Veridice 214 – Ce trebuie să știe autoritățile locale despre impozitarea clădirilor

Continuăm seria articolelor dedicate impozitului pe clădiri din anul 2019 cu cele mai importante informații care ar trebui cunoscute de către autoritățile locale.

Contribuabilii care dețin clădiri nerezidențiale sau mixte precum și persoanele juridice care dețin imobile rezidențiale trebuie să depună rapoarte de evaluare a clădirilor supuse impozitării. Termenul depunerii acestora este sfârșitul lunii martie 2019 (pâna la primul termen de plată a impozitului pentru anul în curs).

Dacă au fost depuse rapoarte de evaluare având data realizării raportului după 31 martie 2019 acestea nu mai pot produce efecte pentru anul viitor (2019). Prin urmare, recomandarea către contribuabili este să nu depună la autoritățile locale un raport de evaluare realizat după termenul limită, ci să îl refacă în timp util pentru a-l depune la începutul anului 2020.
Conform standardelor de evaluare în vigoare toate rapoartele de evaluare trebuie să includă recipisa BIF – respectiv dovada înregistrării acestora în baza de date fiscale a autorității care gestionează activitatea și profesia de evaluator (ANEVAR).

În ciuda faptului că, din normele de aplicare a Codului fiscal, a fost eliminată obligația autorității locale de a verifica existența recipisei, aceasta este obligatorie în cuprinsul rapoartelor de evaluare pentru respectarea cerințelor legii.

Autoritățile locale trebuie să mai știe și că pot verifica rapoartele de evaluare pentru impozitare doar în condițiile legii, utilizând persoane autorizate în acest sens – respectiv evaluatori autorizați înregistrați în tabloul oficial cu specializarea „verificarea evaluării”. Nu este posibilă și nici valabilă verificarea unei evaluări realizată de personalul angajat al primăriei care nu deține și calitatea de evaluator autorizat.

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *