Veridice 812 – Cinci cauze ale tuturor conflictelor

Am vorbit în ultimele episoade despre modul în care colaborează în prezent patru generații diferite în câmpul muncii. Provocările nu sunt mici și nici de ignorat. Tocmai e aceea astăzi vorbim despre cinci surse ale celor mai multe conflicte.

Majoritatea conflictelor de la muncă cad sub una dintre următoarele: nedreptate, incompetență, comunicare deficitară, atitudine problematică sau sisteme nefuncționale.

5 Cauze ale conflictului

  1. Nedreptatea
  2. Incompetența
  3. Comunicarea deficitară
  4. Atitudinea problematică
  5. Sistemele nefuncționale

Sentimentul de a fi fost nedreptățit este cea mai frecventă sursă de conflict. Mai exact o distribuție inechitabilă a responsabilităților, recompenselor și penalizărilor. Cei buni nu primesc recunoaștere, iar cei slabi nu suportă consecințe. Cei buni fac și treaba celor slabi. Eventual cei slabi mai sunt și promovați pentru că știu cum să măgulească șefii. Rezultatul? Cei buni pleacă, cei slabi ajungi principalii factori decizionali ai organizației.

Cinci cauze ale conflictului
1. Nedreptatea

  • Distribuția inechitabilă a
    responsabilităților, recompenselor
    sau penalizărilor
  • Cei buni nu primesc recunoaștere
  • Cei răi nu suferă consecințele

Fie că vorbim despre abilități de specialitate, comunicare sau colaborare, incompetența costă enorm în performanță, consum de resurse și retenție a profesioniștilor. Poate este nevoie de mai multă formare profesională, de mutarea pe un alt rol sau chiar concediere. Indiferent de situație, asigurarea competeneței nu suportă amânare.

Cinci cauze ale conflictului
2. Incompetența

  • Abilități de specialitate,
    comunicare sau colaborare
  • Costuri imense în performanță,
    resurse și retenția profesioniștilor
  • Se cere remediere imediată
    formare, mutare, concediere

Comunicarea deficitară poate încurca și cei mai bine pregătiți oameni. Iar numărul sau durata ședințelor nu garantează rezultatul, dimpotrivă. La fel și birocrații complicate care se plimbă prin email-urile tuturor ca fiecare să se simtă „acoperit”. Dacă nu sunt create mecanisme prin care informația curge repede, clar și concis între vasele comunicante ale unui proiect, cel mai probabil vor apărea conflicte. Iar dacă viziunea comună nu se bazează pe colaborare și parteneriat în finalizarea cu succes a proiectelor, blocajele vor reveni la fiecare pas.

Cinci cauze ale conflictului
3. Comunicare deficitară

  • Nu este despre cantitatea ședințelor
  • Nu este despre birocratizarea activității
  • Mecanisme facile prin care informația
    curge repede, clar și concis
    între vasele comunicante ale unui proiect

Atitudinea problematică este și ea printre fruntașii conflictelor la locul de muncă. Fie că este impolitețe, aroganță, impulsivitate, agresivitate sau bârfa de toate zilele – oricare dintre acestea, indiferent de nivelul de competență sau poziția ocupată, nu sunt tolerabile. Este la fel de iritant un junior care nu știe mai nimic dar are toate pretențiile ca și un senior care le știe pe toate și toți ceilalți sunt proști.

Cinci cauze ale conflictului
4. Atitudinea problematică

  • Impolitețe, aroganță, impulsivitate,
    agresivitate sau bârfa
  • Intolerabile indiferent de
    nivelul de competență / poziția ocupată

Sistemele nefuncționale sunt mecanisme care generează în mod constant frustrări și urgențe care reorganizează tuturor și constant lista de priorități. Excepțiile nu se întâmplă săptămânal. Ceva în procesele și procedurile organizației a fost configurat greșit. Disfuncțiile sistemice pun sub stres inutil întreaga organizație și este important să fie remediate cât mai repede.

Cinci cauze ale conflictului
5. Sisteme funcționale

  • Generează frustrări și urgențe
  • Schimbă constant lista priorităților
  • Excepțiile sunt la ordinea zilei=> procesele/procedurile sunt greșit configurate

Toate aceste cinci surse de conflicte sunt complicate de natura umană și conflictul dintre generații. Dictoane precum „așa am făcut lucrurile dintotdeauna”, „dacă mie mi-a fost greu, și ție trebuie să-ți fie” sau „dacă eu am reușit așa, nici tu nu ai nicio scuză”. Dar și „nu mă interesează ce are nevoie echipa, mie nu-mi place să fac asta”, „nu, nu am căutat cum se face, vreau să-mi arate cineva pe înțelesul meu” sau „eu n-am răbdare să citesc documentele astea, vreau cineva să-mi dea concluzia”.

Indiferent de motiv, conflictele macină energia și anduranța companiilor. Tocmai de aceea, mai mult ca niciodată, avem nevoie de lideri puternici care sunt capabili să conducă vaporul în siguranță la destinație. Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicațiile mobile din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Recente:

Despre Educație:

Provocările prezentului:

Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *