Am auzit intr-o dimineata la radio Europa fm, un concurs organizat impreuna cu imobiliare.ro. Pana aici nimic rau mi-am spus, fiindca apreciez ambele branduri, in egala masura. Si pana la urma, reclama e sufletul comertului. Pentru ca vorbim in fapt de reclama.
Despre ce era vorba?
Prezentatorii postului de radio descriau o proprietate imobiliara (cand am ascultat eu era un apartament din Iasi despre care se spunea, din ce fel de ansamblu functional face parte si erau descrise detaliile constructive, numarul de camere, etajul etc.)
Tema era, ca radioascultatorii sa intre pe siteul www.imobiliare.ro si sa caute care este „pretul corect” al acestui apartament (va amintiti emisiunea tv de pe vremuri cu acelasi nume?). Doi dintre ei au intrat in direct, au spus cate o suma si acestea s-au comparat cu „Pretul corect” din plicul pus la dispozitie de imobiliare.ro. Cine era mai aproape de acel pret, castiga 100 de euro!
Bun business, mi-am zis, in conditiile in care un evaluator autorizat nu primeste 100 de euro cand realizeaza un raport de evaluare al unui apartament, utilizat de exemplu pentru acordarea unui credit, iar pentru a realiza acel raport de evaluare, se deplaseaza la fata locului, inspecteaza, analizeaza piata, cauta comparabile, aplica abordarile evaluarii, obtine rezultatul final, semneaza raportul de evaluare si isi asuma opinia. Daca este atat de usor sa obtii 100 de euro, facand „o evaluare” dupa o descriere la radio si o investigare pe site in 10 minute, eu zic sa caute si bancile o varianta asemanatoare, sa nu se mai chinuie cu evaluatorii.
Inteleg foarte bine intentia imobiliare.ro de a-si promova site-ul, si noua aplicatie legata de estimarea pretului, dar daca acest demers este imbracat intr-o modalitate de a stabili valoarea unui bun, atunci una dintre cele doua activitati este dusa in derizoriu.
Ori cea a evaluatorilor, ori cea din acest concurs.
Ce este suplimentar indoielnic, este ca opinia ascultatorilor se compara cu cea din „plic” considerata corecta. Ce inseamna corect in acest caz? Estimarea cea mai corecta? Au avut oare aceleasi informatii si aceleasi premize cei care au pus mutarea in plic cu cei care au accesat siteul de acasa?
Profesia de evaluare este una tanara si are nevoie de inca mult timp de a fi perceputa la adevarata ei „valoare” de catre public, si de a-si castiga increderea. Cu siguranta in acest mod nu se va realiza acest lucru. Incurajez, dupa cum spuneam, si cele doua branduri si faptul ca se promoveaza, dar nu mi-as dori sa aud, de exemplu, un concurs in care pe baza unei descrieri succinte a unei situatii financiare a unei firme, ascultatorii sa utilizeze un soft cu ajutorul caruia sa constate un calcul gresit al unui impozit pe profit si de aici sa depisteze o evaziune fiscala (adica o pura speculatie). Sau pe baza descrierii simptomelor unei persoane, sa primeasca o suma de bani, persoana care, fara a consulta pacientul, dar utilizand un program informatic, „nimereste” diagnosticul corect. Sau in acest domeniu nu se organizeaza asemenea concursuri?