În episoadele anterioare am discutat despre etapele și durata procesului de Fuziuni și Achiziții din perspectiva Vânzătorului. Astăzi vom discuta despre oportunitățile și provocările Cumpărătorului, ca investitor strategic.
Să începem cu motivațiile deciziei. De cele mai multe ori este vorba despre diversificarea serviciilor sau piețelor de desfacere, optimizarea financiară sau operațională a companiei, control asupra unor resurse esențiale ale acesteia, deservirea extinsă a unor clienți deja existenți, creșterea cotei de piață sau chiar un pas necesar dintr-o strategie mai complexă de a conduce compania într-o nouă direcție comercială.
Cumpărător | Fuziuni și Achiziții
Motivații:
- Diversificare servicii / piețe
- Optimizare financiară / operațională
- Control resurse (furnizori)
- Deservire extinsă clienți
- Creștere cotă de piață
- Nouă direcție comercială
Sursa: Veridio.ro
Indiferent de caz, motivația trebuie să fie clară pentru că, în funcție de obiectivele tranzacției, putem stabili criteriile selecției companiei potrivite. Sunt trei mari categorii de obiective: (1) cele financiare – în care se urmărește generarea de profit, (2) cele strategice – în care se urmărește generarea de valoare adăugată, sinergii care vizează reducerea costurilor sau creșterea cotei de piață și (3) obiectivele hibride – în care se urmărește creșterea profitabilității grupului sau portofoliului prin achiziții-cheie.
Cumpărător | Fuziuni și Achiziții
3 x Obiective:
- Financiare >> generare profit
- Strategice >> generare valoare (sinergii)
- Hibride >> creștere profitabilitate grup / portofoliu
Sursa: Veridio.ro
În momentul în care obiectivul este clar, trebuie să studiem contextul tranzacției: care sunt sursele de finanțare, care sunt potențialii rivali care ar putea depune oferte pentru aceeași companie, care este termenul maxim de finalizare a tranzacției pentru care încă are sens comercial achiziția, condițiile pieței și tendințele pentru următorii 5-10 ani, dar și implicațiile juridice pentru tranzacția dorită.
Cumpărător | Fuziuni și Achiziții
Contextul tranzacției:
- Sursele de finanțare
- Potențiali rivali
- Termen maxim finalizare
- Starea pieței
- Tendințe (5-10 ani)
- Implicații juridice
Sursa: Veridio.ro
Uneori se întâmplă ca oportunitățile să apară fără a exista un plan deja pus la punct. În aceste cazuri este important să nu acționăm fără o analiză obiectivă și detaliată a beneficiilor și riscurilor implicate. Iată câteva întrebări importante pentru început: achiziția va amplifica poziția competitivă a companiei în piață? Va crește bonitatea firmei în analiza băncilor și altor finanțatori sau investitori? Va adăuga valoare în relațiile de afaceri din rețeaua de clienți, furnizori și alți parteneri importanți? Vom putea extinde oferta prin volum, calitate sau tipologie a produselor sau serviciilor? Va contribui la o reputație mai bună sau o notorietate mai mare? Va crește capacitatea de producție și vânzare la costuri mai reduse?
Cumpărător | Fuziuni și Achiziții
Întrebări importante:
- Amplificare poziție competitivă
- Creștere bonitate finananțare
- Valoare adăugată în ecosistemul afacerii
- Extindere ofertă (volum, calitate, diversitate)
- Creștere reputație/notorietate
- Creștere producție/vânzări (costuri reduse)
Sursa: Veridio.ro
Dacă răspunsurile unei prime analize sunt pozitive, atunci trebuie să formăm o echipă destinată tranzacției compusă din roluri importante din companie și specialiști externi din domenii cheie pentru a ne asigura că din procesul de M&A va rezulta cea mai bună opțiune comercială pentru companie – fie că tranzacția se va finaliza sau că, dimpotrivă, se va renunța la tranzacție pentru că nu corespunde criteriilor și obiectivelor stabilite.
Cumpărător | Fuziuni și Achiziții
Echipa Tranzacției:
- Roluri importante din companie
- Specialiști externi din domenii cheie
Final deschis:
- Tranzacție finalizată cu succes
- Tranzacție nefinalizată (nu corespunde criteriilor + obiectivelor)
Sursa: Veridio.ro
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi informații importante despre Fuziuni și Achiziții.