Veridice 402 – Exitul fondatorilor și viitorul companiilor

Antreprenorii trec prin nenumărate încercări de-a lungul construirii și dezvoltării unor companii. Una dintre cele mai complicate este plănuirea viitorului afacerii, dincolo de implicarea directă și activă a fondatorului. Ca mai toate provocările antreprenorilor, nici aceasta nu se poate rezolva de la sine.

Este un subiect de multe ori amânat, trecut cu vederea până când ieșirea antreprenorului din activitatea companiei devine iminentă. Numai că această abordare nu lasă loc pregătirii adecvate și construirii echipei care va putea gestiona cu succes pe viitor compania.

De aceea trebuie să alocăm din timp energie pentru crearea și implementarea planului de ieșire din business, căci fiecare afacere este diferită și are nevoie de soluții croite special pentru nevoile sale particulare.

Antreprenori | Planul de Exit:

  • Analiza companiei
  • Crearea planului
  • Implementarea planului
  • Pregătirea echipei
  • Stabilizarea noului leadership

Sursa: Veridio.ro

Există afaceri care trăiesc mai puțin ca inițiatorii lor, dar și afaceri a căror robustețe continuă dincolo de perioada în care antreprenorul este dispus să se ocupe direct de acestea.

Companii | Două Scenarii:

  • Prosperă după exit-ul fondatorului
  • Nu supraviețuiesc exit-ul fondatorului

Sursa: Veridio.ro

Pentru al doilea caz trebuie să ne preocupăm din timp pentru a găsi oamenii, strategiile și soluțiile pentru viitor.

Companiile care prosperă:

  • Au oamenii potriviți
  • Au strategiile adecvate
  • Au soluțiile necesare

Sursa: Veridio.ro

Fie că este vorba despre vânzarea afacerii, fuziune sau divizare, sau oricare altă abordare, planul trebuie realizat cu 4-5 ani înainte de ieșirea fondatorului din activitatea firmei iar procesul trebuie început efectiv cu 2-3 ani înainte de acest moment.

Exitul Fondatorului:

  • Crearea planului (4-5 ani)
  • Implementarea planului (2-3 ani)

Sursa: Veridio.ro

Steve Jobs, fondatorul Apple, amintea în discursul său de la Standford că trebuie să trăim fiecare zi ca fiind ultima și cu siguranță într-o zi vom avea dreptate. Aceeași abordare este necesară și în afacerile noastre. Va veni o zi în care ne vom retrage iar comunitatea creată în jurul companiei pe care am fondat-o merită un plan de a merge înainte și fără noi.

Mulți dintre noi ne începem afacerile făcând de toate, orice este necesar, implicându-ne activ în detalii chiar și după ce ne-am format o echipă, simțindu-ne datori să contribuim zilnic în mai toate departamentele și să verificăm toate aspectele activității curente.

Începutul Companiei | Antreprenorul:

  • Se implică activă în detalii
  • Contribuie în toate departamentele
  • Verifică activitățile curente
  • Rezolvă probleme din mers
  • Se ocupă de orice este necesar

Sursa: Veridio.ro

Prin urmare, decizia de a realiza o construcție care poate sta pe propriile picioare și fără noi pare contraintuitivă pentru întregul parcursul de până acolo.

Începutul Exitului:

  • Echipă solidă
  • Autonomie decizională
  • Roluri specializate
  • Procese și proceduri

Sursa: Veridio.ro

De aceea este important să avem în vedere din timp momentul în care compania va funcționa fără noi, pentru început chiar și pentru câteva zile de odihnă sau evenimente personale. Realitatea este că, dacă firma nu poate funcționa fără prezența noastră zilnică, atunci înseamnă că suntem un angajat în propria afacere fără zile de concediu.

Antreprenor sau…

  • Dacă firma nu poate funcționa fără prezența zilnică a fondatorului
  • => antreprenorul = un angajat în propria afacere fără zile de concediu.

Sursa: Veridio.ro

Și probabil ingredientul esențial este ca atunci când decidem exit-ul și analizăm diferite opțiuni de vânzare să fim cu adevărat pregătiți pentru acest pas.

Exitul Fondatorului | Ingrediente esențiale:

  • Pregătiți pentru un nou capitol
  • Accept emoțional
  • Decizie obiectivă
  • Convingere și împăcare pentru exit-ul din companie

Sursa: Veridio.ro

Am întâlnit multe situații în care decizia era doar la nivel declarativ, ca mai apoi, în procesul efectiv de transfer, să apară sincope sau chiar frâne bruște din partea antreprenorului care, în realitate, nu era pregătit să vândă. Iar fără consimțământul acestuia liber, obiectiv și emotional, având toată convingerea și împăcarea că este decizia pe care o dorește, nicio tranzacție nu poate avea loc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *