aceste principii și valori.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi informații despre noul tip de leadership.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *