Veridice 524 – În linie sau în același loc

În episodul precedent am vorbit despre munca de acasă și provocările acesteia, mai ales pentru cei cărora nu li se potrivește. Astăzi vom detalia câteva dintre cele mai frecvente efecte.

Bineînțeles, nu mă refer la oamenii cărora munca de acasă li se potrivește și au responsabilități care pot fi îndeplinite individual și autonom. Ci mă refer la cei care întâmpină dificultăți în a-și gestiona munca de acasă. Și la cei care au sarcini colaborative, poate chiar creative, care presupun schimb de idei, consens, decizii externe sau aprobări etapizate.

Munca de acasă vs. la birou

Roluri diferite, nevoi diferite:

  • Roluri autonome
  • Roluri colaborative
    schimb de idei, consens,
    decizii externe, aprobări etapizate

Unul dintre efectele muncii la distanță este creștrea excesivă a timpului de finalizare. Odată ce comunicarea s-a mutat în scris, fiecare își face treaba scriind ce opinii, păreri și nevoi are. Apoi așteaptă răspuns. Când oamenii lucrează în același spațiu, astfel de chestiuni se clarifică pe loc prin dialog direct. În câteva minute se lămurește și tema inițială și eventualele întrebări suplimentare. Când oamenii lucrează de acasă, așteaptă răspunsuri scrise. Apoi urmează noi întrebări scrise care așteaptă noi răspunsuri tot scrise care depind și ele de ceva informații scrise.

Munca de acasă vs. la birou

Creșterea timpului de finalizare:

  • Comunicare în scris
    => timpi morți de așteptare
  • Comunicare directă
    => clarificări imediate

De cealaltă parte, la factorii decizionali, se adună email-uri și întrebări din toate direcțiile. Răspunsurile se întorc cu întârziere. Fie din cauza altor priorități mai urgente, așteptării unor detalii suplimentare sau timpului necesar pentru luarea deciziei și redactarea comunicării scrise. Și în acest caz, ceea ce s-ar fi rezolvat instant printr-un schimb de cuvinte, acum s-a transformat într-o așteptare cu termen necunoscut și cu întrebarea frecventă: De ce îi ia atât de mult șefului să îmi răspundă? I-am adresat o simplă întrebare! Pe scurt, totul ia mult mai mult timp iar uneori costurile întârzierii sunt usturătoare.

Munca de acasă vs. la birou

Management de la distanță:

  • Multe email-uri pentru puține task-uri
  • Blocarea activității în corespondeță
  • Birocratizarea comunicării obișnuite

Un alt efect al muncii la distanță este faptul că se muncește pe bucăți și finalizarea unei misiuni trece prin mai multe refaceri, căci fiecare a înțeles sarcina diferit. Pe fondul timpului care trece între schimbul de email-uri cu întrebări și răspunsuri, oamenii își pierd răbdarea și trec la acțiune cu informații incomplete.

Munca de acasă vs. la birou

Refacerea task-urilor:

  • Munca pe bucăți
  • Informații parțiale
  • Percepții diferite
  • Întârzierea răspunsurilor=> multiple reluări de la zero

Astfel se crează o morișcă a frustrărilor. Factorii decizionali pentru că trebuie să scrie zeci, sute de email-uri. Colegii pentru că nu primesc rapid informațiile necesare pentru a merge mai departe. Sau pentru că au trecut la implementare și acum, când au venit informațiile, trebuie s-o ia de la capăt. Toți simt că ceilalți îi țin pe loc și le îngreunează munca.

Munca de acasă vs. la birou

Morișca frustrărilor:

  • Decizie îngreunată
  • Răspunsuri întârziate
  • Task-uri refăcute=> sentimentul muncii în zadar

Tot ca efect al muncii de acasă, consensul și unitatea în viziune și acțiune sunt din ce în ce mai rare. Se propagă idei greșite rezultate din analize individuale încărcate de subiectivismul fiecăruia și neconfruntate cu discuțiile informale care ar fi urmat unei ședințe într-un spațiu comun de lucru. Prin urmare, la biroul de acasă, după discuții și dezbateri pe zoom, fiecare analizează și ajunge la concluzii personale care formează de multe ori convingeri puternice și greșite. Apoi intră în conflict cu convingerile individuale ale tuturor celorlalți. Acest ciclu reluat zilnic pentru perioade îndelungate distruge fibra echipei și fisurează cultura organizațională. Și conduce la multe concluzii individuale de genul: Sigur are ceva cu mine șeful, îmi voi da demisia, nu se mai poate așa!

Munca de acasă vs. la birou

Percepție, viziune și acțiune:

  • Idei proprii
  • Analize individuale
  • Concluzii personale
    => convingeri diferite ireconciliabile
    => distrugerea echipei
    => fisurarea culturii organizaționale

Bun, și care sunt soluțiile? Primul pas este conștientizarea situației în mod realist și onest. Trebuie să recunoaștem și să acceptăm că este o situație nefuncțională și că adaptarea la noua normalitate nu înseamnă automat munca de acasă 100%. Schimbările sunt ceva mai complexe. Asta dacă vrem cu adevărat să remediem problemele care ne trag în jos.

Munca de acasă vs. la birou

1. Recunoașterea realității

  • Situație nefuncțională
  • Limitare vs. adaptare
  • Schimbări complexe
  • Eliminarea blocajelor

Apoi trebuie să facem un inventar al lucrurilor care trebuiau, trebuie și urmează a fi realizate. Lucruri care au trenat până acum și pentru care este benefic să identificăm cauza și rețeta necesară rezolvării și finalizării lor.

Munca de acasă vs. la birou

2. Inventarul task-urilor trenate

  • Cele ce trebuiau
  • Cele ce trebuie
  • Și urmează a fi realizate(!) cauze + formula optima de rezolvare

Și ajungem la cea mai dificilă etapă: găsirea noii formule care funcționează pentru organizație și oameni în egală măsură. Așa cum discutam anul trecut, companiile există în baza unei misiuni comune – deci importantă și asumată de toți cei care fac parte din colectiv. Prin urmare, formula trebuie să asigure îndeplinirea misiunii în condiții optime. Nu este vorba despre oameni care vor sau nu reîntoarcerea la birou, ci despre cum facem cel mai bine ceea ce avem de făcut. Cum eliminăm timpii morți și neînțelegerile. Cum ne armonizăm contribuțiile și viziunile la o direcție comună.

Munca de acasă vs. la birou

3. Găsirea formulei care:

  • Optimă pentru organizație
  • Eficientă pentru oameni
  • Potrivită misiunii de îndeplinit
    – eliminarea timpilor morți
    – clarificarea neînțelegerilor
    – armonizarea percepțiilor, contribuțiilor și viziunii=> direcție comună pentru viitor

Unele etape și momente necesită prezența fizică într-un spațiu comun. Altele se pot desfășura individual de la distanță. Important este să alegem formula care funcționează cel mai bine pentru fiecare etapă. Până la urmă, noi toți avem nevoie de satisfacția performanței, rezultatelor, valorii muncii noastre – a ceea ce facem și ceea ce suntem. Și recăpătarea sentimentului de împlinire profesională necesită adaptarea la cele mai bune soluții de lucru.

Ne oprim aici pentru astăzi. În ediția viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina Adrian Vascu de pe Facebook, Youtube și în aplicația mobilă din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Noul An:

Lider Autentic :

Noul Leadership:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *