România își revine după primul tur al alegerilor, încercând să anticipeze ce urmează și ce strategii sunt necesare fiecăruia dintre noi. Astăzi vă propun o discuție fără emoții despre reforme. Căci, indiferent cine va fi noul președinte ales al României, știm deja de anul trecut componența Parlamentului și că ne așteaptă ani de reconstrucție administrativă, instituțională și economică.
Este evident că avem nevoie de reforme.Toți știm asta. Tot vorbim despre ele. Cu toate acestea, mai ales reformele instituționale și administrative, nu se produc. De ce? Pentru că cei numiți politic nu reușesc să convingă, prin competențe, atitudini și decizii, că și politicienii și funcționarii au un scop comun: acela să ne fie bine tuturor. Până la urmă, noi toți, indiferent unde și în ce rol lucrăm, suntem români și trăim aici, în România.
Responsabilitatea reformelor
Problema
- Lipsa reformelor necesare
instituții + administrație - Lipsa liderilor credibili
competențe, atitudini, decizii=> Lipsa evoluției/dezvoltării țării
Realitatea este diferită. Politicienii privesc interesul propriu și pe termen scurt. Căci și funcțiile lor sunt tot vremelnice și strâns legate de accesul la Putere. Funcționarii nu acceptă „tăieri în carne vie” pentru că nu este în beneficiul lor. Instituțiile nu se schimbă, totul rămâne cum era, doar mai puține posturi și mai prost plătite.
Responsabilitatea reformelor
Realitatea
- Politicienii
= interes propriu + termen scurt
(acces la funcții & putere) - Funcționarii
= idem
(nu au beneficii din „tăieri”, nu le susțin)
Numai că reformele nu sunt făcute de către cei care necesită reformare. Singurii care se schimbă în instituții sunt șefii numiți politic. Prin urmare, dacă ei ar fi numiți pe criterii meritocratice, atunci ar putea iniția reforme reale. Însă pentru a face schimbări majore, atât de necesare, avem nevoie de „voință politică”.
Responsabilitatea reformelor
Blocajul
- Reformele nu sunt făcute de cei de reformat
- Reformele ar putea fi făcute de șefi
- Șefii sunt numiți politic
- Dacă am avea criterii meritocratice
=> șefii ar putea face reforme
(competență + integritate) - Necesitatea „voinței politice”
Și dacă au putut prin voință politică să anuleze un tur de alegeri folosind instrumentele legale avute la dispoziție, atunci ar trebui să își poată mobiliza voința politică și pentru a guverna și administra o țară în mod responsabil. Nu oamenii și companiile sunt responsabile pentru lipsa reformelor, ci politicienii.
Responsabilitatea reformelor
„Voința politică”
- Apare în momente cheie
- Dispare în restul timpului (certuri/disensiuni)
- Necesară pentru a
guverna + administra o țară
în mod responsabil
Întotdeauna leadership-ul imprimă întregii organizații mentalitatea, comportamentele și deciziile după chipul și asemănarea conducătorilor. În cazul instituțiilor și administrațiilor centrale și locale leadership-ul este format din oameni politici. În spatele lor se află partidele politice cu propriile lor mize și priorități. Prin urmare, reformele se pot produce doar dacă partidele decid să acționeze realmente pentru dezvoltarea țării și binele oamenilor cooptând în sistem profesioniști competenți care știu ce și cum este nevoie a fi reformat și lăsându-i să reformeze. De aici expresia „prin voință politică”.
Responsabilitatea reformelor
„Voința politică”
- Leadership-ul dictează organizației
mentalitatea, comportamentele, deciziile - Leadership-ul instituțiilor + administrației
= oameni politici / numiți politic - În spatele lor = partidele politice => „voința politică”
- Reformele = posibile doar prin decizia partidelor
Reforma instituțională începe cu reforma partidelor. Dacă partidele nu înțeleg că au nevoie de oameni competenți și integri care să analizeze sistemele existente și să implementeze schimbări majore, reformele nu au cum să se producă. Fără specialiști autentici, nu doar că vor continua deciziile proaste, dar orice tentativă de schimbare va fi lipsită de credibilitate, contestată de toți și nesusținută de nimeni.
Responsabilitatea reformelor
Unde începem reforma
- Reforma instituțională
începe cu reforma partidelor - Necesitatea specialiștilor
în funcții decizionale
și cu libertate de acțiune - Alternativa (greșită):
șefi slabi, neștiutori
decizii greșite, consecințe grave
lipsă credibilitate
Funcționarii, chiar dacă inițial se vor împotrivi, conduși de lideri capabili și puși în fața unui plan corect de schimbare, se vor adapta. Vor vedea că reformele produc rezultate bune, vor căpăta încredere în liderii instituționali și se vor alătura efortului lor de a face viața oamenilor mai bună. În timp, vor rămâne cei muncitori și capabili să îndeplinească planul și vor pleca cei depășiți de situație sau nepotriviți în funcțiile ocupate.
Este timpul ca „voința politică” să se mobilizeze pentru binele țării. Greu va fi oricum, căci vremurile sunt tulburi. Singura diferență va fi dacă ne va fi greu pentru a ne fi mai bine sau pentru a ne fi și mai rău. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare vom reveni cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe paginile Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
—
Despre Educație:
- Educația viitorului
- Educația – marele egalizator de oportunități
- Planificarea inovației din viitor
- Învățăm să învățăm mereu
- Despre o altfel de educație
—
Provocările prezentului:
- Despre a fi autentic
- Antrenamentul perseverenței
- Pericolul recompenselor imediate
- Echilibrul meritocrației
- Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat
- Ecuația meritocrației
- Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul
- Mediu neprietenos antreprenorilor
—
Leadership:
- Omul – ființă socială
- Cea mai bună utilizare a oamenilor
- Majoritatea tăcută
- Împăratul este gol
- Salvarea este în unitate
- Unii și alții. În gardă sau în gard.
- Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit
- Gândirea tribală
- Puterea consensului
- Comparația. Invidie sau Inspirație
- Echilibrul si dezechilibrul
- Clepsidra vieților noastre