Evaluarea pentru impozitare a clădirilor 2019

„A mai trecut un an prin noi” vorba cantecului de la Compact si ne apropiem de perioada in care contribuabilii, autoritatile locale si evaluatorii autorizati se pregatesc pentru campania 2019!
S-a schimbat ceva? Ce este nou? Ce este vechi?
In linii mari, pana la data scrierii acestui articol, sfarsitul lunii octombrie 2018, nu par a se fi pus in practica modificari majore. In aceste conditii precizările din “ghidurile” pe care le-am publicat pe blog odată cu intrarea în vigoare a noului cod fiscal, ramân valabile si pentru anul 2019, cu completările de mai jos:
1. Desi au existat discutii privind modificarea codului fiscal pe parcursul anului 2018, nu s-au realizat pana acum, si daca se respecta tehnica legislativa, nu mai este timp suficient pentru vreo modificare pana la sfarsitul acestui an.
2. Perioada de realizare a rapoartelor de evaluare este 1 ianuarie – 31 martie 2019.
3. Persoanele juridice care și-au realizat ultima reevaluare având data evaluarii 31 decembrie 2015, pot sa evite creșterea cotei de impozitare la 5% prin realizarea evaluării pentru impozitare în primul trimestru al anului 2019.
4. Rapoartele de evaluare pentru impozitare se realizează numai de către evaluatori autorizați înregistrați in Tabloul Oficial (anevar.ro) care trebuie să utilizeze parafa valabilă 2019.
5. Evaluatorii autorizați au obligația să înregistreze rapoartele de evaluare în BIF.
6. Primariile nu au obligatia sa verifice existenta recipisei BIF in raportul de evaluare, dar acest lucru nu inseamna ca prezenta acesteia nu este obligatorie in conformitate cu standardele de evaluare in vigoare.
7. Rapoartele de evaluare pentru impozitare nu pot produce efecte pentru anul 2019 dacă au ca data a raportului o data calendaristica după 31 martie 2019. Iar daca nu pot fi utilizate, nu vad de ce un contribuabil ar solicita o evaluare dupa data de 31 martie 2019. Sa astepte pana la inceputul anului viitor.
8. Data evaluării este 31 decembrie 2018
9. Utilizarea mixta a ramas in continuare o „problema nerezolvata cu claritate”. Sper ca numarul acestor cazuri sa fie din ce in ce mai mic. Anexa 4 a GEV 500,  actualizată, prevede că în cazul clădirilor cu utilizare mixtă, se va evalua doar suprafața nerezidentială, numai în situația în care acesteia îi este alocat un număr cadastral distinct. În toate celelalte situații se va evalua întreaga suprafață a clădirii în ipoteza utilizării nerezidențiale.
10. Anexa 4 se află atât pe siteul anevar.ro în format pdf cât și în pagina personală a fiecărui evaluator autorizat în format Excel.
11. În cazul unui apartament declarat cu utilizare mixtă se va evalua întotdeauna întregul apartament în ipoteza utilizării nerezidențiale. Este eronat ca evaluatorii să prezinte în rapoartele de evaluare doar valoarea impozabilă a suprafeței nerezidențiale.
12. Cladirile apartinand persoanelor juridice care au fost evaluate dupa noile reguli incepand cu anul 2016 trebuie sa fie reevaluate din nou in 2019 pentru ca nivelul cotei de impozitare sa nu creasca la 5% (au trecut 3 ani de la ultima reevaluare). In aceste conditii, noile valori rezultate, vor fi comparate cu valorile de acum trei ani.
13. Le recomand evaluatorilor autorizați și contribuabililor care au realizat rapoarte de evaluare pentru impozitare, dupa data limita din 2018 (daca au mai existat asemenea situatii) să realizeze și să depună un nou raport de evaluare realizat în trimestrul I 2019.
14. Este foarte probabil ca din ce in ce mai multe autoritati locale sa realizeze verificarea rapoartelor de evaluare depuse de catre contribuabili. In primul rand aceasta verificare nu poate fi realizata de catre functionari ai primariilor ci, conform legii, trebuie realizata de catre evaluatori autorizati avand specializarea VE-EPI (Verificarea evaluarii – Evaluarea Proprietatilor Imobiliare)
15. Avand in vedere ca numai cine nu munceste nu greseste este recomandat ca rezultatele evaluarii sa fie verificate intern de catre evaluatori, cat mai minutios inainte de predarea rapoartelor de evaluare, avand in vedere ca orice neconformitati ulterioare pot crea neplaceri majore atat evaluatorului cat mai ales contribuabilului, care nu are nicio vina ca in raportul de evaluare au fost depistate neconformitati care au influentat rezultatul evaluarii, implicit impozitul. In opinia mea contribuabilii nu au nici calificarea necesara nici obligatia legala de a verifica si a-si asuma un raport de evaluare pe care l-au contractat unor terti autorizati in acest sens.
16. Sper ca „aberatiile dinspre autoritatile locale” despre care am scris sub aceasta rubrica vascu.ro sa nu se mai repete, si nici altele.
17. Persoanele fizice care au detinut cladiri nerezidentiale si care le-au reevaluat in anul 2016 nu trebuie sa realizeze niciun demers in anul 2019 avand in vedere ca in cazul acestor tipuri de contribuabili, cota de impozitare se majoreaza doar dupa trecerea a 5 ani de la ultima evaluare (si numai daca, aceasta nu este actualizata)
18. Se depune cate un raport de evaluare, incluzand una sau mai multe cladiri, pentru fiecare unitate administrativ teritoriala de care apartine/ apartin cladirea/ cladirile.
19. Pentru a veni in sprijinul autoritatilor locale si nu in ultimul rand al contribuabililor ar fi recomandat ca rapoartele de evaluare sa fie depusa pana la mijlocul lunii februarie 2019 pentru a evita aglomeratia de sfarsit de trimisteru si riscul ca acestea sa nu mai poata fi procesate in termen.
20. In cazul persoanelor juridice tipul valorii estimate este „valoarea impozabila” si aceasta nu se inregistreaza in situatiile financiare. Din acest motiv nu mai este justificata cerinta unor autoritati locale catre contribuabili de a le fi prezentata si balanta de verificare contabila.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *