Veridice 233 – Intraprenoriat sau Antreprenoriat?

Astăzi discutăm despre succesul în afaceri, o formulă pe care nu o găsesc toţi, deşi mulți antreprenori au început ca specialiști în meseria lor, excelând în companiile în care au lucrat, fiind recunoscuți în domeniu pentru profesionalismul lor.

Nu întotdeauna specialiștii deveniți antreprenori sunt lideri buni, iar afacerea lor dispare tocmai pentru că îi lipseşte o coordonare critică.

Explicația este simplă: competențele antreprenoriatului sunt diferite de cele ale meseriei de origine. Poți fi un excelent director de vânzări, logistică sau marketing, însă, în calitate de antreprenor, ai nevoie de multe altele pentru a reuși. Rezumate înseamnă curaj sau asumarea riscului.

Un profesionist care deja a obținut meritocratic funcții de conducere, a reformat sisteme și proceduri, a dezvoltat portofoliul de produse și servicii, a deschis noi piețe de desfacere sau chiar a revoluționat modelul de afaceri este cu siguranță o resursă extraordinară pentru compania angajatoare.

Însă toate aceste calități sunt specifice intraprenoriatului – adică unui angajat căruia compania îi oferă drepturi și responsabilități extinse la pachet cu venituri și beneficii superioare grilei standard de recompensare a salariaților. Intraprenoriatul necesită viziune și creativitate, gândire critică și autonomie, disciplină în implementare, rezolvarea eficientă și rapidă de probleme, abilități de comunicare și coordonare, competivitate și anduranță la stres, dar implică un nivel mai redus de risc asumat.

Antreprenoriatul însă are nevoie de mai mult decât atât: riscuri mari luate în nume propriu fără garanții sau plase de siguranță, asigurarea capitalului și resurselor necesare investiției, construcția de la zero a unui concept și a unei audiențe, impunerea pe piață a unui nou brand și produs, atragerea, formarea și retenția resurselor umane, supervizarea întregului proces și tuturor departamentelor cu un fin echilibru între implicare și delegare.

Dar și momentul tranziției este foarte important, căci birocrația absurdă, legile contradictorii, nesiguranța zilei de mâine, lipsa timpului personal în primii ani de antreprenoriat sunt provocări costisitoare. Fiecare profesionist care face performanță într-o companie trebuie să analizeze cu atenție și onestitate care dintre cele două direcții i se potrivește și când.

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme ne întâlnim pe Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *