Când vorbim despre educație, avem trei procese de gestionat în același timp. Corecție, reformă și revoluționare a educației. Primul ține de a elimina acele practici sau reguli care sunt defavorabile evoluției copiilor. Al doilea proces ține de alinierea sistemului educațional la vremurile din prezent prin reforme ample. Al treilea ține de crearea unor concepte educaționale noi care anticipează provocările viitorilor adulți într-o lume foarte diferită de cea pe care o cunoaștem astăzi.
VIDEO
În edițiile precedente am detaliat puncte importante din primele două procese. Ce nu merge, ce face rău copiilor, ce au nevoie pentru o dezvoltare armonioasă. Astăzi vom vorbi despre al treilea proces: revoluționarea educației prin prisma viitorului, nu prezentului sau trecutului. Altfel spus, ce ar trebui să se întâmple astăzi în grădinițe, școli și universități pentru a echipa corespunzător copiii odată ce ajung adulți care trebuie să-și câștige traiul în piața reală, așa cum va arăta ea în 10-20-30 de ani.Educația viitorului 3 Procese concomitente Corectarea greșelilor din trecut Reforme ample pentru alinierea la prezent Revoluționarea educației pentru un viitor diferit Este doar un exercițiu de imaginație, bineînțeles. Însă, dacă am putea, ce am face diferit pentru a le oferi elevilor mai multe atuuri pentru viața de adult? Cum ne-am asigura că anii de școală le oferă un viitor mai bun? De exemplu, am putea să punem accentul pe practică, nu pe teorie. Accesul nelimitat la informație oferă oportunitatea elevilor de a studia acasă teoria pe baza unui punctaj dat de profesor. Apoi, la clasă concentrarea poate fi pe aplicabilitate în viața reală. O astfel de abordare ar accelera capacitatea copiilor de a se adapta la o realitate aflată în continuă schimbare.Educația viitorului Accent mutat pe practică Acces nelimitat la informații => teoria poate fi studiată și acasă (punctaj dat) Focus pe aplicabilitate în viața reală Dezvoltarea capacității de adaptare la schimbare continuă Un alt exemplu ar fi personalizarea educației. Fiecare copil este diferit. Prin urmare modul în care înțelege, memorează sau aplică o informație este diferit. În loc să forțăm întreaga diversitate a copiilor într-un sistem rigid cu o metodă unică de învățare și evaluare, am putea să dezvoltăm paleta de instrumente și metode educaționale pentru a sluji tuturor copiilor.Educația viitorului Personalizarea educației Fiecare copil e diferit înțelegere, memorare, aplicare Diversificare instrumente și metode educaționale=> educație diversificată și inclusivă pentru toate tipologiile și talentele copiilor Parte din revoluționarea educației este schimbarea paradigmei. Scopul nu mai este memorarea materiilor, ci abilitatea de a identifica și înțelege informații necesare pentru a le aplica în circumstanțe concrete. Prin urmare, noile tehnologii ar fi benefic să fie folosite în clasă. Oricum le dețin, ar fi ideal să învețe cum să le folosească în avantajul lor spre deosebire de a-și consuma energia în utilizări superficiale și chiar toxice dezvoltării lor.Educația viitorului Schimbarea paradigmei Scopul – NU mai este memorare – ESTE identificarea și înțelegerea informațiilor necesare rezolvării de probleme Integrarea noilor tehnologii la clasă = utilizarea acestora în avantajul lor (nu simpla irosire a timpului) Un alt exemplu ar fi trecerea de la modelul bazat pe parcurgerea unei programe prin memorări teoretice la un model bazat pe realizarea de proiecte tematice practice. Mai ales începând cu anii de liceu, abilitățile de gestionare a timpului, de organizare a unui proiect, de colaborare cu alți colegi și de finalizare în timp util și cu respectarea cerințelor – astfel de abilități sunt extrem de valoroase pentru performanțele pe care le vor obține în viitor.Educația viitorului Proiecte tematice practice Renunțarea la memorări teoretice Crearea unui model bazat pe proiecte tematice Dezvoltare amplă a copiilor – absorbție naturală de informații teoretice – crearea de conexiuni – rezolvarea problemelor concrete – dobândire abilități: gestionarea timpului, organizarea proiectului, colaborare, finalizare de succes O replică permanentă a copiilor este „dar la ce-mi folosește?!” Părinții reușesc sau nu să ofere un răspuns mulțumitor, însă ar trebui să luăm în serios reacția elevilor. Am putea integra încă din anii de școală scurte perioade de intership, programe de mentorat și proiecte de colaborare cu specialiști și companii din domenii diferite. Astfel ar înțelege mult mai bine relevanța studiului și cu siguranță, atunci când văd cu ochii lor utilitatea eforturilor de învățare, și rezultatele vor crește exponențial.Educația viitorului Educație relevantă nevoilor copiilor Perioade de intership Programe de mentoratâ Proiecte de colaborare cu specialiști și companii din domenii diferite Desigur că antrenarea memoriei este importantă. Fie că vorbim despre poezii sau formule matematice, astfel de exerciții rămân relevante pentru o bună dezvoltare a creierului. Însă nu sunt suficiente. Copiii au nevoie să dezvolte abilități de a folosi noile tehnologii cu putere extraordinară de calcul pentru aplicarea cunoștințelor teoretice și ajungerea la aplicații relevante în viața reală. Adică să interpreteze datele prin raționamente logice, să identifice modele repetitive sau tendințe pentru a rezolva cu succes probleme concrete.Educația viitorului Integrarea noilor tehnologii Proiecte de aplicare a cunoștințelor teoretice și ajungerea la aplicații relevante în viața reală Interpretarea datelor prin raționamente logice Identificarea modelelor repetitive și tendințelor => rezolvarea cu succes a problemelor concrete Sunt doar câteva exemple dintr-un exercițiu de imaginație în care realmente punem interesul copiilor în centrul sistemului de educație. Cu siguranță sunt specialiști în domeniu care pot crea aceste noi paradigme mult mai bine ca noi. Însă un dialog în societate trebuie să înceapă de undeva pentru a crea condițiile revoluționării educației. Căci fără schimbări concrete făcute astăzi vom continua sacrificarea viitorului copiilor pentru conservarea unui sistem depășit. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate! —Provocările prezentului: Despre a fi autentic Antrenamentul perseverenței Pericolul recompenselor imediate Echilibrul meritocrației Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat Ecuația meritocrației Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul Mediu neprietenos antreprenorilor —Leadership: Omul – ființă socială Cea mai bună utilizare a oamenilor Majoritatea tăcută Împăratul este gol Salvarea este în unitate Unii și alții. În gardă sau în gard. Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit Gândirea tribală Puterea consensului Comparația. Invidie sau Inspirație Echilibrul si dezechilibrul Clepsidra vieților noastre —Noul An: 250 x pastile de adevăr economic Cu ce intenții începem 2023? Cum închidem balanța în 2022 Partajează asta:Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide în fereastră nouă) Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide în fereastră nouă) Mai mult