Veridice 703: Noul impozit pe case „scumpe”

Până la urmă a apărut și documentul oficial asumat de inițiatorii săi care conține modificările Codului Fiscal care se vor a combate evaziunea fiscală și a face o reformă administrativă. Din păcate, documentul nu rezolvă niciuna dintre cele două probleme.

Combaterea evaziunii fiscale presupune colectarea impozitelor și taxelor din zonele gri și reducerea cât mai aproape posibil de zero a economiei „la negru”, lucruri nerealizate de 30 de ani. Fie că nu s-a putut, fie că nu s-a vrut, a fost mai simplu să împovăreze aceiași contribuabili care plăteau decât să se scoată la suprafață sumele nefiscalizate. Știți cum se zice: dai cu biciul tot în calul care trage.
Scopurile modificărilor Codului Fiscal
Reformă administrativă
Combaterea evaziunii fiscale
– creșterea nivelului colectării taxelor & impozitelor
– reducerea economiei „la negru”
SAU
Astuparea „găurilor” bugetului de stat
– cu orice preț
– măcar pe hârtie
Împovărarea contribuabililor buni platnici
 
Există totuși o mențiune în acest document care dă o șansă reală reducerii evaziunii fiscale. Din păcate este probabil cea mai puțin dezbătută dintre toate. Mă refer la măsura din noua lege asumată de Guvern care vizează sistemul centralizat de facturare care în mod normal ar trebui să taie multe dintre căile de evaziune în zona colectării TVA.
Singura măsură relevantă
Sistemul centralizat de facturare
=> reduce căile de evaziune
(colectarea TVA)
 
Însă, pentru a obține rezultate pozitive, este necesară o condiție esențială. Digitalizarea instituțiilor statului și în primul rând digitalizarea ANAF. Este prioritatea zero. Nu vorbim despre a înlocui oameni cu inteligența artificială. Ci despre a deține suportul informatic care să colecteze și să gestioneze date și informații centralizate la nivel național.
Sistemul centralizat de facturare
Condiție: digitalizarea ANAF
– suport informatic
colectare + gestionare date
informații centralizate la nivel național
 
Un nou impozit introdus în Codul Fiscal se bazează tocmai pe existența acestor baze de date digitalizate. Mă refer la impozitul pe casele de valoare mare. Conform legiuitorului, valoarea mare a casei este cea care depășește 2,5 milioane lei, echivalentul a 500.000 euro. Așadar, ce ar trebui să facă toate părțile implicate în acest nou impozit, respectiv ANAF, contribuabili și autorități locale.
Impozitul pe case de valoare mare
Necesită baze de date digitalizate
la nivelul primăriilor
Comunicarea lor către ANAF
Case cu valoare impozabilă
mai mare de 2.500.000 RON / 500.000 EUR
 
Autoritățile locale trebuie să se asigure că toți contribuabilii își cunosc valoarea impozibilă a fiecărei clădiri pe care o dețin. Nu valoarea de piață, ci acea valoare luată în calcul de primării în stabilirea impozitelor datorate pe clădiri. Aceste valori impozabile se găsesc în arhivele primăriilor sub diferite forme. Dumneavoastră o cunoașteți pe cea a casei pe care o aveți? Cel mai probabil nu, pentru că, până acum, nu a fost o informație de interes.
Impozitul pe case de valoare mare
Autoritățile locale
Comunicarea valorilor impozabile
contribuabililor
Baze de date digitalizate
valoarea impozabilă a proprietăților
* Valoarea impozabilă ≠ valoarea de piață
 
În deciziile de impunere primite de la autoritățile locale pentru clădirile rezidențiale deținute, unele primării au consemnat valorile impozabile iar altele nu. Prin urmare, primul pas este ca această informație să ajungă la fiecare proprietar pentru fiecare clădire deținută. Aceleași informații ar trebui să ajungă și la ANAF – care este beneficiarul acestui nou impozit.
Impozitul pe case de valoare mare
Autoritățile locale
Comunicarea valorilor impozabile
contribuabililor
Comunicarea valorilor impozabile
către ANAF
 
Contribuabilii trebuie să verifice dacă valoarea comunicată de primărie pentru fiecare dintre clădirile rezidențiale deținute este mai mare de 2,5 milioane lei. Nu valoarea cumulată a clădirilor, ci valoarea individuală a fiecărei clădiri. Și nu valoarea de piață, ci valoarea impozabilă stabilită de primării.
Impozitul pe case de valoare mare
Contribuabilii
Verificarea valorilor impozabile
comunicate de primărie
pentru fiecare clădire rezidențiale
(depășirea pragului de 2.500.000 RON)
* Valoarea impozabilă ≠ valoarea de piață
 
În această situație, contribuabilul trebuie să declare la ANAF aceste clădiri și să plătească un impozit de 0,3% pe diferența dintre cât e valoarea impozabilă a respectivei clădiri și pragul 2,5 milioane lei. De exemplu, la o valoare comunicată de primărie de 3 milioane lei, impozitul de plătit până la 30 aprilie a anului în curs ar fi de 1500 lei.
Impozitul pe case de valoare mare
Contribuabilii
Dacă o clădire depășește pragul
declară la ANAF clădirea respectivă
plătește impozit 0,3% pe diferență
Valoare impozabilă = 3.000.000 RON
Prag = 2.500.000 RON
Diferența = 500.000 RON
Impozit = 0,3%
Impozit = 1500 RON
= 500.000 * 0,3/100
 
Va fi interesant să urmărim câți bani se vor colecta anul viitor la Bugetul de Stat pe baza acestui impozit. La o primă vedere este o formă fără fond. Sau o cochilie fără melc. Din afară poți crede că melcul „e acasă”, în realitate… a fugit demult. Vom urmări oricum care vor fi rezultatele reale din practică.
 
La sfârșitul zilei deficitul bugetar este o problem reală care trebuie rezolvată cât mai curând pentru sănătatea economiei noastre. Însă putem formula soluții reale doar dacă ne concentrăm pe cauze, și nu pe false tratamente care încearcă să dea bine pe o hârtie. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!
 

Despre Educație:
Educația viitorului
Educația – marele egalizator de oportunități
Planificarea inovației din viitor
Învățăm să învățăm mereu
Despre o altfel de educație
 
Provocările prezentului:
Despre a fi autentic
Antrenamentul perseverenței
Pericolul recompenselor imediate 
Echilibrul meritocrației
Puțin bine nu e bun. Meritocrația la Stat
Ecuația meritocrației
Cum ne pierdem sau câștigăm viitorul
Mediu neprietenos antreprenorilor

Leadership:
Omul – ființă socială
Cea mai bună utilizare a oamenilor
Majoritatea tăcută
Împăratul este gol
Salvarea este în unitate
Unii și alții. În gardă sau în gard. 
Omul (ne)potrivit la locul (ne)potrivit
Gândirea tribală
Puterea consensului
Comparația. Invidie sau Inspirație
Echilibrul si dezechilibrul
Clepsidra vieților noastre

Noul An:
250 x pastile de adevăr economic
Cu ce intenții începem 2023?
Cum închidem balanța în 2022

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *