În episodul anterior am discutat despre motivațiile, obiectivele și criteriile deciziei de a cumpăra o companie. Astăzi vom discuta despre etapele procesului de cumpărare.
Ca și în cazul vânzătorului, denumirea etapelor este aceeași ca și pentru cumpărător, respectiv: pregătire, implementare, negociere și finalizare. Însă conținutul acestora este puțin diferit.
În etapa de pregătire trebuie să creăm strategia tranzacției – motivele care justifică demersul, nevoile care trebuie satisfăcute prin această decizie, obiectivele de atins prin această achiziție, criteriile cheie de urmărit în analiza companiilor de interes, punctele eliminatorii de avut în vedere în selecția țintelor de achiziție relevante și limitele de resurse și de buget disponibile.
Cumpărător | Pregătire – Etapa #1
Strategia:
- Motivele
- Nevoile
- Obiectivele
- Criteriile
- Punctele eliminatorii
- Limitele (resurse + buget)
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
De asemenea, trebuie să formăm echipa dedicată proiectului – oameni din interior și specialiști externi. Membrii trebuie să poată gestiona toate aspectele tranzacției, să aibă competență și experiență solide în domeniile aferente, să aibă suficiente resurse alocate pentru întreg procesul și să comunice foarte bine, pe baza unui calendar și a unui plan de acțiune clar definite și agreate de toate părțile implicate.
Cumpărător | Pregătire – Etapa #1
Echipa:
- Poziții din companie
- Specialiști externi
—-
- Competență
- Experiență
- Resurse suficiente
- Bună comunicare
- Calendar + plan de acțiune
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
Apoi se trece la găsirea companiilor identificate ca potențiale ținte ale achiziției, analiza fiecăreia dintre ele pe baza informațiilor disponibile public sau informal și construirea unei liste scurte de candidați pentru inițierea primelor contacte.
Cumpărător | Pregătire – Etapa #1
Primii pași:
- Listă potențiale ținte de achiziție
- Analiza datelor (publice/informale)
- Listă scurtă candidați
- Inițierea primelor contacte
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
În etapa de implementare se începe un dialog mai consistent prin semnarea angajamentului de confidențialitate, se colectează informații private de mare importanță și se crează planul detaliat pentru verificările de siguranță specifice – numite buyer’s due diligence.
Cumpărător | Implementare – Etapa #2
Primii pași:
- Dialog consistent (+confidențialitate)
- Colectare informații importante private
- Crearea planului de buyer’s due diligence
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
În funcție de rezultate analizelor preliminarii, trebuie luată decizia de a merge mai departe sau de oprire a demersului. În primul caz, trebuie organizată echipa care va gestiona activitățile de due dilligence detaliat. În al doilea, trebuie informat partenerul de dialog cu privire la decizia luată în cei mai politicoși termeni cu putință.
Cumpărător | Implementare – Etapa #2
Primii pași:
- Rezultate analize preliminare
- Decizie:
Da >> echipă due diligence
Nu >> informare partener
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
În cazul în care decidem să continuăm, următorul pas este verificarea datelor sensibile ale companiei vizate având acces la toate documentele acesteia, solicitarea de acte suplimentare și clarificări până la edificarea tuturor aspectelor. De asemenea, probabil că vor fi necesare evaluări și diferite alte expertize specifice domeniului de activitate pentru a identifica realist valoarea firmei.
Capacitatea echipei dedicate acțiunilor specifice de due dilligence este fundamentală pentru succesul tranzacției sau chiar oprirea acesteia la timp – după caz. Ei trebuie să înțeleagă în detaliu și pe deplin aceste date, să identifice realist beneficiile și riscurile, șansele de profit sau pierdere, dar și valoarea pe care o poate genera achiziția, clarificând și prețul oportun situației respective.
Cumpărător | Implementare – Etapa #2
Analiză:
- Verificare informații sensibile
(acces la data room – fizic/digital) - Solicitare acte suplimentare
- Clarificări date / documente
- Evaluări și alte expertize
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
Trecem în a treia etapă – negocierea. Este foarte important să înțelegem că prețul este doar unul dintre capitolele care trebuie agreate. Mai întâi de toate, trebuie clarificat conținutul tranzacției, termenii acesteia la momentul semnării și implicațiile ulterioare, securizarea continuității personalului cheie, dar și instrumentele de protecție pentru aflarea unor date esențiale după preluarea firmei.
Cumpărător | Negociere – Etapa #3
Capitole:
- Conținutul tranzacției
- Termenii acesteia (la semnare + ulterior)
- Securizare personal cheie
- Instrumente protecție
- Aspecte financiare
- Redactare contract (vânzare-cumpărare)
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
Abia după ce aceste detalii sunt definite și agreate cele două părți pot trece la negocierea financiară și redactarea finală a contractului de vânzare-cumpărare. Ultima etapă este cea a punerii în aplicare a termenilor din contract, însă munca abia acum începe pentru cumpărător – căci achiziția trebuie integrată în propria companie pentru îndeplinirea potențialului teoretic în realitate de piață.
Cumpărător | Finalizare – Etapa #4
Punerea în aplicare a termenilor contractului
- Juridic
- Financiar
- Operațional
—- - Începerea integrării și valorificării achiziției
Sursa: Fuziuni și Achiziții, Veridio.ro
Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi informații importante despre Fuziuni și Achiziții.