Veridice 430 – Liderii – Modele demne de urmat

Așa cum discutam într-unul dintre episoadele precedente, instituirea unei culturi organizaționale sănătoase are 4 etape: definirea, demonstrația, discuția și delegarea. Astăzi vom continua discuția cu cea de-a doua etapă – demonstrația.

Trebuie să înțelegem că în majoritatea situațiilor, din secunda în care a intrat în companie, fiecare membru al unei organizații urmărește liderii pentru a-și configura propria strategie de supraviețuire și avansare. Ce decizii te ajută să îți păstrezi job-ul? Ce tip de alegeri și fapte îți aduc recunoaștere din partea șefilor? Ce atitudini și comportamente te ajută să progresezi în ierarhia colectivului?

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Urmărirea liderilor
    >> propria strategie (supraviețuire + avansare)
  • Cum îți păstrezi job-ul?
  • Cum impresionezi șefii?
  • Cum progresezi în ierarhie?

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Pentru toate acestea răspunsul se va găsi în observarea liderilor. Felul în care ei au obținut succes în acea organizație oferă o hartă de urmat tuturor celorlalți.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Urmărirea liderilor
    – cum au obținut succes
    = harta propriului succes

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Dacă liderii fac ceea ce le cer membrilor, atunci lucrurile devin clare, cursive, eficiente. Dacă între ce spun liderii și ce fac liderii sunt diferențe, sau dacă între valorile declarate ale organizației și practicile liderilor sunt diferențe – atunci întreaga organizație este în derivă.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Ce spun liderii = Ce fac liderii
    >> claritate, cursivitate, eficiență
  • Ce spun liderii  Ce fac liderii
    >> tensiune, nedreptate, derivă

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Liderii sunt cei care trebuie să modeleze comportamentele și normele care sunt așteptate de la toți ceilalți. Ei trebuie să fie dovada vie că, respectând aceste norme, ai succes în acea organizație.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Liderii = modelează comportamente
  • Liderii = respect normele
  • Liderii = dovada vie a succesului

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Atunci când liderii încalcă normele impuse celorlalți, își pierd credibilitatea și încrederea echipei, deci și autoritatea față de întreaga organizație.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Liderii încalcă normele
    >> pierdere credibilitate
    >> pierdere încredere
    >> pierdere autoritate

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Însă de multe ori, deși liderii consideră că respectă normele și valorile organizației, colegii lor au o părere diferită. Indiferent că au dreptate sau nu, este important ca liderii să încurajeze feedback-ul echipei pentru a se asigura că orice tensiune sau neînțelegere este remediată imediat.

 

Ca lideri – trebuie să înțelegem că a greși este un dat al naturii. Diferența este cât de repede și creativ vom remedia problema și cum vom folosi acest prilej pentru propria evoluție.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Și liderii greșesc
    – cât de repede recunosc greșeala
    – cât de creativ remediază problema
    – cum evoluează în urma experienței

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Chiar și în cazul confruntării cu propriile greșeli, liderii trebuie să modeleze comportamente pozitive pentru restul organizației. Intrarea în defensivă nu face altceva decât să transmită mesajul că în acea companie nu se recunoaște greșeala și nu se fac modificările necesare pentru a obține rezultate mai bune.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Și liderii greșesc
    – modelează comportamente pozitive
    >> cum se gestionează cu succes o greșeală- dacă intră în defensivă…
    >> modelează nerecunoașterea greșelii
    (zero schimbări, zero remedieri, zero progres)

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Valorile unui lider nu sunt transmise doar prin acțiuni personale, dar și prin procesele și sistemele formale pe care le instituim în companiile pe care le conducem. Iar probabil cel mai important sistem este cel de recrutare și retenție a resurselor umane.

 

Când vine vorba despre recrutare – da, competențele profesionale sunt foarte importante. În egală măsură, și compatibilitatea cu normele și valorile organizației este la fel de importantă. Până la urmă, competențele inițiale nu sunt mai niciodată suficiente. Însă dacă atitudinea și caracterul persoanei sunt apropiate de valorile și normele organizației, instruirea poate rezolva ușor formarea de noi abilități.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Sistemul de recrutare
    – competențele profesionale
    + compatibilitatea cu normele și valorile organizației

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Mai departe cultura își dovedește adevăratele valori prin recunoașterea și promovarea angajațior. Pe cine și pentru ce anume îi premiem. Pe cine și pentru ce anume decidem că sunt necesare avertismente, sancțiuni sau concedieri. Acesta este mesajul care are probabil cea mai mare greutate în ochii angajaților.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Sistemul de promovare
    – recompense & promovare
    – sancțiuni & concediere
  • Pe cine, pentru ce, când, cum?(!) Este cel mai important mesaj

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Însă cum ne asigurăm că vom reuși să transmitem fiecărui nou angajat valorile și normele companiei? Socializarea este procesul prin care fiecare membru ajunge să integreze valorile, competențele, comportamentele.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Socializarea = integrarea noilor angajați
    – valori
    – competențe
    – comportamente.

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Întrebarea este… care vor fi mesajele pe care le va primi de la colegii săi atunci când șefii nu sunt de față? Vor fi acele idei mari și frumoase, puse în prezentări și care i-au fost promise la interviu? Sau i se va dezvălui o cu totul altă realitate? Cei mai buni ambasadori sunt oamenii din companie. Să ne asigurăm că ceea ce au de spus într-o pauză de cafea cu un prieten coincide pe cât posibil cu ceea ce afirmăm despre companiile pe care le conducem.

#Cultura Organizațională

2. Demonstrația culturii

  • Ce spun colegii când șefii nu sunt de față
    – adevăratele valori
    – adevăratele competențe
    – adevăratele comportamente>> care îți securizează locul de muncă și te ajută să avansezi în carieră.

Sursa: Revoluția Sensului (Fred Kofman, 2018, Ed. Spandugino)

 

Și vă întreb: cum facem toate aceste lucruri în această perioadă în care mulți muncesc de acasă? Acesta este viitorul? Dacă nu ne vom adapta la timp, această lipsă de comunicare, va genera disfuncții multiple și încă greu de imaginat. Mai ales pentru generațiile care am trăit întâlnindu-ne față în față colegii și nu pe Zoom, Teams, de la grădiniță până la începutul anului 2020.

 

Ne oprim aici pentru astăzi. Săptămâna viitoare revenim cu noi detalii despre cultura organizațională. Până atunci, ținem legătura pe pagina noastră de Facebook și în aplicația mobilă „Adrian Vascu” din Google Play și Apple Store. Vă doresc multă sănătate!

Cultura Organizațională

Noul Leadership:

Impozitarea Clădirilor 2021:

Restructurare:

Fuziuni și Achiziții:

Citește și:

 

 

 

 

!NOU – AVA mobile app (search „Adrian Vascu”):

  • Android App: https://bit.ly/2Jf9rsL
  • iOS App: https://apple.co/2pNk27

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *