Veridice 731 – Valorizarea oamenilor valoroși

Am pomenit în ediția precedentă noțiunea de neuroleadership – o îmbinare foarte actuală între sistemul de funcționare al creierului și leadership. Astăzi discutăm despre valorizarea efortului individual în organizații de toate dimensiunile.

Creierul uman este un zgârcit cognitiv. Altfel spus, este un leneș care preferă mai mereu să funcționeze după rutine. Și cum organizațiile sunt formate din oameni, în mod similar, și ele funcționează destul de mult în virtutea inerției obiceiurilor împământenite.

Valorizarea oamenilor

  • Creierul uman = un zgârcit cognitiv
    => iubește rutina
  • Organizațiile = similare
    => inerția obiceiurilor împământenite

Creierului nostru îi plac gândurile automate, cum ar fi clișeele și expresiile banale care ne vin ușor în minte. Se lasă purtat de raționamente emoționale de tipul: „Dacă eu simt că este corect, înseamnă că este corect”. Tocmai de aceea observăm la tot pasul alegerea minimei rezistențe. Adică, fiecare depune minimul de efort pentru a obține beneficiul dorit, fie acesta o notă, un salariu sau o mașină parcată aproape, dar în drum.

Valorizarea oamenilor
Creierul iubește

  • Gândurile automate
  • Clișeele + expresiile banale
  • Raționamente emoționale
  • Minim efort pentru beneficiul dorit

În schimb utilizarea cât mai eficientă și exploratorie a creierului necesită efort iar acesta este una dintre premizele succesului. Similar, și în cazul organizațiilor, progresul și evoluția necesită efort permanent din partea tuturor. În primul rând din partea liderilor, dar apoi și din partea membrilor organizației.

Valorizarea oamenilor
Necesar performanței

  • Depunerea constantă de eforturi
  • Adaptabilitate ușoară la schimbare
  • Curiozitate continuă

Însă mobilizarea efortului este direct proporțională cu înțelegerea impactului individual asupra propriei bunăstări și asupra organizației per ansamblu. Conștientizarea impactului nu este un demers facil. Prin urmare, mintea trebuie antrenată pentru a depune acest efort la fiecare decizie și acțiune.

Valorizarea oamenilor
Necesar performanței

  • Conștientizarea impactului
  • Adaptarea acțiunilor în consecință
  • Analiză de oportunitate
    la fiecare decizie/acțiune

În contextul noilor tehnologii, organizațiile au nevoie să identifice mixul optim de competențe umane și tehnologice. Este important să distingem foarte bine, realist și din practică între zonele care pot fi soluționate prin tehnologie și cele care sunt gestionate cel mai bine de oameni.

Valorizarea oamenilor
Necesar performanței

  • Mix optim de competențe
    umane + tehnologice
  • Diferențiere corectă
    zonele potrivite celor două
  • Dezvoltarea continuă

Iar când vine vorba de oameni, organizațiile ar fi benefic să se uite cu mare atenție la modul în care aceștia sunt tratați în mod individual. Liderii de la fiecare nivel să își cunoască fiecare om în parte și noțiunea des întâlnită de egalitate ierarhică să se mute înspre echitate individuală.

Valorizarea oamenilor
Necesar performanței

  • Valorizarea individuală a oamenilor
  • Schimbarea paradigmei
    > egalitate ierarhică
    >> echitate individuală

Asta înseamnă că oamenii care sunt extraordinar de buni în rolul lor să fie foarte bine plătiți indiferent de titlu, poziție în ierarhie sau vechime. Remunerația după impact rezolvă trei probleme: oferă oamenilor o hartă clară a succesului, îi motivează să depună eforturi în direcția benefică tuturor și le poziționează atenția pe rezolvarea de probleme.

Valorizarea oamenilor
Necesar performanței

  • Remunerație premium
    pentru performanță premium
    indiferent de poziție, vechime, etc.

Când schimbarea este obligatorie supraviețuirii, să ne asigurăm că oamenii simt că punem preț pe fiecare efort pe care ei îl depun pentru binele organizației. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *