Veridice 505 – Provocarea liderilor – concentrarea pe oameni

În emisiunea anterioară am vorbit despre ce înseamnă să fii un lider autentic. Una dintre principalele sale provocări este concentrarea pe oameni. Pare de la sine înțeles: un conducător conduce oamenii. Însă realitatea este că mulți lideri conduc doar companii.

Percepția multora este că profitul este responsabilitatea principală a liderului companiei. Prin urmare acesta se concentrează pe productivitate, marje de profit, cote de piață și alte metrici similare. Acesta își conduce oamenii pe baza contribuției la țintele numerice pe care dorește să le atingă. Efectul este că toți angajații își bazează deciziile pe ceea ce îi pune într-o poziție favorabilă în relație cu cifrele companiei.

#Provocările Liderilor | Priorități – Modelul Vechi:

  • Rezultatele financiare
    > productivitate
    > marje de profit
    > cote de piață
  • Contribuția la rezultate țintă
    >> toate comportamentele sunt aliniate
    la cifrele-țintă ale companiei

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

O astfel de abordare pune de multe ori oamenii în conflict, refractari colaborării cu colegii sau instruirii noilor generații, dar și predispuși la decizii riscante sau chiar toxice companiei. Și totul pentru a-și atinge cifrele. Angajații care își petrec zilele urmărind doar rezultate numerice, dezvoltă un raport similar și cu compania. Prin urmare, la prima ofertă materială mai atractivă, vor pleca, lăsând în urmă doar cifrele care i-au ajutat să câștige mai multe cifre.

#Provocările Liderilor | Efecte – Modelul Vechi:

  • Predispuși la conflicte
  • Refractari la colaborare
  • Neinteresați de instruirea noilor generații
  • Predispuși deciziilor riscante/ toxice companiei
  • Retenție scăzută

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Însă de ce lucrează oamenii unde lucrează? Ce îi face să dea totul sau minimul necesar? Ce îi motivează să colaboreze sau doar să-și urmească propriul scop fără scrupule? Lucrează pentru bani sau se dedică din convingere? Pleacă la prima ofertă ceva mai bună sau rămân ani de zile implicați în proiecte de care chiar le pasă?

#Provocările Liderilor | Motivații & Comportamente:

  • De ce lucrează aici?
  • Dă totul / minimul necersar?
  • Colaborează / trage pentru sine?
  • Doar pentru bani / din convingere?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Am constatat că și în România ne apropiem din ce în ce mai mult de momentul în care cea mai mare provocare a companiilor sunt angajații, nu clienții. Iar cheia succesului în această nouă etapă a economiei este înțelegerea motivației oamenilor. Devine evident că tacticile deja clasice ale Departamentelor de Resurse Umane nu obțin rezultatele scontate. Însă care este alternativa?

 

Mai întâi să definim contextul pieței prin cele două extreme care se conturează la orizont. Prima este digitalizarea și automatizarea. Altfel spus, înlocuirea, acolo unde este posibil, a forței de muncă umană prin tehnologie. A doua este valorizarea angajaților ca ființe cu nevoi și aspirații individuale, motivați de misiuni și valori care merită investiția abilităților și energiei lor în organizațiile care le susțin.

#Provocările Liderilor | Context – Două extreme:

  1. Digitalizare & Automatizare
    > forță de muncă tehnologică
  2. Valorizarea Oamenilor
    > nevoi și aspirații individuale
    > motivați de misiuni și valori
    > interesați de organizații în care cred
    (merită efotul & dedicația lor)

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Dar care mai este rolul conducătorului? Un lider susține o misiune în care oamenii cred și în care vor să se implice, având încrederea că liderul are cele mai bune soluții pentru a o duce la îndeplinire. Oamenii nu vor doar bani. Și oamenii nu vor să slujească alți oameni.

#Provocările Liderilor | Rolul Liderilor:

  • Identifică misiunea
  • Transmite viziunea
  • Găsește soluțiile îndeplinirii misiunii

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Oamenii vor să facă o diferență majoră, având un trai decent, mergând alături de alți oameni care le împărtășesc viziunea pe drumul către un obiectiv mai mare decât ei înșiși. Liderul este cel care dovedește celorlalți că știe cum să-i îndrume pe parcursul călătoriei.

#Provocările Liderilor | Nevoile angajaților:

  • Să facă o diferență
  • Să aibă un trai decent
  • Alături de oameni care au aceeași misiune
  • Pentru un obiectiv valoros

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Pare o lovitură grea orgoliului. Cum adică, șeful nu mai e șef? Ba da. Dimpotrivă, rolul său este mult mai profund. De exemplu, într-o cursă, participanții nu aleargă să prindă liderul, ci să treacă primii linia de sosire ca învingători. Altfel spus, misiunea este cea care îi motivează pe oameni. Liderul este doar cel care trece primul prin fiecare curbă, cel care înțelege cel mai repede semnele traseului și este cel mai aproape de îndeplinirea misiunii.

 

Dar ce părere am avea despre un sportiv care termină primul cursa prin șireticluri și intimidare – folosind scurtături, dând coate, punând piedici și țipând la ceilalți participanți? Exact, nimeni nu-l va considera liderul cursei. Prin urmare, nu doar rezultatele contează, ci și cum am ajuns la ele.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare vom continua discuția despre cum arată în practică concentrarea pe oameni. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook, pe canalul deYoutube și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Lider Autentic :

Noul Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *