Reabilitarea insolvenței

Astăzi vorbim despre procedura insolvenței care este pe lista reformelor Guvernului. Deși insolvența ar trebui să fie un spital de recuperare pentru firmele aflate în dificultate financiară, a devenit în același timp un final tragic al prea multor companii, dar uneori și o strategie de evitare sau amânare a plății datoriilor – fie către stat, fie către alți privați.

Ne găsim încă o dată în situația în care cei onești plătesc pentru păcatele celor de rea-credință. Mult prea adesea, firmele care intră în insolvență sunt tratate cu prezumția de vinovăție de către autorități și ca o sentință la faliment de către mediul de afaceri. Poate și de aceea procedură încă este neoptimizată pentru recuperarea din realitățile dure și sensibile ale incapacității de plată.

Reabilitarea Insolvenței
Probleme

  • Prezumția vinovăției – autorități
  • Prezumția falimentului – mediul de afaceri
  • Lipsa optimizării pentru succes – procedură

Salut intenția grupului de lucru de la Guvern care caută zilele acestea instrumente și strategii prin care să identifice mai repede eventuale momente de slăbiciune financiară și să constituie un adăpost juridic temporar în care firmele aflate în dificultate din motive legitime să poată fi tratate la timp și cu succes împotriva falimentului.

Reabilitarea Insolvenței
Detecție timpurie

  • Momente de slăbiciune financiară
  • Instrumente + strategii
  • Adăpost juridic temporar
  • Tratamente eficiente împotriva falimentului

Desigur, există și actori de rea-credință care folosesc insolvența pentru a nu plăti dări la stat sau sumele datorate creditorilor privați. Și aceasta este zona vizată de Guvern pentru reformă în sensul închiderii tuturor portițelor speculate pentru scopuri ilegitime – și față de stat, dar și față de partenerii comerciali. Este un demers foarte important și mult așteptat de mediul de afaceri onest din România.

Reabilitarea Insolvenței
Reaua-credință

  • Evitarea plății dărilor la stat
  • Evitarea plății datoriilor către creditori
    furnizori / finanțatori
  • Închiderea „portițelor” speculate

Dincolo de stoparea portițelor pentru evaziune, ar fi benefică întărirea poziției statului și în general a creditorilor. De asemenea, ar fi benefică orientarea procedurii insolvenței către debitorii care pot fi salvați. Mai exact, prevederea unor acțiuni rapide și profesioniste în momentele critice, mai ales la debutul procedurii. Acestea pot face diferența între recuperare și faliment.

Reabilitarea Insolvenței
Posibile soluții

  • Întărirea poziției creditorilor (stat/privați)
  • Focus pe reabilitarea debitorilor
  • Procedură clară, rapidă, eficientă
  • Atenție la gestionarea momentelor critice

În prezent statisticile ne arată că foarte puține reorganizări au fost reușite. Ar fi benefic să creăm un mecanism funcțional care să sprijine în prima fază debitorii de bună-credință. Adică cei ajunși în incapacitate de plată din cauza unor circumstanțe comerciale, nicidecum o premeditare. Dacă această etapă are succes, toate părțile au de câștigat – statul, creditorii, salariații, mediul de business local, acționarii.

Reabilitarea Insolvenței
Perspective

  • Puține reorganizări de succes
  • Revizuirea priorităților procedurii
  • Diferențiere pentru debitorii de bună-credință
  • Optimizarea pentru reabilitarea debitorilor
    > toate părțile au de câștigat
    >> stat, creditori privați, salariați, furnizori/clienți, acționari

De multe ori este mai ușor de reparat decât de a o lua de la capăt. Dincolo de bani și creanțe, vorbim despre oameni care și-au dedicat viața acelei afaceri. Mai ales atunci când vorbim despre companii care au prosperat ani de zile până la acel moment, plătind taxe și impozite semnificative, fiind un client important pentru mulți furnizori și un angajator serios pentru mulți oameni.

Reabilitarea Insolvenței
Premize

  • Conservarea afacerilor de succes
  • Susținerea antreprenorilor care au dovedit
    bună-credință ani de zile în trecut
    – prosperitate comercială
    – plătitori de taxe și impozite
    – client important pentru mulți furnizori
    – angajator serios pentru mulți oameni

Desigur, mare parte din reabilitarea procedurii de insolvență din România va ține de a discerne corect din primul moment între debitorii onești și cei care speculează legea pentru evaziune și neplată creanțelor datorate. Iar pentru cei onești – creată o procedură bazată pe bună credință, rapidă, eficientă și adaptată realităților prin care să maximizăm șansele de recuperare financiară.

Reabilitarea Insolvenței
Premize

  • Diferențiere debitori onești vs. speculatori
  • Focus pe debitorii de bună-credință
  • Adaptare procedură la realități
  • Optimizare pentru reabilitare financiară

Reputația procedurii insolvenței este esențială în atingerea scopului ei declarat. Din „condamnare” avem nevoie să devină o instituție credibilă cu o rată mare de recuperare comercială. Doar astfel companiile care au intrat în insolvență au o șansă corectă la „vindecare”. În caz contrar, va rămâne doar un pre-faliment din care fiecare parte scoate ce poate.

Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare vom reveni cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe paginile Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și din aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *