Vreau sa vorbim astazi despre o situatie pe care o intalnesc multi antreprenori si contabilii acestora atunci cand au achizitionat o proprietate imobiliara compusa din teren si una sau mai multe cladiri si trebuie sa inregistreze in situatiile financiare noua achizitie.
Trebuie sa amintesc ca in contabilitatea fiecarei firme, valoarea terenului este inregistrata distinct de valoarea cladirilor, fiind categorii diferite de active.
In aceste conditii de multe ori in contractele de vanzare cumparare apare o singura suma, reprezentand pretul platit, si nu se face o defalcare a acestuia pe componentele proprietatii achizitionate, chiar daca aceasta contine mai multe imobile.
Pentru o mai buna intelegere sa luam urmatorul exemplu: S-a achizitionat o proprietate compusa din 4000 mp de teren pe care mai exista o cladire de birouri, o hala industriala, doua magazii, o centrala termica si o cabina poarta. Toate acestea au fost achizitionate la pretul de 500.000 de euro.
Suma platita din conturile firmei trebuie inregistrata pe fiecare dintre bunurile achizitionate iar acest proces se numeste „Alocarea pretului de achizitie”. De regula, aceasta operatiune care face parte din sfera evaluarii pentru raportare financiara se realizeaza de catre un evaluator autorizat. Alocarea pretului poate fi facuta atat in momentul realizarii tranzactiei, ca anexa la contractul de vanzare cumparare, cat si dupa realizarea contractului, dar inainte de inregistrarea in situatiile financiare.
Demersul este insa unul aparte, pentru ca nu are ca scop sa stabileasca valoarea de piata a proprietatii cumparate (care in urma unui raport de evaluare ar putea rezulta chiar mai mare sau mai mica decat pretul platit) ci urmareste sa imparta cei 500.000 de euro pe teren si cladirile prezentate anterior.
Nu exista un algoritm fix prin care se poate realiza aceasta operatiune, ci alocarea pretului va tine seama de particularitatile activelor achizitionate, iar rationamentul utilizat va trebui prezentat detaliat si transparent in raportul de alocare a pretului care va reprezenta baza inregistrarii contabile.
Rationamentul evaluatorului, care isi asuma responsabilitatea asupra modalitatii de alocare, este primordial in aceasta activitate care pe langa inregistrarea in contabilitate poate fi solicitata si in scop fiscal.
Mai multe detalii despre aceasta operatiune gasiti pe pagina de facebook a emisiunii.
La revedere!