Veridice 342 – Concordatul Preventiv – Salvarea Companiilor

Această perioadă, marcată de efectele COVID-19, a supus afacerile unui „test de stres” prin provocări diverse, de la oprirea temporară sau totală a activității, cazul turismului sau evenimentelor, și până la creșterea majoră a volumelor de muncă, cazul firmelor de curierat și delivery.

Pentru toate companiile s-a impus revizuirea modului de organizare și regândirea modelelor de afaceri: redresare, restructurare, restrângere prin divizare, spin-off, remediere șamd. Indiferent de nume, obiectivul rămâne evitarea insolvenței.

Revizuirea Afacerilor

  • Redresare, restructurare, restrângere prin divizare, spin-off, remediere, șamd.
  • Obiectiv: evitarea insolvenței.

Sursa: Analiza Veridio.ro

Concordatul preventiv, parte din Codul Insolvenței, este un instrument de reorganizare foarte eficient în evitarea insolvenței care este mai puțin cunoscut și folosit din pricina unor neajunsuri, precum ambiguitatea textului legii și termenele scurte de implementare.

Concordatul Preventiv

  • Codul Insolvenței (Legea 85 / 2014)
  • Instrument de reorganizare
  • Obiectiv: evitarea insolvenței
  • Neajunsuri:
    ambiguitate text lege
    termene scurte de implementare

Sursa: Analiza Veridio.ro

Cum „nevoia ne învață”, restructurarea preventivă începe să fie adoptată de companii, iar practicienii în insolvență sunt pregătiți să vină cu soluții eficiente pentru pla-nificarea și coordonarea unui asemenea proces.

Restructurarea Preventivă

  • Adoptare accelerată
  • Practicieni în insolvență pregătiți
    planificare + coordonare proces

Sursa: Analiza Veridio.ro

Tocmai datorită beneficiilor acestui instru-ment, restructurarea preventivă este subiectul directivei europene 1023/2019, care are ca termen de adoptare în legislațiile naționale mijlocului anului viitor.

Restructurarea Preventivă

  • Directiva europeană 1023/2019
  • Transpunere legislație națională: 17.07.2021

Sursa: Analiza Veridio.ro

Concordatul preventiv este o procedură rapidă de restructurare a activității care oferă un cadru mai flexibil și control firmei asupra negocierilor și strategiei. Administra-torul concordatar, un practician în insolvență, are doar un rol de consultant și facilitator al negocierilor.

# Avantaje | Concordatul Preventiv

  • Procedură rapidă
  • Cadru mai flexibil
  • Control strategie și negocieri
  • Administratorul este consultant și facilitator (practician în insolvență)

Sursa: Analiza Veridio.ro

Concordatul preventiv este un contract de restructurare a datoriilor între toți sau doar o parte a creditorilor și firma respectivă. Instanța de judecată oferă părților cadrul de siguranță necesar unei negocieri rapide într-un context tensionat în care încrederea reciprocă dintre părți este slăbită.

Concordatul Preventiv

  • Contract restructurare datorii (toți / o parte dintre creditori)
  • Instanța oferă cadru de siguranță

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

Conform legii, pot apela la concordatul preventiv companiile care anticipează deteri-orarea stării firmei, confruntându-se cu un risc mărit de insolvență. Menționez că, în contextul COVID-19, termenul de solicitare a insolvenței a fost amânat până la 30 de zile după ridicarea stării de alertă. Astfel, companiile care au intrat acum în impas, pot apela la instru-mentul legal de restructurare pentru evitarea spectrului falimentului.

În esență pașii sunt: cererea deschiderii procedurii este acceptată de judecător, debitorul numește un administrator concordatar. În maxim 30 de zile de la declan-șarea procedurii se transmite „oferta de concordat” către creditori, urmând a fi negociată cu aceștia în maxim 60 de zile. Creditorii au un termen de maxim 60 de zile să aprobe sau să respingă oferta negociată. Concordatul este aprobat dacă 75% dintre creditorii cu drept de vot îl acceptă. Apoi se trece la implementarea restructurării pentru maxim 24 de luni. În această perioadă administratorul concordatar monitorizează planul.

# Pași | Concordatul Preventiv

  1. Deschiderea procedurii
  2. Acceptul judecătorului
  3. Numirea administratorului concordatar
  4. 30 zile: se transmite „oferta de concordat”
  5. 60 zile: negocierea ofertei
  6. 60 zile: acceptarea sau respingerea ofertei*
  7. Implementare plan restructrurare**

*Condiții acceptare:

  • 75% dintre creditori au creanțe certe
  • 75% dintre creditori trebuie să voteze
  • 75% dintre creditori aprobă oferta

**Implementare plan:

  • perioadă maximă: 24 luni
  • monitorizare: administrator concordatar

Sursa: Analiza Veridio.ro

 

La finalul procedurii putem fi în două situații: (1) compania și-a redresat activitatea, procedura a fost un succes sau (2) planul a eșuat, caz în care toate drepturile creditorilor sunt restaurate. În a doua situație, în funcție de starea companiei, mai există o singură opțiunea: insolvența, în cadrul căreia poate încerca o reorganizare judiciară, caz în care va conta foarte mult experiența de negociere și rapiditatea de implementare pentru a ajuta debitorul să evite falimentul.

 

După cum vă spuneam, există mai multe căi de analiză a stadiului afacerii noastre în acest moment. Important este să privim cu atenție aspectele vulnerabile și să nu le ignorăm. Cu siguranță vom găsi și soluțiile. Cu cât mai repede, cu atât mai eficiente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *