Am discutat în episodul precedent despre cei peste 500.000 de tineri din România care nici nu muncesc, nici nu merg la școală și nici nu urmează cursuri de formare sau calificare. Mai exact – ce trebuie rezolvat în sistemul educațional pentru a remedia situația. Astăzi vorbim despre cum îi putem ajuta pe cei deja ieșiți din sistem.
Sunt multe colaborări și parteneriate între sectorul privat și sistemul educațional de stat care fac lucruri impresionante pentru copii și tineri. Însă avem nevoie de o generalizare a fenomenului pentru toate tipurile de învățământ, la toate nivelurile și în toată țara. Nu este o intervenție punctuală, ci o necesitate continuă de implicare pentru a ne da nouă, tuturor, șansa la un viitor în România.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
Implicarea sectorulu privat
- Multe colaborări și parteneriate
sector privat & sistem educațional - Nevoia generalizării fenomenului
- Implicare continuă pentru viitorul tuturor
Însă ce facem cu tinerii care deja au ieșit din sistemul educațional? Știm deja care sunt deficiențele, ne-am confruntat cu ele în piața reală. Putem irosi timp așteptând alții să le rezolve sau putem să ne implicăm fiecare cum ne pricepem și putem astăzi. Vă propun să alegem a doua variantă.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
Tinerii pierduți
- Deja ieșiți din sistem
- Multe deficiențe educaționale
- Nu mai contează în trecut CINE, CE, CUM
a creat problemele - Contează astăzi CINE, CE, CUM
creează soluțiile acum
În primul rând să devenim promotorii meseriilor noastre. Ce sunt, ce prespun, părțile bune și cele mai dificile. Să povestim cum am ajuns la ele, ce ne-a ajutat, ce ne-a încurcat. Să explicăm cum s-au schimbat, ce tehnologii sau bune practici au apărut în ultimii ani. Cum arată o zi de muncă, ce cunoștințe și abilități ne sunt necesare. Dar și care ar fi oportunitățile acum și pe viitor.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
1. Explicăm meseriile
- Ce sunt, ce presupun
părțile bune/dificile - Cum am ajuns la ele
ce ne-a ajutat/încurcat - Ce s-a schimbat recent
noi tehnologii/bune practici - Ce facem efectiv
cunoștințe, abilități, oportunități
În al doilea rând să creăm oportunități pentru intrarea tinerilor în spațiile profesionale. Bineînțeles, stagii de practică sau de pregătire, dar care să aibă într-adevăr un impact asupra lor. Dar putem organiza și cursuri de pregătire în vederea aplicării pentru o slujbă în domeniu. Putem organiza și vizite pentru câteva ore locul nostru de muncă. Putem merge în școli și facultăți din zona noastră pentru a le povesti despre meseria pe care o avem.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
2. Deschidem porțile meseriei
- Crearea de oportunități pentru tineri
– stagii de practică
– stagii de pregătire
– cursuri de pregătire pre-aplicare job
– vizitarea locului de muncă
– prezentarea meseriei în școli/facultăți
În al treilea rând putem crea o hartă de accesare a meseriilor din domeniul nostru. Altfel spus, dacă cineva dorește să facă ce facem noi – să le spunem ce au de făcut pentru a obține acea slujbă. Ce abilități, obiceiuri, ce studii, ce cursuri. De unde să înceapă? Poate există resurse online gratuite din care pot învăța. Poate există alte job-uri cu care pot începe și care le vor mări șansele de succes ]n viitor.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
3. Creăm hărțile meseriei
- Ce abilități, obiceiuri, principii
- Cunoștințe, cursuri, studii
- Resurse online/offline gratuite
- Alte slujbe care le măresc șansele de reușită
Și dacă suntem buni în meseria noastră, să contribuim la formarea și îndrumarea noilor generații. Poate organizăm câteva cursuri informale cu tinerii curioși să afle mai multe. Poate devenim mentorii câtorva care nu știu încotro s-o apuce. Poate susținem profesorii la reactualizarea materiei sau cu prezentări interesante tinerilor. Și poate chiar acolo unde noi înșine am studiat.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
4. Transmiterea meseriei
- Formarea/îndrumarea noilor generații
- Cursuri informale
- Mentorat
- Revizuire materie
- Susținere prezentări
(școli/facultăți)
Sunt atâtea lipsuri în educația tinerilor încât este ușor să ne consumăm toată energia cu cine ce a greșit. Însă nu rezolvăm problema. Avem astăzi peste 500.000 de tineri români care nu sunt integrați în economie și, deci, nici în societate. Noi, adulții, avem cunoștințele, abilitățile și experiența pentru ca ei să aibă un început de drum pe care, ideal, îl vor continua depășindu-ne.
Cum câștigăm +500.000 de tineri
Soluții vs. blam
- Blamul
= consumă energie, nu rezolvă nimic - Soluțiile
= consumă energie, dar rezolvă probleme
(!) Să fim parte din soluție.
Sigur, este nevoie să insistăm pentru ca instituțiile să reformeze sistemul educațional. Însă pentru cei deja ieșiți din sistem este nevoie să facem astăzi un efort suplimentar de integrare profesională.
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare vom reveni cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe paginile Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și din aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store.
Vă doresc multă sănătate!