Veridice 306 – Acte necesare pentru a cumpăra o casă

Achizițiile imobiliare sunt complicate și trebuie să acceptăm că avem nevoie de ajutor specializat pentru a evita regrete ulterioare. Astăzi discutăm despre actele necesare pentru a cumpăra o casă.

Indiferent că vorbim despre construcții vechi sau noi, apartamente sau case, sunt destul de multe detalii legale care ne pot scăpa. Peste tot în lume consultanța unui avocat specializat în tranzacții imobiliare este o necesitate. Acesta ne va ajuta să evităm capcane care ne-ar costa zeci sau chiar sute de mii de euro.

În tranzacțiile imobiliare există 4 tipuri de documente: cele care atestă calitatea de proprietar și dreptul de a vinde, cele care atestă statusul legal al proprietății, cele care dovedesc calitatea tehnică a construcției și cele care asigură transferul proprietății.

Achiziții imobiliare – Tipuri documente:

cine este proprietarul
care este proprietatea
starea și valoarea proprietății
transferul proprietății

Prima categorie de documente se referă la demonstrarea modului în care vânzătorul a dobândit casa și dreptul de a o vinde – de obicei contract de vânzare-cumpărare sau certificat de moștenire și carte de identitate vânzător.

Achiziții imobiliare – Despre proprietar:

contract vânzare-cumpărare
certificat moștenire (unic / multiplu)
carte identitate
în funcție de situație, alte documente: contract de întreținere, partaj, titlu de proprietate, extrase de carte funciară mai vechi, etc.

A doua categorie de documente se referă la extrasul de carte funciară, releveu, cadastru și certificat fiscal. Acestea ar trebui să menționeze documentele din prima categorie, istoricul proprietarilor și proprietății, dar și suprafața și împărțirea acesteia.

Dacă în aceste documente găsim și altele la care se face referire – le vom cere spre consultare vânzătorului, fără excepție.

Achiziții imobiliare – Despre proprietate:

extras carte funciară
releveu
cadastru
certificat fiscal
în funcție de situație, extrase de carte funciară mai vechi care confirmă sau explică anumite detalii ale proprietății

A treia categorie se referă la starea construcției, precum certificatul energetic și o expertiză tehnică dacă este nevoie de lămuriri tehnice detaliate. În cazul caselor, vom avea nevoie și de autorizații de construcție și procese verbale de recepție la finalizare.

Este nevoie și de un raport de evaluare autorizat? Dacă finanțarea este prin credit, cu siguranță. Altfel, opinia unui evaluator nu e obligatorie, dar este binevenită.

Achiziții imobiliare – Valoarea proprietății:

certificat energetic
raport evaluare (evaluator ANEVAR)
contracte utilități + ultima factură emisă
autorizație construcție
proces verbal recepție finalizare

A patra categorie se referă la toate acțiunile și documentele care intervin între vânzător și cumpărător înainte și după semnarea contractului de vânzare-cumpărare. Întotdeauna precizăm în acte toate condițiile și termenele de plată și predare a proprietății și conținutului ei. În ziua în care primim cheile semnăm procesul verbal de predare-primire.

Achiziții imobiliare – Acte vânzare-cumpărare:

precontract
contract
proces verbal predare-primire
declarație notarială încheiere tranzacție

Foarte important este să nu ne grăbim, să nu ne lăsăm presați de vânzător pentru a nu cere și verifica toate documentele sau să nu facem toate mențiunile necesare în actele legate de vânzare-cumpărare. Până la urmă, dacă buna credință ar fi suficientă, atunci nu am avea nevoie de contracte. Însă realitatea este că toate aceste proceduri și documente sunt create pentru a evita acea situație rară în care cineva dorește să ne ascundă detalii care ne-ar schimba decizia de achiziție sau prețul pe care sunt dispuși să îl plătim.

Pentru întrebări, dezbateri și propuneri de teme – ne întâlnim pe Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *