Săptămana trecută s-a mai consemnat o demisie în arcul guvernamental. Secretarul de stat în Ministerul de Finanțe, Domnul Gabriel Biriș, si-a înaintat demisia după o bâlbâiala legată de o propunere de modificare a codului fiscal.
Bâlbâiala a fost legată, în primul rând, de comunicare. Aceasta a fost ineficienta de la un capăt până la celălalt. O dovadă reprezentând-o informațiile contradictorii pe acest subiect. Nu s-a înțeles cum a ajuns public acel document, nu s-a înțeles care a fost intenția de reglementare, nu s-a înțeles daca doamna ministru a cunoscut sau nu prevederile documentului etc. Poate a existat un complex de factori care au condus la această situație nefavorabilă. Cert este că modul de gestionare a momentului a fost deficitar. În acelasi timp, s-a vazut vulnerabilitatea tehnocrației în imediata vecinătate temporală a campaniei electorale. Reacțiile politice au fost virulente, fiecare dintre cele două blocuri stânga-dreapta încercând să fructifice momentul, fără a vedea dacă în respectiva propunere exista o gândire benefică pe termen lung pentru mediul economic din România. Am vazut, din nou, cum factorul politic gândește în cicluri electorale în care nu vor încăpea niciodată proiecte pe termen lung. Cu atât mai puțin orice fel de proiecte considerate sensibile, în proximitatea campaniei electorale. Din tot acest hățiș, ca dintr-o grămadă la rugby, a ieșit demisia lui Gabriel Biriș. Mă întreb și vă întreb. de ce era nevoie de o demisie în acest caz?
Eu cred că acum, înainte de campania electorală, coeziunea guvernanților ar trebui să fie cât mai ridicată pentru a evita măsurile populiste și, totodată, pentru a lua deciziile care trebuie luate, fără a avea în vedere rațiuni și calcule electorale.
În aceste condiții, orice retragere a unei verigi tehnice competente poate îngreuna sau chiar influența în mod dramatic atât evoluția, cât si apărarea de „șopârle” electorale împachetate în bune intenții pentru grupuri restrânse.
Modificarea de cod fiscal propusă este mai amplă si nu se referă doar la temele sensibile care au condus la demisia domnului Biris. Și celelalte prevederi au importanța lor dar, fiind de regulă mai tehnice, nu devin atât de ușor subiecte de impresionat marele public.
Astfel, daca nu există vigilență și competență la factorii tehnici și de decizie din Ministerul de Finanțe, există riscul să fie promovate diverse măsuri fără o fundamentare obiectivă. Am mai scris într-unul dintre articolele mele că, referitor la impozitele pe clădiri, au fost schimbate normele metodologice ale codului fiscal, în timpul jocului (luna martie 2016), la solicitarea MDRAP, prin eliminarea unei clauze funcționale care și-a arătat utilitatea, cu alte clauze care nu au fost funcționale.
Propunerea inițială se referea la obligația autoritatilor locale de a verifica faptul că valoarea impozabilă a fost înregistrată în baza de date gestionată de către organismul îndreptățit prin lege să gestioneze activitatea evaluatorilor autorizați. Aceasta prevedere, care începuse să funcționeze (și care a funcționat chiar și după modificarea normelor, pentru că evaluatorii au continuat să raporteze acolo) a fost înlocuită cu obligația de a se constitui o altă bază de date cu aceste informații, care să fie colectate de către Minister de la autoritățile locale. Haideți să verificăm în ce stadiu se află implementarea acestei prevederi. Și ce informații există, dacă există, în această bază de date. Și dacă prevederea este funcțională.
În acel moment de începuturi atât pentru doamna ministru, cât și pentru domnul secretar de stat, nu s-a reușit contracararea acelor influențe care au tras înapoi pașii înainte făcuți până atunci.
În prezent, propunerile de modificare pe care le-am văzut în proiectul aflat în discuție, sunt coerente și strict necesare. Ele au ținut seama de experiența anului 2016 și reprezintă o îmbunătățire certă pentru 2017. Părerea mea este că ele ar trebui realizate. Odată însă cu demisia dlui Biriș s-a afirmat că guvernul nu are în intenție să modifice codul fiscal. S-a transmis și posibilitatea ca nicio modificare să nu aibă loc, majoritatea fiind simple măsuri de simplificare, în beneficiul contribuabililor. Este încă un preț plătit de aceștia intereselor politice.
Eu cred că proiectul trebuie să continue, să fie transparent și să conțină doar prevederi de ordin tehnic. Nimic politic sau ce poate fi speculat politic. Pentru aceasta, cred că absența domnului Biriș va conta foarte mult. Acum, când era nevoie de coeziune și de fructificarea înțelegerii si experienței acumulate, ne aflăm cu un proiect în lucru, care va putea fi supus diferitelor propuneri nefundamentate sau intereselor electorale. Dacă acest lucru se va întâmpla, vom face, din nou, pași înapoi. De aceea cred că demisia de la Finanțe este greșită. Revin și completez întrebarea de mai sus. De ce era nevoie de o demisie în acest caz, și de ce a trebuit să fie demisia Domnului Biriș?