În ediția precedentă am vorbit despre schimbările aduse impozitării clădirilor pentru persoanele fizice. Astăzi vorbim despre modificările care țintesc persoanele juridice, dar și câteva dintre scopurile acestei scimbări de greutate între bugetele locale și cele centrale.
Se elimină categoria clădirilor rezidențiale deținute de persoane juridice. Astfel toate clădirile aflate în patrimoniul unei firme sunt considerate nerezidențiale. Deci valoarea impozabilă se va stabili printr-un raport de evaluare, nu prin algoritmul prevăzut în Codul Fiscal. Iar cotele de impozitare vor fi cele aferente clădirilor nerezidențiale, adică mai mari decât cele din trecut.
Impozitarea clădirilor în 2026 (PJ)
1. Clădiri rezidențiale
- Categorie eliminate
- Se presupune că toate clădirile deținute de o PJ
contribuie la îndeplinirea obiectului de activitate
=> clădiri nerezidențiale - Valoare impozabilă = rapoarte de evaluare
(nu cf. algoritm art. 457 din CF) - Cota de impozitare = între 0,2% și 1,3%
Se elimină și cota de impozitare fixă de 0,4% pentru clădirile agricole, indiferent că sunt în proprietatea persoanelor fizice sau juridice. Dacă nu se mai face distincție între clădiri agricole și alte clădiri nerezidențiale, iar cotele de anul trecut nu pot fi micșorate, pentru clădirile agricole va urma o creștere a impozitelor de minim 2 ori.
Impozitarea clădirilor în 2026 (PJ)
2. Clădiri agricole
- Se elimină cota de impozitare fixă de 0,4% (PF/PJ)
- Se aplică tratamentul clădirilor nerezidențiale
- Valoarea impozabilă = rapoarte de evaluare
- Cota de impozitare = între 0,2% și 1,3%
UAT-urile vor selecta din interval
dar nu pot fi mai mici vs. 2025
=> creștere a impozitelor = de minim 2 ori
Se menține sistemul de stabilire a valorilor impozabile prin rapoarte de evaluare pentru clădirile nerezidențiale deținute de persoanele juridice. Cota de impozitare se selectează de către UAT-uri din intervalul prevăzut în Codul Fiscal, cu mențiunea că noua prevedere legislativă nu permite adoptarea unei cote mai reduse decât cea din anul trecut.
Impozitarea clădirilor în 2026 (PJ)
3. Clădiri nerezidențiale
- Se menține sistemul existent
- Valoarea impozabilă = rapoarte de evaluare
- Cota de impozitare = între 0,2% și 1,3%
UAT-urile vor selecta din interval
dar nu pot fi mai mici vs. cele din 2025
Cu cât ar putea crește impozitele? Pentru clădirile rezidențiale aparținând persoanelor juridice impozitul poate crește de cca 5 ori prin mutarea cotei de la 0,2% la 1%, spre exemplu. Pentru clădirile agricole, indiferent de proprietar, impozitul poate crește și de cca 2,5 ori. Va depinde cum se vor stabili cotele pentru 2026, mai ales în condițiile în care nu pot fi mai mici decât cele din anul precedent.
Impozitarea clădirilor în 2026 (PJ)
3. Exemple creșteri
- Clădiri rezidențiale = acum „nerezidențiale”
poate crește de cca. 5 ori
(0,2% în 2025 vs. 1% în 2026) - Clădiri agricole = acum „nerezidențiale”
poate crește de cca. 2,5 ori
Există mai multe scopuri declarate ale acestor creșteri – atât pentru persoanele fizice, cât și pentru cele juridice. (1) Păstrarea fondurilor PNRR, condiție pentru accesarea acestora încă de la debutul acestui program la finalul anului 2020. (2) Alimentarea bugetelor locale pentru a reduce dependența acestora de finanțarea centrală. Deci mai multe proiecte care vor avea o finanțare predictibilă, sustenabilă și independentă de relațiile politice de moment.
Impozitarea clădirilor în 2026 (PF+PJ)
Motivațiile creșterilor
- Condiție fonduri PNRR
(final 2020) - Reducerea dependenței de finanțarea centrală
(finanțare predictibilă, sustenabilă și independentă)
(3) Dar și motivarea autorităților locale pentru a verifica legalitatea construcțiilor, ajustarea valorilor înregistrate și aplicarea impozitelor și taxelor aferente realității din teren. (4) Disponibilitatea reorganizărilor și eficientizării administrației locale. (5) Responsabilizarea angajării de noi cheltuieli locale. (6) Nevoia stringentă de atragere, retenție și dezvoltare a companiilor locale. (7) Presiunea asupra UAT-urilor de a livra comunităților lor servicii publice calitative pe măsura creșterilor suportate de oameni și companii.
Impozitarea clădirilor în 2026 (PF+PJ)
Motivațiile creșterilor
- Intrarea în legalitate a construcțiilor
(valori înregistrate vs. realitatea din teren) - Disponibilitate reorganizări și eficientizări
(adiministrația locală) - Atragere, retenție, dezvoltare companii locale
- Livrarea dde servicii publice calitative
(așteptările plății unor sume majorate)
Se vor transforma aceste lucruri în realitate? Vom vedea o schimbare de atitudine față de contribuabili? Se vor reduce pe măsură alocărille de la bugetul de stat ajutând la reducerea deficitelor majore din prezent? Vom constata îmbunătățiri ale condițiilor asigurate de primării? Vom vedea o creștere a calității vieții în spațiile și prin serviciile publice? Vom vedea aceste sume colectate suplimentar fiind utilizate responsabil în beneficiul tuturor contribuabililor?
Impozitarea clădirilor în 2026 (PF+PJ)
Așteptările contribuabililor
- Schimbare atitudine
- Reducerea alocărilor de la bugetele centrale
(reducerea deficitului bugetar) - Îmbunătățirea condițiilor asigurate de primării
- Creșterea calității spațiilor + serviciilor publice
- Utilizarea responsabilă a sumelor majorate
Urmează să vedem în următoarea perioadă. Însă cu siguranță așteptările vor fi cel puțin la fel de mari ca și creșterile de taxe și impozite. Iar autoritățile au puțin timp pentru a-și reabilita credibilitatea și foarte puțină toleranță pentru lipsa rezultatelor palpabile.