Impozitul pe clădiri 2017

A inceput anul și s-a lansat perioada de realizare a rapoartelor de evaluare pentru impozitare. Nu există schimbări semnificative față de regulile care erau în vigoare la 31 mai 2016, dată la care s-a finalizat operațiunea de evaluare în anul 2016. Astfel, precizările din “ghidurile” pe care le-am publicat pe blog odată cu intrarea în vigoare a noului cod fiscal, ramân valabile acum la începutul anului 2017, cu completările de mai jos:

  1. Perioada de realizare a rapoartelor de evaluare este 1 ianuarie – 31 martie 2017.
  2. Persoanele juridice care și-au realizat ultima reevaluare având data evaluarii 31 decembrie 2013, pot sa evite creșterea cotei de impozitare la 5% prin realizarea evaluării pentru impozitare în primul trimestru al anului 2017.
  3. Rapoartele de evaluare pentru impozitare se realizează numai de către evaluatori autorizați înregistrați in Tabloul Oficial (anevar.ro) care trebuie să utilizeze parafa valabilă 2017.
  4. Evaluatorii autorizați au obligația să înregistreze rapoartele de evaluare în BIF.
  5. Rapoartele de evaluare pentru impozitare nu pot produce efecte pentru anul 2017 dacă au data raportului după 31 martie 2017
  6. Data evaluării este 31 decembrie 2016
  7. Anexa 4 a GEV 500 a fost actualizată în 29 decembrie 2016 astfel încât în cazul clădirilor cu utilizare mixtă, se va evalua doar suprafața nerezidentială, numai în situația în care acesteia îi este alocat un număr cadastral distinct. În toate celelalte situații se va evalua întreaga suprafață a clădirii în ipoteza utilizării nerezidențiale.
  8. Anexa 4 se află atât pe siteul anevar.ro în format pdf cât și în pagina personală a fiecărui evaluator autorizat în format Excel.
  9. În cazul unui apartament declarat cu utilizare mixtă se va evalua întotdeauna întregul apartament în ipoteza utilizării nerezidențiale. Este eronat ca evaluatorii să prezinte în rapoartele de evaluare doar valoarea impozabilă a suprafeței nerezidențiale.
  10. Le recomand evaluatorilor autorizați și contribuabililor care au realizat rapoarte de evaluare pentru impozitare, dupa data limita din 2016, să realizeze și să depună un nou raport de evaluare realizat în trimestrul I 2017.

30 thoughts on “Impozitul pe clădiri 2017

  1. georgescu luviu

    buna ziua,

    o cladire detinuta de întreprinere individuala mediu rural , utilizata moara se incadreza la activitatii agricole respectiv are cota impozit 0,4%._??

    cu stima si multumiri !
    luviu georgescu

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna ziua,
      Din punct de vedere al încadrării clădirii in categorii impozabile nici codul nici normele nu sunt atât de precise încât sa va poată da un răspuns asumat altcineva decât autoritatea locală. Va recomand sa le adresați lor întrebarea pentru ca ei vor fi si cei care trebuie sa accepte aceasta încadrare. Va multumesc!

  2. Mirela

    Buna ziua,
    Va solicit o informatie pentru urmatoarea situatie:
    Proprietar al unui imobil care in actele de vanzare-cumparare figureaza ca spatiu comercial. La fel, ca spatiu comercial, figureaza si in evidenta primariei.
    Imobilul nu a fost inchiriat din 2014 si nici nu s-au dedus cheltuieli, nu este sediu si nici punct de lucru pentru o societate comerciala.
    La primarie, pentru 2015 se solicita impozit de 2% ca pentru un imobil nerezidential pentru care nu s-a depus raport de evaluare, iar pentru 2016 se solicita raport de evaluare.
    E corecta incadrarea la primarie ? Daca nu, ce act normativ ar reglementa situatia?
    Va multumesc.

    1. Adrian Vascu Post author

      Atata vreme cat este spatiu comercial are utilizare nerezidentiala (chiar daca nu a fost inchiriat) si pare corecta incadrarea primariei.

  3. Andreea Mandroiu

    Buna ziua,

    Studiu de caz: platforma industriala din domeniul materialelor de constructii – hale industriale in care s-au produs vata minerala si impaslitura ( aflate in ruina) in care activitatea desfasurata a fost in mediu puternic agresiv ( temperaturi inalte combinat cu umiditate conform adresa de la societate). Halele au fost receptionate in anul 1969, au functionat pana in anul 1999, dupa aceea sunt dezafectate. Uzura pt hale in mediu puternic agresiv – peste 45 ani la stare satisfacatoare este 100% – dar ele au functionat in aceste conditii doar 30 ani.Cum calculam uzura?
    La aceasta data aceste doua hale sunt in stare nesatisfacatoare ( fara instalatii, finisaje, partial inchideri, ferestre, etc )
    Va multumesc pentru sprijinul acordat. O zi buna va doresc,
    Andreea Mandroiu

    1. Adrian Vascu Post author

      Imi cer scuze pentru raspunsul intarziat. E greu de raspuns doar pe baza acestor informatii. Nu exista niciunde o regula clara. Trebuie sa primeze rationamentul dvs pe care sa il precizati in raport.

  4. Berdie Maria

    Buna ziua,Intampin o problema si as avea nevoie de un sfat.Sunt persoana fizica si detin in propietate o cladire nerezidentiala la care i-am facut o reevalare al carei BIF este din 10 ian.2017 iar cursul de referinta al reevaluarii este 31.12.2016.La Serviciul de impozite si taxe din orasul meu mi s-a spus ca indicele redus de impozitare mi se va aplica doar din 01.01.2018 deoarece reevaluarea nu are ca data anul 2016 iar in codul fiscal se mentioneaza ca valoarea” raportului de reevaluare sa fie valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referință;”cf.art.458 alin.a.Va rog sa-mi spuneti cum credeti ca ar fi corect iar daca eu am procedat corect va rog sa-mi dati un argument pe care sa-l folosesc la cei de la Primarie.
    Va multumesc

    1. Adrian Vascu Post author

      Cred ca primaria a incadrat gresit situatia dvs. Atata vreme cat ati realizat un raport de evaluare in anul 2017 avand ca data a evaluarii conform legii 31.12.2016 si l-ati realizat in termenul legal (pana la 31 martie) ar trebui sa tina seama de raport pentru acest an.

  5. Cristian Negoita

    Buna ziua,

    Cum ar trebui evaluata o cladire amplasata pe un teren proprietar persoana fizica si construita tot pe persoana fizica dar cu o extindere mai recenta cu acte pe persoana juridica? Cadastru este facut pe intreaga cladire – nu este distinct. Toata cladirea este deci nerezidentiala dar cu 2 contribuabili – pf si firma. Evaluez intreaga cladire intr-un raport cu 2 proprietari si despart conform suprafete pt fiecare ca sa introduc in BIF sau fac 2 lucrari distincte pentru fiecare parte – un raport pentru partea cu proprietar persoana fizica si extinderea pe alt raport cu proprietar persoana juridica. Multumesc

    1. Adrian Vascu Post author

      Depinde cum arata extinderea si daca poate fi evaluata distinct. Vor trebuie facute doua rapoarte de evaluare pentru ca ele se depun de catre fiecare contribuabil.

  6. Didi Gheorghiu

    Buna ziua

    Ca reprezentat al unei societati comerciale va adresez urmatoarele intrebari cu privire la stabilirea valorii impozabile pe cladiri in anul 2017

    Societatea comerciale detine un bloc de apartamente finalizat in anul 2010 (conform proces verbal de receptie finala) 142 de apartamente cu 1, 2 si 3 camere (nu au fost vandute) toate se afla in patrimoniul SC … SRL. Am fost instiitat de catre Primarie ca trebuie un raport de evaluare pentru stabilirea valorii de impozitare a acestei caldiri.
    Am contactat un evaluator pentru prestari servicii de evaluare pentru acest imobil. Evaluatorul imi cere sa precizez destinatia cladirii (REZIDETIALA sau NEREZIDENTIALA). Conform proces verbal de receptie finala aceasta cladire are destinatia rezidentiala. Conform cod fiscal cei de la primarie imi transmit ca nu poate fi evaluata ca rezidential deoarece SC va face profit in urma vanzarii acestora respectiv scopul nu mai este rezidential. Evaluatorul imi spune ca, cladirea este rezidentiala deoarece aceasta este destinatia finala a apartamentelor.

    Deci la final cum imi asum declaratia de impunere de la primarie ?????

    Va multumesc anticipat
    O zi placua

    1. Adrian Vascu Post author

      Daca nu e prea tarziu raspunsul meu si eu cred ca destinatia este rezidentiala. Cunosc situatii in care apartamentele detinute de firma sunt pentru inchiriere ca locuinte si au fost considerate rezidentiale chiar daca firma a facut profit din inchiriere.

  7. Dan Ionescu

    Buna ziua!
    O societate comerciala are constructii inregistrate in contabilitate la aproximativ 70.000 lei. Ulterior le-a consolidat, intretinut s.a.m.d., dar valoarea modernizarii nu a fost inregistrata in contabilitate (presupun ca au fost inregistrate cheltuieli si atat).
    Din raportul de evaluare, pentru proprietatile detinute, rezulta o valoare de aproximativ 700.000 lei.
    Administratorul SC considera ca este mai eficient sa nu duca raportul de evaluare pentru ca 700.000 lei*1,3% este cu muuuult mai mult decat 70.000 lei*5%.
    Cei de la Directia de impozite si taxe „X” vor avea ceva de zis vreodata in anul 2017?
    Va multumesc!

    1. Adrian Vascu Post author

      In mod normal nu vor avea ce sa spuna atata vreme cat neexistand o noua declaratie de impunere vor trece la o cota majorata si vor incasa un impozit mai mare. Sa verificati care valoare contabila este de 70.000 lei. Valoarea de inventar (bruta contabila) sau valoarea neta contabila. Va reamintesc ca valoarea impozabila anterioara era valoarea de inventar deci cu aceasta ar trebui facuta comparatia.

  8. MARIUS IVAN

    Buna ziua,
    In cazul unei cladiri mixte detinuta de PJ(250 mp nerezidential, 200 mp rezidential), fara cadastru diferit, am inteles ca se evaluareaza toata cladirea in ipoteza de nerezidentiala, dar pentru partea rezidentiala nu trebuie calculat conform algoritmului doar pentru suprafata rezidentiala (200mp)?
    Multumesc,
    Marius Ivan

    1. Adrian Vascu Post author

      Se evalueaza intreaga cladire atat in ipoteza nerezidentiala cat si conform Anexei 3. Eventual in fisele de calcul treceti cele doua suprafete si calculati cat e valoarea aferenta acestora dar sub o ipoteza limitativa foarte clara ca cele doua suprafete trebuie declarate autoritatii locale si ca aveti in raportul de evaluare o estimare pe baza declaratiei contribuabilului. Daca aceasta se schimba, referitor la suprafete, atunci si valoarea calculata cu titlu de exemplu trebuie ajustata. Responsabilitatea evaluatorului este integrala in ce priveste valoarea impozabila totala in cele doua ipoteze R si N urmand ca valoarea impozabila aferenta doar partilor R si N si impozitul aferent sa fie calculate (asumate) de catre autoritatea locala.

  9. Laura

    Daca o cladire este inregistrata in contabilitate ca si cladire in curs de executie/investitii (din 2012), in februarie 2016 a fost incheiat procesul verbal de receptie finala a lucrarilor acestora, credeti ca pentru a evita creșterea cotei de impozitare ar fi necesara realizarea unui raport de evaluare?

    1. Adrian Vascu Post author

      Depinde cum judeca autoritatea locala. Cel mai bine sa ii consultati si sa vedeti daca va confirma ca data PIF este de la incheierea procesului verbal de receptie. In acest caz nu cred ca este nevoie de raport de evaluare.

  10. ghita

    data raportului de evaluare este 28.03.2017;evaluarea e la 31.12.2017,declaratia depusa la Primarie sub nr./03.04.2017.Care va fi cota ?Majorat!

    1. Adrian Vascu Post author

      Data evaluarii ar trebui sa fie 31.12.2016. Daca data raportului este pana in 31 martie 2017 acesta respecta cerintele standardelor de evaluare si a legislatiei si cota nu ar trebui majorata.

  11. Mihnea Georgescu

    Buna seara dl. Vascu. Sunt evaluator ANEVAR Mihnea Georgescu si vreau sa va prezint urmatoarea situatie. Un client persoana fizica care nu a facut raport de evaluare la termen pentru impozitare cladire nerezidentiala pana azi, solicita raport de evaluare pentru impozitare la cerere organului fiscal. I-am comunicat ca pentru anul in curs 2017 un eventual raport de evaluare oricum nu ar produce efecte si l-am sfatuit sa astepte pana in ianuarie 2018 sa intocmim atunci raport cu efect incepand cu anul fiscal 2018. Clientul solicita in mod expres raport de evaluare acum, chiar daca acest raport ar produce efecte incepand cu anul urmator 2018, intrucat i se solicita de la Directia de taxe locale. Data fiind situatia prezentata, este legal si corect sa intocmesc un astfel de raport cu data din prezent, care sa produca efecte incepand cu anul fiscal 2018? Va multumesc anticipat !

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna seara,
      Imi cer scuze pentru raspunsul intarziat si daca spusele mele nu mai sunt de actualitate.
      Referitor la speta dvs i-ati dat clientului sfatul potrivit. Din spusele altor „patiti” am inteles ca desi au depus raportul dupa data limita nu a fost luat in calcul nici in anul urmator. Prin urmare daca clientul insista, pentru ca insista autoritatile locale, eu as face un raport fara a-l inregistra in BIF si l-as reface (pentru ca nu poate fi mare lucru) la inceputul anului viitor pentru a putea fi util.

  12. rodica

    Data intocmirii rapoartelor de evaluare pt. stabilire valoare impozabila, ar trebui sa fie pana la 31 martie a fiecarui an, cu referinta la 31 decembrie an precedent.
    De ce se intocmesc rapoarte de evaluare si dupa aceasta data(aprilie, mai, iunie, etc…..), daca exista un termen limita de intocmire, si respectiv de depunere la autoritatile locale, acest termen fiind 31 martie a anului??
    Aceste rapoarte, intocmite dupa data de 31 martie, nu mai pot fi valorificate din punct de vedere fiscal, nici pentru anul in curs, si nici pt. anul urmator, nefiind intocmite conform reglementarilor de evaluare!!

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna seara,
      Ma intreb si eu adesea de ce se mai intocmesc rapoarte dupa termenul legal. Am aflat ca sunt unele autoritati locale, care asa au vrut ele! In mod, si legal si logic, un asemenea raport nu poate produce efecte pentru anul in curs. Solutia de compromis care ne este la indemana, pentru a ramane cu „onoarea nepatata” este in cazul in care s-a realizat un raport de evaluare dupa data limita (din motive obiective, daca or fi existand) sa se refaca raportul si la inceputul anului viitor.

  13. ZABAD GHAZI

    daca o societate comerciala detine spatii nerezidentiale evaluate la 31.12.2016 conform noului cod fiscal si mai cumpara acum in luna 11.2017 un spatiu comercial nou( construit in 2016) mai trebuie acest spatiu cumparat in 2017 evaluat fiscal? Sau cind trec trei ani de la data achizitiei trebuie reevaluat?
    daca o societate detine mai multe spatii si au data in anii diferiti de achizitii,se face evaluarea pentru fiecare spatiu cind expira cei trei ani de evaluare sau este obligatoriu sa se faca evaluarea la toate spatiile detinute de societata,CHIAR DACA UN SPATIU NOU a fost cumparat cu 2 luni inainte de teremenul de evaluare a spatiilor vechi?
    Adica daca am trei spatii care trebuie revaluate la data de 31.12.2017 si un spatiu nou construit in 2016 a fost cumparat in luna 11.2017,TREBUIE EVALUATE TOATE cele 4 spatii sau doar cei trei care aveaua termen de evaluare stabilit si celelalt nou se va face evaluare cind trec trei ani de la data achizitiei.
    Daca cumpar un spatiu comercial nou construit(2016) in luna decembrie 2017 si il inregistrezi la organele fiscale in luna ianuarie 2018(respectand cele 30 zile prevazute de lege) ESTE -gresit?mai trebuie revaluat,sau il vei evalua dupa trei ani de la data achizitiei? SAU trebuie inregistrat obligatoriu in decembrie 2017 pentru a l revalua cu alte spatii detinute de societate la data de 31.12.2016?
    Multumesc

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna ziua si La multi ani!
      Nu mai exista obligativitatea evaluarii in acelasi timp a tuturor cladirilor din patrimoniul unei firme. Este important sa fie reevaluata o data la trei ani pentru a nu creste cota de impozitare. De aceea ii veti solicita evaluatorului, prin Anexa 1 la Gev 500 sa evalueze doar acele cladiri pentru care considerati ca este necesara reevaluarea.

  14. costel

    Buna ziua
    Am infiintat un srl in data de 23 03 2017. In data de 13 03 am facut un contract de comodat prin care am oferit firmei o camera din apartamentul meu cu destinatia sediu si punct de lucru. Nu am facut un raport de evaluare pentru anul 2017. Voi plati impozit majorat ?

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna ziua,
      Daca sediul de firma este far activitate nu ar trebui sa platiti impozit majorat. Din cate stiu eu doar parti din apartamente nu au fost luate in calcul ptr utilizarea mixta avand in vedere ca doar o camera dintr-un apartament nu are cadastru distinct si nu poate fi evaluata distinct.

  15. Ciprian DINU

    Buna ziua ! Ce termen de valabilitate are un raport de evaluare pentru impozitare al unei clădiri utilizată de către o S.C. cu data raportului 20 febr. 2017 (până când este valabil). Proprietarul clădirii este persoană fizică.
    MULȚUMESC anticipat !!!

    1. Adrian Vascu Post author

      Buna seara,
      Nu exista un „termen de valabilitate”. Daca a fost inregistrat la Primarie in anul 2017, cota de impozitare ar trebui sa ramana nemajorata pentru 5 ani din acel moment fiind vorba despre un proprietar persoana fizica. Adica urmatorul raport in anul 2022.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *