Veridice 439 – 7 Reguli pentru Escaladarea Comunicării

Vorbeam la debutul seriei dedicată noului tip de leadership despre modul în care neimplicarea, dezorganizarea, dezinformarea și dezamăgirea pot conduce o companie către declinul economic. Discutăm astăzi despre modul în care putem preveni conflictele prin escaladarea comunicării.

Cel mai adesea, se ajunge la conflict atunci când angajații lucrează pentru a-și atinge proprii indicatori de performanță sau pentru obținerea de recompense individuale. Ei optimizează subsistemele companiei exclusiv în beneficiul propriu. Cei care contribuie la atingerea obiectivelor lor individuale sunt „buni colegi”. Ceilalți devin adversari. În această dinamică dispare calea optimă de a contribui la victoria echipei, deci la atingerea obiectivelor companiei.

#Escaladarea Conflictului

  • Urmărirea interesului individual
  • Focus pe recompensele individuale
    > cei care îi ajută = buni colegi
    >> cei care nu-i ajută = adversary(!) Dispare victoria echipei
    >> ratarea obiectivelor companiei

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Adeseori organizațiile aleg să discute separat cu fiecare parte dintr-un conflict. Problema acestei abordări este că, cel mai probabil, concluzia va fi că fiecare are dreptate în felul său. Odată purtată discuția, fiecare parte așteaptă soluția optimă pentru sine. Orice altă variantă va fi percepută ca o trădare, prin urmare conflictul va continua.

#Escaladarea Conflictului

  • Discuții separate cu fiecare parte
    > fiecare are dreptatea lui
    > fiecare așteaptă soluția dorită
    >> orice altă soluție = trădare

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Soluția este tocmai escaladarea colaborării. Altfel spus – negocierea compromisului optim pentru companie. Însă pentru a face acest lucru, trebuie să ne asigurăm că orgoliile și frustrările mocnite nu vor transforma dialogul într-un recital de reproșuri și acuzații reciproce.

#Escaladarea Comunicării

  • Negocierea compromisului optim pentru companie

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Cele 7 reguli de bază sunt: (1) Părțile discută direct (carton 4) fără intermediari sau superiori. (2) Subiectul „cine are dreptate” este exclus din start. Dacă dialogul alunecă în această direcție, se suspendă imediat și se reia după recâștigarea calmului. (3) Părțile înțeleg care este scopul comun al companiei care trebuie atins. Discuțiile vor fi centrate pe strategiile necesare atingerii acestuia.

#Escaladarea Comunicării

7 Reguli – Dialog

  1. Discuție directă (fără terți)
  2. Exclus „cine are dreptate”
  3. Scop comun de atins +strategiile necesare

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

(4) Dialogul se concentrează pe înțelegerea perspectivei celuilalt, verificarea percepției faptelor concrete, clarificând presupuneri, convingeri și deducții. (5) Soluția trebuie să asigure necesarul ambelor părți, în limitele resurselor disponibile și altor constrângeri existente. Astfel, negocierile trebuie să includă nevoile părților pentru atingerea scopului comun.

#Escaladarea Comunicării

7 Reguli – Dialog

  • 4. Focus pe înțelegerea celuilalt
    – verificare percepție fapte
    – clarificare presupuneri, convigeri, deducții
  • 5. Soluție comună
    – în limite: resurse + constrângeri
    – cu atingerea scopului comun

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

(6) Dialogul va fi 100% onest. Părțile nu vor accepta un fals acord și nu vor abandona demersul comun de găsire a soluției. (7) În cazul în care nu reușesc să negocieze un compromis funcțional, vor merge împreună către superiorii ierarhici în căutarea soluției optime.

#Escaladarea Comunicării

7 Reguli – Dialog

  • 6. Onestitate 100%
    – respingere acord fals
    – investiți în demersul comun
  • 7. Împreună până la capăt
    – superiori ierarhici
    – soluția optimă

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Dialogul are maxim 5 etape. Prima este cea de clarificare. Părțile își vor răspunde la întrebări precum: „Care ar fi soluția ta ideală?”, „Ce urmărești să realizezi cu asta?”, ”Cum contribuie asta la atingerea obiectivelor companiei?” Care este logica soluției propuse de tine?, „Cum propui să procedăm mai departe?”

#Escaladarea Comunicării

5 Etape – Dialog

  1. Clarificare poziții / percepții
    – Care ar fi soluția ta ideală?
    – Ce urmărești să realizezi cu asta?
    – Cum contribuie asta la atingerea obiectivelor companiei?
    – Care este logica soluției propuse de tine?
    – Cum propui să procedăm mai departe?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

În a doua etapă, părțile depun toate eforturile pentru găsirea unui compromis funcțional. Dacă acesta nu este posibil, se va recunoaște de către părți impasul. Un fals acord nu ajută pe nimeni, doar va alimenta și pe viitor conflictul.

#Escaladarea Comunicării

5 Etape – Dialog

  • 2. Compromis funcțional
    – Dacă nu… = este ok >> etapa 3
    – Dacă este posibil = perfect >> etapa 5

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

În a treia etapă, dacă compromisul nu este posibil în limitele date inițial, părțile vor analiza în ce măsură relaxarea anumitor constrângeri poate genera o soluție.

#Escaladarea Comunicării

5 Etape – Dialog

  • 3. Relaxarea constrângerilor găsirea compromisului
    – Dacă nu… = este ok >> etapa 4
    – Dacă este posibil = perfect >> etapa 5

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Dacă nici acum nu e posibilă o soluție, părțile merg împreună către superiorii ierarhici. Aceștia vor analiza datele situației și vor lua o decizie tranșantă pe baza unei rezolvări creative a problemei, relaxarea constrângerilor sau prioritizarea alternativelor.

#Escaladarea Comunicării

5 Etape – Dialog

  • 4. Decizie prin superiori ierarhici
    (!) împreună, discuție comună> decizie tranșantă/finală
    – rezolvare creativă
    – relaxare constrângeri
    – prioritizare alternative

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

A cincea și ultima etapă este comunicarea deciziei superiorilor către propriile echipe și planificarea implementării în consecință. Dincolo de remedierea unei probleme punctuale, se modelează pentru toți ceilalți colegi o abordare sănătoasă și eficientă de a gestiona un blocaj dintre departamente. Iar mesajul central este: luptăm de aceeași parte a baricadei.

#Escaladarea Comunicării

5 Etape – Dialog

  • 5. Comunicarea deciziei echipelor
    > planificare implementare
    >> atingere obiectiv comun(!) Mesaj central:
    „Luptăm de aceeași parte a baricadei!”

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare revenim cu noi teme veridice. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook, pe canalul deYoutube și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *