Impozitul pe cladiri. De ce poate fi ratat startul?

Inainte de sarbatorile de iarna, traditionalul brad de Craciun nu isi gaseste locul si mai ales pozitia, fara un suport in care sa fie fixat. Una dintre solutiile posibile este introducerea acestuia intr-un tub metalic si fixarea lui in pozitie verticala prin strangerea a trei suruburi, situate fiecare la un unghi de 120 grade de celalalt. Cercul este de fapt impartit in trei iar pozitia corecta a bradului este influentata de actiunea fiecaruia dintre cele trei suruburi, atat cat este necesar. Care este legatura intre acest lucru si impozitul pe cladiri? Raspunsul este simplu: cele trei “suruburi” de care depinde succesul implementarii noilor prevederi ale codului fiscal privind impozitul pe cladiri sunt: contribuabilii, autoritatile locale si evaluatorii. Fiecare dintre aceste trei categorii ar trebui sa stie foarte bine ce are de facut si sa actioneze in mod unitar. Acest lucru nu este deloc simplu avand in vedere ca evaluatori sunt maxim 4000, persoane care fac parte din randurile autoritatilor locale sunt cateva zeci de mii, iar contribuabilii sunt de ordinul sutelor de mii. Cu cat numarul este mai mare, cu atat cerinta actionarii unitare este mai greu de indeplinit. Iar pentru a actiona in mod unitar este nevoie de reguli clare si de cunoasterea acestora de catre toti cei implicati. Cel mai greu de asigurat uniformitatea intelegerii noilor prevederi este la nivelul contribuabililor. De aceea este de asteptat ca acestia sa se informeze de la autoritati si poate de la evaluatorii cu care au mai realizat evaluari si in trecut. Desigur ca multi contribuabili s-au informat si din articolele aparute in media, desi nu toate articolele au prezentat corect si complet modalitatea implementarii noilor reguli, de multe ori cautandu-se senzationalul in dauna informarii temeinice si corecte. Multe speculatii au fost prezentate ca certitudini. Cred ca este momentul ca acum cand “zarurile se rostogolesc”, colaborarea dintre contribuabili, autoritati locale si evaluatori sa fie cat mai fructuoasa avand in vedere ca interesul fiecaruia este, ca in final, impozitul pe cladiri sa fie unul corect.

Evaluatorii sunt pregatiti pentru a respecta noile cerinte avand in vedere ca au intrat in vigoare reguli concrete privind modul de evaluare, ca au fost realizate cursuri omogene de pregatire in contextul noii legislatii, si ca majoritatea celor care vor fi implicati in aceste evaluari sunt informati despre ce vor avea de facut. Vreau sa precizez ca un obiectiv esential pe care trebuie sa il urmareasca evaluatorii este sa inteleaga si respecte regulile in asa fel incat oricare dintre evaluatori ar fi pus sa evalueze aceeasi cladire la 31 decembrie 2015, ca data a evaluarii, sa obtina acelasi rezultat, chiar daca vor face evaluarea in anul 2016 sau oricand in anii urmatori, in cadrul procedurii de verificare. Un pas mai dificil il reprezinta informarea si intelegerea unitara a noilor prevederi de catre reprezentantii autoritatilor locale. Multe semnale pe care le-am vazut pana in acest moment, atat din presa cat si din contactele personale, arata ca inca nu exista o intelegere unitara a ceea ce este de facut. Motivele le consider obiective: inca nu au fost publicate normele de aplicare a codului fiscal, modificarile survenite conform noilor reguli sunt semnificativ diferite fata de situatia anterioara si numarul persoanelor care ar trebui instruite este atat de mare incat este dificil de organizat sesiuni de pregatire omogene care sa acopere intreaga tara. Aceste impedimente vor trebui insa surmontate pentru ca, asa cum spuneam, cred ca numai cu mesaje coerente dinspre autoritatile locale si dinspre evaluatori se va reusi ca nivelul de intelegere al contribuabilului sa fie unul satisfacator. Trebuie sa ne propunem ca la aceeasi intrebare pe care o va adresa un contribuabil, oriunde in Romania, autoritatile locale sa ofere acelasi raspuns. La fel in cazul evaluatorilor, oricare aceeasi intrebare care are legatura cu evaluarea va trebui sa primeasca acelasi raspuns in orice colt de tara s-ar intampla acest dialog. Cu cat raspunsurile la aceeasi intrebare vor fi diferite, de exemplu intre Timisoara si Iasi, cu atat aplicarea noului sistem va fi periclitata grav. Afirm cu toata convingerea ca exista deja multe certitudini in ce priveste impozitul pe cladiri, certitudini care le privesc atat pe fiecare dintre cele trei categorii in parte cat si pe toate la un loc. Voi puncta aceste certitudini intr-o serie de articole ulterioare incheind aici randurile din acest articol si subliniind in final ca informarea incorecta sau contradictorie a contribuabililor prin interpretarea necoerenta a noilor prevederi de catre autoritatile locale si/sau evaluatori va insemna motivul principal pentru care startul aplicarii noilor masuri poate fi unul ratat. Speranta ca nu se va intampla acest lucru, a stat si la originea acestor randuri!

4 thoughts on “Impozitul pe cladiri. De ce poate fi ratat startul?

  1. Draghici Liviu

    Buna seara,
    Toata consideratia pentru aceasta initiativa de promovare si sunt convins ca va maximiza fructificarea rezultatelor. Toate prezentarile sunt extrem de conside si utile. Risc un pronostic similar sperantelor dumneavoastra, privind eficienta aceste initiative, in realizarea unei aplicari coerente si cu rezultate consistente, desi primele informatii de la autoritatile locale, dintr-o zona limitata la imprejurimile Bucurestiului, nu sunt incujaratoare, dar nici nu dau semne ca s-ar pute desimina, pentru a crea, sau chiar a „ingrosa contururile”, unei imagini negative, a activitatii evaluatorilor. Probabil ca, similar startului in „viata studenteasca”, primul an este cel mai greu.
    Toata consideratia, pentru efortul pe care-l depuneti.
    Cu stima, va urez o seara reusita.

    1. Adrian Vascu Post author

      Sper ca in perioada urmatoare autoritatile locale vor fi cat mai uniform informate. O prima actiune in acest sens o va reprezenta o intalnire organizata de ANEVAR impreuna cu Asociatia Municipiilor din Romania in 22 ianuarie in Bucuresti la care sunt invitati reprezentanti ai autoritatilor locale.

  2. Eugen

    Buna seara,
    In cazul apartamentelor, situate în blocuri mai vechi, în actele cadastrale este trecuta doar S.utila.
    In evaluarea prin cost trebuie folosita S.construita
    Sc=Su + S pereți + S cota parte din suprafețele comune ale blocului (hol,scara,uscător,etc)
    In cele mai multe cazuri nu exista sau nu pot fi puse la dispoziție actele din care sa reiasă suprafețele încăperilor comune.
    Întrebări :
    1. Evaluatorul în urma inspecției poate măsura pereții int si ext, dar ce se face în cazul încăperilor comune care nu pot fi puse la dispoziția evaluatorului pentru a fi măsurate ?
    2. Intra sau nu în competenta evaluatorului de a calcula Sc a apartamentului sau se va baza strict pe ce declara clientul (adică îl lasă pe acesta sa-și calculeze Sc ) sau nu va face evaluarea pana nu primește documentele din care sa reiasă suprafețele necesare evaluării ?

    Va mulțumesc anticipat pentru răspuns !
    Cu stima,
    Eugen – EPI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *